wegconditie

  • Ruud

    Hallo, wij zijn bijna zover om naar Namibie te gaan voor een paar weken, maar is er iemand die misschien net terug is en weet hoe de conditie is van de weg C14, van Sesriem naar Walvisbaai via de Gaub-pas en de Kuiseb-pas . Wij gaan namelijk met een camper op pad en enige tijd geleden was de weg zeer waarschijnlijk te slecht om zonder 4x4 te rijden. Maar mischien is de toestand nu beter??

    Anders moeten we namelijk een ‘klein’ stukje omrijden via Windhoek….

    groeten Ruud

  • Dave

    Hoi Ruud,hoe ga je überhaupt in Sesriem komen?Dit kan namelijk ook alleen maar via gravel/zand wegen,die overigens goed berijdbaar zijn.Bedoel eigenlijk,wat is je startpunt/route?

  • Martin

    Hoi Ruud,

    De C14 is een zandweg/gravelweg die over het algemeen goed te bereiden is. In deze tijd kan het alleen voorkomen dat i.v.m. regen een aantal rivieren lopen zodat je er met je camper niet doorheen kan of delen van de weg verspoelen. Dit is een relatief gevaarlijk fenomeen omdat men de kracht van het water vaak onderschat. Zelfs voor 4x4 auto's loopt dit nog al eens verkeerd af. Helemaal omdat de meeste toeristen denken dat ze in een 4x4 onaantastbaar zijn maar meestal geen enkele 4x4 ervaring hebben.

    Samengevat zou het geen probleem moeten zijn maar overal waar de rivier loopt of net heeft gelopen kan zich een probleem voor doen. Als de rivier loopt zet de auto aan de kant zet koffie of drink wat, maak foto,s want zo vaak zie je dit niet en wacht af tot het water gezakt is. Meestal duurt dit maar een paar uur tot hoog uit de volgende dag. Check daarna het stuk waar je door heen moet rijden of het zand niet te los is en neem daarop de beslissing om te rijden of niet. Als je de zaak niet vertrouwd wacht dan tot er iemand door heen gaat en rij in dat spoor. Onthou een ding goed. Als er ergens een spoor staat betekend dit dat daar al iemand heeft gereden en er dus door heen is. Als jezelf een spoor maakt is dit nog maar zeer de vraag! De C14 is overigens een relatief drukke weg en de meeste Namibiërs en Zuid-Afrikanen die er met een 4x4 rondrijden zijn zeer behulpzaam. Blijkbaar heeft het redelijk geregend en stond er vorige week water in de Sossusvlei.

    Succes en veel plezier!

  • Ruud

    Hallo Dave,

    begrijp me goed, ik heb helemaal geen bezwaar tegen op gravelwegen te rijden want dat is geen enkel punt. Alleen had ik gehoord dat een paar maanden geleden de C14 voor een camper eigenlijk te slecht zou zijn op dat moment, vandaar de vraag.

    Overigens was de planning om vanaf Windhoek, mijn startpunt, te zakken totaan Rehoboth en dat rechtsa af via de C24 richting Solitair te rijden en daarna door naar Sesriem. Na Sesriem is de bedoeling naar Swakopmund te gaan en het idee was dus via Walvisbaai te rijden(C14) want anderes moet ik terug naar Windhoek en dat kost mij een dag extra onderweg…

    En na Swakopmund en Cape Cross via Spitzkoppe richting Otjiwarongo. Vervolgens verder naar Etosha.

    MAar als je nog verdere nuttige info hebt, dat is altijd welkom. Namibie wordt voor ons de eerste keer dus wat dat betreft is alles nieuw.

    bedankt voor je reactie

    Ruud.

  • Martin

    Ruud,

    als je echt avontuurlijk bent zou je ook via de C26(?) via Nauchas de spreetshoogtepas afrijden. Het is een mooie route maar de pas is niet gering. De aanbevolen snelheid als je naar beneden gaat is 2 kmh maar het is goed te doen. Het voordeel is dat het grootse deel van de pas verhard is en het is een mooie route. Mijns inziens mooier als via Rehoboth. Vanaf Spitzkoppe hoef je niet helemaal naar Otjiwarongo te rijden je kan bij Kalkveld al naar Outjo en dan naar boven. Als je dan terug komt naar Windhoek kan je altijd nog via Otjiwarongo.

    Groet,

    Martin

  • Dave

    Pas op,wanneer je B1 tussen Windhoek en Rehoboth,vroeg in de morgen,of laat in de middag rijdt.Veel Basters werken in Windhoek en ik ken meerderen,die de heen/terugreis niet overleefd hebben.Liefst alleen overdag rijden,maar dat had je zelf ook al bedacht denk.Houdt een beetje afstand van de combi(taxi)busjes,die gasten rijden soms als echt gestoorden en er zijn altijd kneuzen die net voor een heuveltop willen inhalen…Neem voldoende drinkwater mee en blijf bij pech bij de auto.Dit soort info zul je wel al gelezen/gehoord hebben,maar kan niet vaak genoeg gezegd worden.

    Wat route betreft,sluit ik mij aan bij Martin,de C26 vanaf Windhoek.De weg vanaf Rehoboth is niet echt geweldig en het risico van verkeerd gaan is vrij groot.

    Mijn 2e keus zou de C19 vanaf Mariental via Maltahöhe zijn en vergeet dan niet de Hardapdam te bezoeken.

    Een hele fijne reis en doe dit fantastische land de groeten van mij.

    Wordt waarschijnlijk December vóór ik weer huistoe kan gaan… *D

  • Ruud

    Bedoelen jullie direct bij Windhoek de C 26 en dan voor de Kuiseb-pas naar het zuiden via de C14 en vervolgens via de D1275 de Spreetshoogte-pas rijden?

    Is dat te doen in 1 dag of moet ik daar 2 dagen voor uittrekken. Ik vertrek wel vanuit Windhoek vroeg in de ochtend dus ik heb in principe de hele dag de tijd……

    Het lastige is dat ik op dit moment slecht kan inschatten welke onverharde wegen ik met een camper wel of niet kan rijden.

    Ben wel erg benieuwd hoe dit land ons gaat bevallen, na Botswana Zimbabwe en diverse keren ZA.

    Ruud.

    PS

    Dave, is jouw 2e keus niet een heel eind langer, om door te rijden via Mariental en is dat eventueel in 1 dag te doen om in de buurt van Sesriem te komen.

    WIj hadden namelijk gepland om in 1 dag van Windhoek naar omgeving Solitair Spreetshoogtepas te rijden en daar een camping te nemen en dan de volgende dag door naar Sesriem.

    groeten

    Ruud.

  • Martin

    Ruud,

    Ja dat is de route. Dit is in een dag makkelijk te doen. Volgens mij is het vanuit Windhoek naar Spreetshoogte ca. 3 uur rijden. Zodra je buiten Windhoek bent moet je de omgeving maar eens goed in de gaten houden. Er loopt hier veel wild rond. In het bijzonder spring en gemsbokken. Wij hebben er zelfs al luipaarden en cheeta's gezien. Neem je tijd en geniet van de omgeving. Je kunt ook in een keer naar sesriem rijden en op de campsite overnachten maar omdat dit het begin van je reis is kan je net zowel rustig aan doen. Ik weet niet hoe groot jou camper is en hoeveel ervaring je hebt, maar over het algemeen rij je met een kleine camper net zo snel als met een gewone auto. Direkt nog maar een tip/waarschuwing. Rij op de onverharde wegen, ook al lijken ze heel goed, nooit harder dan 80 kmh. Het lijkt heel kinderachtig en de verlijding is groot maar je zal niet de eerste toerist zijn die vanwege te hoge snelheid op namibische wegen ondersteboven gaat. Uit nieuwsgierigheid. Waarom ga je niet met een fully equipt “bakkie” (incl. kampeer materiaal) ipv een camper. Je bent in zo'n bakkie veel flexibeler en niet zo onstabiel en wind gevoelig.

  • Dave

    Ruud,ik bedoel de C26 vanaf Windhoek en dan over de Gamsbergpas en zuidwaards over de C14.Indien je voor de Spreetshoogtepas kiest zul je vóór Gamsberg al zuidwaards moeten over de ? 24?.

    De route via Mariental is minder mooi,maar veel sneller/makkelijker te rijden,het is tenslotte je 1e reisdag en een beetje acclimatiseren is ook van toepassing.

  • Martin

    Dave heeft gelijk. Ik heb de C24 vergeten te noemen.