emigreren

  • Ton Munnik

    Hallo,

    Zijn er in Namibië ook zulke idioten eisen die aan je pensioen worden gesteld als je daar naartoe wil emigregen, in Zuid-Afrika moet je namkelijk 2500 euro NETTO per maand aan pensioen hebben om je daar als gepensioeneerde te vestigen.

    Vr. Gr. Ton

  • Dave

    Ton,als ik je goed begrepen heb,ben je 2 keer in Zuid-Afrika geweest.Ja,ik volg meerdere prikborden.Ga eerst maar eens in Namibië kijken,is niet vergelijkbaar met Zuid-Afrika.Je wilde een huis kopen in Oudtshoorn,waar denk je in Namibië een vergelijkbare lokatie te vinden?Dit is totaal niet kwaad bedoeld,ik hoop alleen dat je beseft,dat het om twee verschillende werelden gaat…

  • Martin

    Ton, ik ben het wel met Dave eens. Namibië is echt een heel ander land en het is zeker niet gemakkelijk om een verblijfsvergunning te krijgen. Voor info m.b.t. emigreren kun je volgens mij het beste even bellen met de Namibische ambasade in Brussel +32-27711410.

  • Ton

    Dave,

    Natuurlijk is Namibië een heel ander land. Ik ben er vorig jaar ook geweest.

    Ik ben er via Luderitz, Swakupmond en Windhoek in Etosha geweest.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het land ken maar ik zie de verschillen ook wel.

    Vr. Gr Ton

  • Erik

    Hoi Ton,

    Ik heb ook de discussie op het ZAF forum gezien. Tis errug lastig, maar waar een wil is is een weg. Je moet er in mijn ogen 100% voor gaan of niet. Van vrienden die geemigreerd zijn weet ik dat het vaak een lange lastige weg is met de nodige hobbels.

    Succes ermee!

    gr,

    Erik

    www.erikjoosten.nl

  • paul

    Ton,

    Niet alleen ZA doet moeilijk over gepensioneerden. Zelfs Noorwegen!

    Zie bericht :

    Wij zijn gepensioneerd -beschikken dus over eigen inkomsten- en gaan naar Noorwegen emigreren. In Utlendingslova staat onder

    § 51. Når oppholdstillatelse skal gis

    Utlending som omfattes av EØS-avtalen eller EFTA-konvensjonen med unntak av utlending som nevnt i § 50 annet ledd, har etter søknad rett til oppholdstillatelse dersom reisedokumentet søkeren er innreist på legges frem, og det dokumenteres at søkeren

    a) er arbeidstaker som er omfattet av lov 27. november 1992 nr. 112 om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalens vedlegg V punkt 2 (rådsforordning (EØF) nr. 1612/68) om fri bevegelighet for arbeidstakere m v innenfor EØS,

    b) skal drive ervervsvirksomhet eller skal være yter eller mottaker av tjenester i riket,

    c) oppebærer tilstrekkelige faste periodiske ytelser eller har tilstrekkelige egne midler, og søkeren omfattes av en sykeforsikring som dekker alle risikoer under oppholdet i Norge

    Vallen wij onder c.? Zo ja, dan lijkt onze tillatelse beperkt tot 2 jaar zie:

    § 54. Innholdet av oppholdstillatelse

    Første gangs oppholdstillatelse etter §§ 51, 52 og 53 gis i alminnelighet for fem år.

    Når arbeidsforholdet har en varighet av fra tre måneder til ett år, gis tillatelsen til utlending som nevnt i § 51 første ledd bokstav a tilsvarende varighet.

    Tillatelse til utlending som yter eller mottar tjenester, jfr. § 51 første ledd bokstav b, gis samme varighet som tjenesteytelsen eller tjenestemottaket.

    Første gangs tillatelse til utlending som nevnt i § 51 første ledd bokstav c kan gis en varighet på to år. Kongen kan gi nærmere regler ved forskrift.

    Kan iemand dat b.v. a.d.h.v. eigen ervaring bevestigen? Of heeft Kongen -die overigens nu aan zijn hart wordt geopereerd- inmiddels nadere regels gesteld?

    Reacties op dit bericht

    naam:

    janet

    datum:

    01-04-05

    reactie:

    Ja, jullie vallen onder C. Ik verwijs voor meer informatie ook naar de informatie onder verblijfsvergunning.

    De algemene regel voor het in een aanmerking komen van een verblijfsvergunning, is dat men in zijn eigen onderhoud moeten kunnen voorzien. Met andere woorden: dat je geen beroep doet op het sociale verzekeringsstelsel van Noorwegen (geen recht op uitkering). Als dat dus andere gelden zijn dan werk of inkomsten uit eigen bedrijf kan dat ook bijvoorbeeld pensioen zijn. Of andere (zie genoemde link).

    De politie geeft echter aan dat men een minimum jaarinkomen heeft van 160.000 NOK. Als men dus op basis van een pensioen aan dat bedrag komt dan kan dat. Daarvoor moeten echter de juiste documenten voorgelegd kunnen worden aan de noorse autoriteiten. Neem daarvoor contact op met de pensioenverstrekkende instantie en laat dat eventueel zwart op wit in het engels neerzetten. Graag met een officiële stempel.

    Omdat men in dit geval geen premies afdraagt in Noorwegen (door werkverband of eigen bedrijf) zal men zich daarom in Nederland moeten blijven verzekeren. Neem contact op met verzekeringsinstanties. Ook die documenten moeten voorgelegd kunnen worden aan de politie.

    Voldoet men aan de gestelde voorwaarden, dan staat er in het tweede deel van je oproep dat je in dit geval waarschijnlijk een verblijfsvergunning krijgt voor de periode van twee jaar. Na twee jaar zul je weer een nieuwe aan moeten vragen. Net zoals iemand die een verblijfsvergunning krijgt van vijf jaar of een jaar. Men zal dan weer documenten voor moeten kunnen leggen waaruit naar voren komt dat je in je eigen onderhoud voorziet.

    Ik denk niet dat het de Koning zelf is die de regels wijzigt. Zeker nu niet nu na zijn hartoperatie van vandaag die om 11.45 uur afgesloten werd. Operatie is naar planning verlopen, hij ligt op de hartbewakingen, en naast het feit dat hij een nieuwe aortaklep heeft ontvangen is er ook tegelijkertijd een bypass uitgevoerd.

  • Ton

    Wat moet ik hiermee? China is misschien ook wel lastig en IJsland ook MAAR ik wil naar Zuid_Afrika !!!!

    Ton

  • Martin

    Je moet hier niets mee……… relax en neem het voor kennisgeving aan.

    Ik vond het wel een aardig ‘weetje’.

  • paul

    Martin,

    Ja dat klopt het is een weetje!! Maar Ton, Kan je niet wat eerder met pensioen ( afvloeiing regeling treffen of zo want aan een gedemotiveerde werknemer heeft een bedrijf ook niets. Gewoon een jaarsalaris of meer eisen volgens het Kantongerecht formule Voor elk jaar dat je gewerkt hebt krijg je 1 maand salaris. Als je ouder net dan 50 is het 1/1/2 keer) ) of ben je ommisbaar, dan kan je natuurlijk ook eisen stellen aan je pensioen.