kamperen in juli/augustus

  • rene

    Ik kan vanwege schoolvakanties van de kinderen alleen in juli of augustus naar Namibië. Ik zou graag volgend jaar willen kamperen maar vraag me af of het in die tijd van het jaar ‘s nachts en ’s avonds niet erg koud is. Wie heeft hier ervaring mee?

  • marc

    's nachts en zelfs ‘s avonds na zonsondergang ( en de zon gaat heel snel onder), dus rond 18.00u, koelt het enorm af. Overdag is de temperatuur, althans in het droge binnenland rond de 20-25 graden ( lekker aangenaam, denk aan korte broek en een t-shirt of als het waait aan een extra trui) en ’s nachts daalt de temperatuur naar het vriespunt. En dat is behoorlijk koud…want pas een paar uur na zonsopgang stijgt de temperatuur vrij snel naar die 20 graden…

    In juli/aug. heb ik vaker in Nam. gekampeerd en voor mij leverde dat geen echte problemen op. Met een paar tools kun je de koude nacht wel doorkomen:

    -ben voorbereid op de temperatuursdaling: begin op tijd je extra warm aan te kleden

    -zorg voor slaapzakken die tot -10 kunnen isoleren

    -zorg voor minimaal 1 vuur: je kunt erop koken en braaien en het geeft je warmte

    Aan de kust is het vochtiger en dus voelt de koude anders. Zelf heb ik een keer een nacht in Hentiesbaai gekampeerd, maar ik ben toen de de volgende dag naar een b&b verhuist. Ik kon me niet warm krijgen, alles was klam en bleef klam.

    Kortom als je je goed voorbereid hoeft een koude kampeernacht geen probleem te zijn…

    en wellicht hebben andere prikkers nog goede suggesties!

    Succes,

    marc

  • MartinH

    Ik sluit me helemaal aan bij Marc. Vooral in de Woestijn (Sossusvlei, Sesriem) kan het 's nachts behoorlijk koud worden. Maar zoals al gezegd met een goede voorbereiding en goed materiaal zie ik geen probleem.

    Veel plezier!

  • rene

    Marc,

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat wordt dus iedere avond een lekker vuur. En goede slaapzakken mee. Verder lijkt het me geen probleem.

    Rene