Route + geld + bezine

  • Emile

    Hallo allemaal,

    Over 2 weken vetrekken wij naar namibië. Voor ons een luxe vakantie want we hebben de hele vakantie (3 weken) een 4x4 gehuurd met een tent op het dak. Nu heb ik een aantal vragen, maar ik zal eerst de globale route even geven (we vinden beide autorijden niet erg):

    - Windhoek

    - Etosha National Park (alle campings 1 nacht van west naar Oost)

    - Opuwo (ten noorden van Etosha langs)

    - Sesfontein / Ongongo

    - Twyvelfontein

    - Brandenburg /Uis

    - Cape Cross

    - Swakopmund / Walvisbay

    - Sesriem / Sossusvlei

    - Fish River Canyon

    - Windhoek

    De campings in Etosha en Sesriem zijn gereserveerd. De reden van de 4x4 lijkt mij ook duidelijk: Himba gebied! Zelf heb ik ervaring met 4x4 rijden.

    De vragen:

    1) Na Windhoek/Etosha komen we volgens mij geen pinautomaat meer tegen! Is het mogelijk om in Ondangwa of Oshkati te pinnen?

    2) Indien vraag 1 negatief is, hoeveel geld per dag rekenen met z'n tweeën? camping 20, bezine 40, eten drinken 30 = 90 per dag? 8 dagen = 720 euo = 5600 N$ cash meenemen! Ik ben er geen voorstander van, maar tussen Etosha en Uis is niet veel volgens mij…

    3) De route ten noorden van Etosha langs is redelijk leeg: redden we het met één extra jerrycan benzine in de auto? (unleaded petrol is niet aanwezig in Opuwo volgens mijn kaart, is dat zo en is dat een probleem voor een Toyota Hilux 2.8.

    4) Heeft iemand tips voor wegen die ik niet moet missen (anders dan de route die ik zou kiezen op de kaart zeg maar) Zijn er überhaupt nog tips voor onze route?

    5) Wat te doen bij een zandstrom: wegrijden of ergens parkeren (waar?)

    Ohja, ik hou ook een weblog bij (niet dat we kunnen mailen in Namibië), maardat is meer een voorbereiding voor het reisverslag! Het adres:

    http://www.bumabuma.nl/reizen

  • Martin

    Ik ben niet ten noorden van Namibië geweest dus op je vragen kan ik geen antwoorde geven.

    Wel een opmerking over het mailen, er zijn namelijk behoorlijk veel plaatsen waar je kunt internetten. Het heeft mijn in elk geval (in positieve zin) verrast. Het is echt niet zo dat je alleen in de grotere plaatsen kunt internetten, ook in de kleinere plaatsen is vaak een internetcafé te vinden, op de grotere campings kun je ook vaak internetten. En staat er niet aangegeven dat je kunt internetten dan is het toch de moeite om eens rond te vragen, wellicht mag je toch een half uurtje ergens achter een internetcomputer kruipen. De verbindingen zijn niet al te snel maar ik denk dat je, je weblog toch redelijk kunt bijhouden.

  • tomas

    Emile,

    Ook na Etosha is er voldoende gelegenheid om te pinnen.Zelfs in Opuwo is een geldautomaat aanwezig ( first National bank) waar je met een nederlandse pinpas terecht kan.

    Ook bezine hoeft geen probleem te zijn, in Opuwo zitten twee bezine stations

    ( Shell en BP) waar je gewoon ulneaded petrol kan tanken.

    Een extra jerrycan kan natuurlijk geen kwaad, aangezien Opuwo reglmatig zonder electriciteit zit en je daardoor niet kan tanken.

    In sesfontein en palmwag ( tussen sesfontein en twijfelfontein) zitten tankstations. Het komt regelmatig voor dat deze stations geen bezine meer hebben, zorg dus dat je met een volle tank uit Opuwo vertrekt.

    Wanneer je een Himbastam wil bezoeken zoek dan een lokale gids in Opuwo, de meeste zijn te vinden bij het BP station.

    Een 4x4 is niet echt noodzakelijk, maar geeft wel iets meer comfort op de gravelwegen.

    Mocht je een zandstorm tegenkomen, dan is het belangrijk dat je er niet in rijd. Je ziet namelijk geen hand voor ogen. Weg rijden is een optie maar blijf wel op de weg want voor je het weet ben je verdwaalt. Je auto langs de kant zetten kan natuurlijk ook, het risico is dan wel dat je schade aan de ruiten / lak kan oplopen.

    Veel plezier in namibië!!

  • Emile

    Bedankt voor jullie antwoorden!

  • ruud

    Hallo Emile,

    Ik ben niet helemaal in het noorden geweest, aangezien wij met een camper reden moesten wij met de route daar rekening mee houden. Maar ons bezoek aan Namibie vorige maand is ons meer dan uitstekend bevallen!! dus zeker geen verkeerde keuze!

    Maar over pinautomaten gesproken, ook in Windhoek en Swakopmund kun je pinnen. Ook kan je redelijk veel, zeker boodschappen en zo, met een creditcard betalen dus je hoeft zeker niet zoveel cash mee te nemen. Maar bij benzinestations kun je de creditcard niet gebruiken!!

    Voor wat betreft het tanken in het noorden kan ik je geen advies geven. Wat wij deden is zodra de tank halfvol aangaf weer tanken. Het is nooit echt duidelijk hoeveel km het duurt voordat je de volgende tank tegenkomt.

    Wij hebben in Walvisbaai een tocht over zee gemaakt (met Levo-tours) dan kun je prachtige foto's maken van meevliegende pelikanen en van zeerobben( die af en toe in de bot springen..) .Wel een beetje touristisch maar echt de moeite waard. Overigens kun je beter in Swakopmund overnachten dan in Walvisbaai. Swakopmund heeft veel meer mogelijkheden en kun je ook beter boodschappen doen. Heeft een aardig centrum.

    Vanaf Walvisbaai zou ik via de C14 naar het zuiden rijden, je komt dan over de Kuiseb-pas Het eerste begin is een beetje saai maar hoe verder je rijdt deste mooier wordt de omgeving. Wij hebben in Solitair overnacht (heb je het boek van Ton vd Lee gelezen!!!ook een aanrader)

    Heel veel plezier in Namibie en geniet ervan!!

    wij gaan ook zeker nog een keer.

    Ruud

  • Emile

    Uiteraard heb ik Solitair. Verplichte kost!

  • ruud

    Op dit moment is Moose er nog steeds!! en zijn brood en appeltaart zijn om nooit te vergeten. niet vergeten te kopen!

    veel namibie-plezier!!!

    Ruud

  • ruud

    Als je overigens in Solitair op de camping overnacht, kan je als je dat even vantevoren aangeeft ook tanken en gelijk de camping en eventuele boodschappen in 1 keer met je creditcard afrekenen. Ik denk een van de weinige keren dat je kan tanken en betalen met je cc in Namibie.

    Ruud

  • Dave

  • José Kastelijn

    Dave, dat kaartje van jou zijn dat plaatsen waar je kan pinnen of zijn dat plaatsen waar je kan tanken, hoe moet ik dit kaartje zien. Wil je snel antwoorden?

    Wij vertrekken nl. over 2 weken.

    Groetjes JoséDave schreef:

    >

    >