rondreis Namibie

  • Jolande

    Wij vertrekken in september voor 3 weken naar Namibie. We reizen vanaf Windhoek naar Daan Viljoen, Mariental, Sossusvlei, Swakopmund, Grootfontein, Kamanjab, Etosha, Waterbergplateau en weer terug naar Windhoek. We rijden in een Toyota Condor. Wie kan ons vertellen hoe het met de wegen gesteld is.

    En wie heeft er nog nuttige reistips voor ons. We hebben wel reiservaring, maar alleen in Azie.

  • Erik

    Hi,

    Over het algemeen zijn de wegen (ook de gravel roads) goed begaanbaar. Volgens mij is de Condor een 4x4, dan kan je in de Sossusvlei helemaal tot het einde doorrijden en hoef je geen gebruik te maken van de shutle-service. De weg aan het begin van dit park (staat als verhard) op de kaart, is wellicht het slechtste stuk weg dat je gaat krijgen, veel en vaak diepe potholes, ben hier dus op je hoede.

    Verdere tips;

    - doe de Delphin cruise in Swakopmund (zie www.erikjoosten.nl)

    - overnacht bij Sossusvlei in de Sossusvlei lodge, dan kan je een uur eerder

    het park in, en dus de zonsopkomst vanaf een duin bekijken.

    - kijk in etosha bij de gate de boeken/journaals in waar genoteerd wordt waar

    big 5 (en andere speciale dieren) gezien zijn. Je zult zien dat bijv. leeuwen maar

    ook luipaarden vaak bij dezelfde waterholes drinken. Door hier 's-ochtends als

    eerst naar toe te rijden, vergroot je de kans deze dieren te zien.

    Voor verdere tips en ideeen verwijs ik je naar mijn site, www.erikjoosten.nl

    Veel plezier,

    gr,

    Erik

  • MartinH

    Hoi,

    In Mariental is niet echt veel loos. Een stuk verderop kan je kamperen bij Duiseb. Ook heb je daar best knusse twee persoons accomodatie voor een schappelijke prijs. Als je nog zin hebt kun je ook doorrijden tot Beta. Hier kan je op een verhoging (ca 2 meter) onder de sterren slapen.

    Naar mijn bescheiden mening is er in en rond Kamanjab ook niet veel te beleven. Ik weet niet of je in een keer van Swakop naar Kamanjab rijdt maar ik zou een andere eindbestemming voor de dag kiezen. Aba Huab of Palmwag o.i.d.

    Grootfontein?? Ik weet niet, er zijn wel een paar hotels in Grootfontijn. Ik heb zelf een keer in the meteoor geslapen maar een aanrader…… nee. Dan iets doorrijden naar het oosten en naar roy's camp, misschien wel wat om, maar een best aardige campsite.

    Voor tips over wegen en waar om te gaan, moet je de discussie verderop (op dit prikbord) “Etosha hoeveel dagen” en “stof ”maar eens lezen.

    Veel plezier!

  • Ruud

    Ha Jolande,

    wij zijn in april/mei naar Namibie geweest en zijn de eerste nacht naar de lodge Dusternbrook geweest, iets boven Windhoek, de volgende dag zijn wij naar het zuiden gereden en via de C26 (onverhard maar prima te rijden want wij reden met een grote camper en ook GEEN 4x4) en de C14 naar Solitair (lees het boek Solitair van Ton vd Lee..aanrader!!) Het is een prachtige weg dwars door de woestijn. Wij hebben overnacht in Solitair en de volgende dag naar Sesriem gegaan. Hierna zijn wij via de C14 terug gereden naar Walvisbaai en Swakopmund.

    In Walvisbaar is een aanrader om een tocht over de zee te maken met pelikanen meevliegend naast de boot en zeerobben (in en naast de boot). Wij hebben de tour gedaan met Levotours maar er zijn meerdere aanbieders. Hierna zijn wij via Cape Cross naar Spitzkoppe gereden. Allemaal onverhard maar zeer goed te doen. 80 km/u is geen enkel probleem.Hierna zijn wij doorgereden naar Etosha en zijn daar zo'n 10 dagen gebleven maar wij zijn erg gek op wildparken. Wij wilde in 1e instantie ook naar Kamanjab maar hebben dat uiteindelijk toch achterwege gelaten.

    Nadat wij heel wat keren in Zuid Afrika geweest en ook Zimbabwe en Botswana hadden gezien, was dit weer een nieuwe en prachtige ervaring. Een fantastisch mooi, ruim, en leeg land, want oop sommige wegen kan het een mooi tijdje duren voordat je andere weggebruikers tegen komt.

    Maar ik weet bijna zeker dat jullie er geen spijt van krijgen. Tip, tank wel op tijd want je weet nooit wanneer het volgende tankstation er is.

    Als je nog meer wil weten mail maar..

    succes en veel plezier met de voorbereidingen

    Ruud

  • Erik

    Hi,

    Kemanjab is verre van spannend, ben ik met je eens. De cheeta farm is wel leuk om 1 nachtje (als tussendoortje) te doen. Er lopen 3 volwassen cheeta's rond waar je dan ook ff mee kunt stoeien. Erg leuke ervaring!

    gr,

    Erik

    www.erikjoosten.nl

  • Ruud

    Ja op zich wilden wij dat ook doen en hadden daarom Kamanjab in 1e instantie ook in ons schema ingepast maar toen bleek dat wij pas eind van de middag daar aan zouden komen, hoorden wij dat de tour met die cheetahs om 15.00 uur begon en dat gingen wij niet halen. Dan zouden wij dus nog een dag langer daar moeten blijven en dat ging ons een beetje te ver. Dus als je dat zou willen doen….zorg dat je in ieder geval op tijd bent anders is er (volgens mij) verder niet zo veel te beleven.

    Ruud