tips gevraagd Namibie+ Botswana

  • Dirk Huisman

    In augustus gaan met een 4x4 drive (tent op dak) een rondreis maken Namibie+Botswana duur een maand.

    reisroute Windhoek sossusvlei-Swakopmund-Brandweg e.o.-Palmwag- Sesfontein-Opuwo-Etosha NP-waterberg np-Caprivistrip-Vic falls- Chobe-Okavango delta-

    door Kalahri terug naar Windhoek.

    We hebben al jullie tips gelezen, maar hebben ook wat vragen.

    Moeten we reserveren voor de nat. parken ?

    Goede camping tips ?

    Tips botswana ?

    Gaan er ook mensen met kinderen in aug.; we hebben een dochter van 13 jaar.

    Bij voorbaat dank

    Dirk huisman

  • Ruud

    Hallo Dirk,

    dat moet wel een hele mooie reis worden. Wij hebben Namibie in april/mei gedaan en waren er erg van onder de indruk. Prachtig land. Wij zijn via de C26 (net onder Windhoek) en C14 nar Solitair gereden. Prachtige weg. Wij hebben overnacht in Solitair(heb je het boek gelezen?) Sossusvlei is werkelijk fantastisch, je blijft fotograferen. Wij zijn ook naar Swakopmund geweest, maar hebben in Walivisbaai (daar kom je eerst doorheen) een ‘seal and pelicantour’ geboekt. Moet je echt doen. De pelikanen vliegen zo dichtbij dat je een beste groothoeklens moet hebben en de zeerobben springen aan boord. Wij hebben geboekt bij Levotours maar er zijn ook anderen waar je kunt boeken. Gaan jullie nog langs Cape Cross??

    niet te tellen zoveel zeerobben liggen daar vlak voor je op het strand! Wij hebben in Etosha voor de zekerheid geboekt. Ik wilde niet voor verrassingen staan dat het vol was want ook voor ons was het de eerste keer in Namibie. En aangezien je maar 3 mogelijkheden hebt om te overnachten hebben wij dit vantevoren (achteraf gezien helemaal niet nodig althans in die tijd…) geboekt. Je kan voor de zekerheid even bellen met het reserveringskantoor.

    Voor Botswana ligt dat anders, als je daar in de Nat.PArken wilt kamperen moet je volgens mij altijd vantevoren boeken. Anders kan je wel eens een probleem hebben. Ik meen dat er niet zolang geleden op deze prikpagina of die van Botswana ook een dergelijke vraag was gesteld…

    Overigens sprak met name het gebied rond Savuti en Moremi ons meer an dan Chobe. Wij vonden dat wel erg toeristisch…

    Heel veel succes en een goeie reis

    Ruud

    www.afrikafotosafari.nl

  • MartinH

    Hallo Dirk,

    Ik vindt zelf Tsaucha Rivercamp (http://www.natron.net/tsauchab/) een leuke plek voor een overnachting opweg naar Sossus, maar er zijn meerdere lodges/campsites het ligt eraan hoe je wilt rijden.

    Om van etosha eerst weer terug te rijden naar Waterberg, om dan weer op te rijden naar de Caprivi is een behoorlijke omweg. Route technisch zou ik Waterberg laten liggen. Het is er wel aardig maar naar mijn mening de omweg niet waard. Ik heb zelf gewerkt bij Ngepi camp (http://www.getalifeplanet.com) in de buurt van Bagani gewerkt. Een hele aardige camping met gras aan de Kavango rivier. Vanuit hier kan je ook naar de Delta. Ik ben zowel vanuit het zuiden (Maun) als vanuit het noorden meermaals naar de Delta geweest en in Aug. kan het water in het zuiden nog wel eens schaars zijn, waardoor de mokorotrips niet doorgaan. Tegenover het Ngepi ligt het onbekende, maar daardoor nog redelijk ongerepte, Buffalo NP. De laatste keer (jan. 2005) grote kuddes buffels, nijlpaarden, olifanten en verschillnede antilopes gezien waaronder sabel en roan. Ook de nodige krokodillen en prachtige waterflora en fauna. Het is er zoals gezegt nog redelijk ongerept en wordt maar heel weinig bezocht. Enige ervaring met het rijden in los zand is geen luxe.

    Ook zijn Mudumu, Mamili NP en de Lyanti in de Caprivi erg mooi om te bezoeken.

    Als je dit hebt gedaan hoef je al bijna niet meer naar Chobe en hoef je ook geen grote omweg naar Maun te maken en kan je via Waterberg weer terug naar Windhoek rijden. Een bezoekje bij Roy's camp in Grootfontijn deelt de rit mooi op.

    Je dochter meenemen is naar mijn mening geen probleem. Vele Namibiërs en Zuid Afrikanen nemen hun kinderen ook gewoon mee. Onze dochter was 5 maanden toen ze voor het eerst meeging.

    Veel plezier!

    groet,

    Martin

  • marc

    Jullie gaan een mooie tocht maken…

    zoals gezegd moet je campsites in de NP's van Bots. ruim van te voren boeken. Dit kan tegenwoordig per email. Een andere mogelijkheid is om in Maun naar het kantoor van de NP-board te gaan en vragen of er nog plek is…maar reken er niet op! Verder dien je in de NP's VOLLEDIG zelfvoorzienend te zijn. Als je toch via Kasane Bots. komt binnenrijden is een boottocht op de Choberiver wel aan te raden. Verder kun je vanuit Kasane selfdrive tochten maken in het Chobe forrestreserve.

    De zoutpannen vanuit Nata zijn ook mooi: Nxai-pan is zeker de moeite waard met oa. Baines Baobabs.

    Voor Etosha heb ik nooit sites gereserveerd…

    Als je een mooie plek wilt hebben in Sossusvlei ( aan de vlei kant) is het ook wel raadzaam om te reserveren…

    Succes!

    marc