Betalen bij tankstations met mastercard

  • Ger

    Ik heb op veel plekken gelezen dat de mogelijkheid om te betalen met Mastercard bij tankstations eerder een uitzondering is dan regel.

    Een vriend die vorig jaar in Namibië was vertelde mij echter dat het nu wel degelijk mogelijk is bij de meeste tankstations te betalen met Mastercard. Wat zijn de ervaringen op dit gebied van de forumgebruikers?

  • amanda1

    Wij hebben in Namibie beide keren alleen cash kunnen betalen bij benzinestations. Bij supermarkten kon je wel met creditcard betalen. In Botswana kun je itt Namibie wel met creditcard betalen bij tankstations.

    Dit is tenminste de ervaring die wij hebben.

    Groeten,

    Amanda

  • MartinH

    Ik heb nog nooit problemen gehad met creditcard betalingen, misschien bij de afgelegen pompstations.

    Groeten,

    Martin

  • Michel G

    Houdt er wel rekening mee dat je in Botswana praktisch alleen met VISA creditcards kunt pinnen en waarschijnlijk ook betalen.

  • amanda1

    Wij hebben zowel Mastercard als Visa en hebben beiden veel gebruikt. Botswana is meer een Visa land. Ook op de luchthaven van Windhoek konden we alleen pinnen met Visa. Die gaat dit jaar dus zeker weer mee!

    Groeten,

    Amanda

  • reismeisje

    Mijn ervaring is dat het vaak niet mogelijk is. Ik zou dus altijd zorgen dat je cash bij je hebt.

    De keren dat het mogelijk was vroegen ze vaak ook een creditcardtoeslag die soms vrij hoog was.

    Bij de benzinepomp bij Sossusvlei kun je alleen met Visa terecht. Zorg dus dat je geld bij je hebt als je richting Sossusvlei gaat. In Solitaire kun je wel gewoon met master terecht.

  • Ger

    Moet je voor Namibië en Botswana beschikken over dollars of kun je nu ook al overal bij parken, tankstations en winkels afrekenen in Euro's.

  • amanda1

    Wij hebben in beide landen gewoon de lokale munteenheid gepind. In namibie kun je ook met Zuidafrikaanse randen betalen voor dezelfde koers als de Nam Dollars. Wij hadden voor de Vic Falls US$ bij ons omdat de het visum bij de grensovergang bij Zimbabwe alsmede de entree van de Vic Falls in US$ betaalt. In Botswana pin je Pula's. Let er wel op dat zowel de Namibische dollar als de Botwaanse Pula buitn het land niks waard zijn. In Botswana kun je tanken met creditcard. In supermarkten kun je in beide landen met creditcard betalen. Neem ook een Visa credit card mee.

    Wij hebben geen euro's meegehad dus of je ermee kunt betalen durf ik niet te zeggen.

    Groeten,

    Amanda

  • Dave

    Ik heb nooit US$ of Euro's bij mij. Combinatie van Mastercard en Visa en Wereldpas hebben het altijd gered.

    Maar je kan voor verassingen komen te staan.

    Zo kon ik bij een doorreis van Joh'Burg -Windhoek via Botswana, in SA nog met mijn Wereldpas tanken.

    In Kang (halfweg Bots.) kon ik het restaurant met ZAR betalen, maar het naastgelegen tankstation accepteerde alleen Pula.

    Tank was al vol, dus wat nu? Gelukkig kon ik bij de bijbehorende lodge met mijn Visa terecht.

    Bij Gobabis (Nam.) was de peut natuurlijk weer op. Hier accepteerde men geen enkele card, net N$ of ZAR, maar die was ook opgegaan bij de grensovergang.

    Ik kon aan de overkant, in een supermarkt, met mijn Wereldpas N$ pinnen, allemaal briefjes van 20 :X

    De les die ik hiervan geleerd heb, is dat ik eerst vraag welke betaalwijze men accepteert en altijd een reserve in ZAR achter de hand heb.

    Ga je niet naar SA is een reserve aan N$/Pula aanbevolen, maar buiten de grens van betreffende landen niks waard B)-

    N.B. met Wereldpas bedoel ik mijn Nederlandse pinpas.

  • Namibië Expert

    Ik betaal altijd contant. Want als ze je creditcard meenemen “naar achteren” , weet je niet wat er mee gebeurd en kunnen ze je kaart kopieren en skimmen.