Wie helpt mij (letterlijk en figuurlijk) op weg

  • Ger

    Misschien voor de profs onder ons een domme vraag (maar domme vragen bestaan toch niet of ……).

    Hoe moet ik in Google-maps de coördinaten van een bepaalde positie ingeven.

    Bijvoorbeeld:

    Ik zie op de website van Khowarib-lodge dat de lodge is gelegen:

    19° 15' 36.32" (s)

    13° 52' 36.10" (e)

    Als ik nu vervolgens in Google-maps op geef:

    -19.153632, 13.523610

    kom ik op een ander punt uit dan dat de lodge is gelegen, namelijk niet gelegen tussen Sesfontein en Palmwag maar noordwestelijk van Sesfontein.

    Waar ga ik de fout in?

    Alvast dank voor jullie reacties!

    Groet,

    Ger

  • hcstijn

    Hallo Ger,

    verschil zit hem in de notatie. Wanneer je in google maps zoekt op S19° 15' 36.32“ E13° 52' 36.10” kom je wel op de juiste locatie. Door verschillende notaties van coördinaten ( graden, minuten, seconden/ decimale graden/ graden,decimale minuten) ontstaat vaak verwarring. Daarnaast kan er ( om het nog maar wat ingewikkelder te maken) gebruik worden gemaakt van verschillende “grids”.

    Let dus goed op de notatie zodat je niet op het verkeerde pad wordt geholpen.

    Wanneer een locatie wordt opgegeven in graden,minuten, seconden moet je hem ook op die manier invoeren of de waarde converteren naar decimaal ( bijvoorbeeld hier )Daar kan je vinden dat in decimale notatie de juiste postie ligt op -19.26 13.877.

    Hoop je hiermee op de juiste route te hebben geholpen.

    Groet, Hans

  • Erik en José

    (tu) duidelijke uitleg Hans!

  • Ger

    Dag Hans,

    Dank voor je duidelijke uitleg.

    Ik zal dus extra waakzaam moeten blijven elke keer als ik een positie zie en ingeef zodat ik de positie op de juiste manier interpreteer en eventueel converteer.

    Groet,

    Ger

  • Michel G

    Dit is ook een handige site.

    Gebruik ik ook altijd en werkt perfect!

    http://www.gpscoordinaten.nl/bepaal-gps-coordinaten.php

  • Ger

    Hallo Michel,

    Had deze site inmiddels ook al ontdekt bij mijn zoektocht.

    Is inderdaad erg handig omdat je er de verschillende notaties mee kunt laten berekenen.

    Bedankt toch nog voor de tip!

    Groet,

    Ger