Eerste Keer Namibië: vragen !

• Rob

Beste Forumleden,

Ik heb er de afgelopen jaren al verschillende keren aan lopen denken en misschien moet het er maar eens van komen dit jaar: een reis naar Namibië. Vanwege mijn werk ben ik beperkt in mijn keuze qua tijd van het jaar.

Dit jaar kan ik uiterlijk drie weken weg ergens tussen 10 Oktober en 25 November..

Ik heb al op de zoekfunctie wat info geprobeerd te vinden over de beste reistijd maar dat hielp niet echt…ik weet dat het een saaie vraag is maar:

–is dit een goede periode om te reizen ofwel kun je (veel) regen verwachten..maakt het nog uit of je in Okt. of Nov. gaat ? In onze drie weken in Bahia vorig jaar hebben wij 15 dagen plensregen gehad dus dat moet nu echt voorkomen worden..als Okt of Nov niet de goede tijd is heb ik nog een mogelijkheid volgend jaar in maart..

–ik heb gezocht naar vluchten naar Windhoek maar de prijs viel even lelijk tegen…meer dan 1000 euro pp…dit mag niet het probleem zijn maar als iemand een tip heeft voor een goedkopere vlucht dan hoor ik dat graag.. zijn er bijv. goedkopere charters vanuit Duitsland ?

–om een beeld van het benodigde budget te vormen ben ik benieuwd naar de gemiddelde prijzen van:

autohuur

een middenklasse overnachting

maaltijden

evt hoge kosten voor parken e.d.

–wat zou je globaal voor een periode van iets minder dan drie weken reistijd in Namibië (de vluchtdagen gaan eraf) als route kunnen aanraden.

–is het beter en wellicht financieel aantrekkelijker om via een organisatie aldaar of misschien in Nederland alles ineen te laten regelen of toch maar zelf doen ? Wij zijn zeer ervaren reizigers (veel backpack) dus willen zeker geen groepreis maken.

Overige tips zijn voor deze Namibië-leek erg welkom

Bij voorbaat dank voor de tips en antwoorden

Rob

• Tamara

Hoi Rob,

Goede beslissing om naar Namibie te gaan. Wat mij betreft is het het mooiste land waar ik ooit geweest ben. De antwoorden:

- oktober is perfect! Het is net voor de regens, wild spotten is perfect in deze tijd. Vanaf november/december begint het regenseizoen officieel, dat loopt tot en met april. Maar als het regentis het niet dagenlang achterelkaar hoor.

- Wij zijn in april via Lufthansa (amsterdam-frankfurt-Johannesburg-Namibie) gevloegen voor 750 eur inclusief. Via Duitsland zijn er nog wel eens goedkopere tickets te krijgen www.ltu.de

- Autohuur: wij hebben vanuit Zuid Afrika gehuurd, omdat dat wat goedkoper was en wij teruggingen via Johannesburg. Wij hebben zelf goede ervaringen met www.uitkyk.com (zijn Nederlanders in ZA). Wij gaan meestal met 4x4 met daktent, maar Namibie is ook goed per gewone auto te doen (behalve het noord-westen, waar de Himba's wonen). In december hebben we onze eigen tent meegenomen, wat ook erg goed bevallen is. Een toyota Carolla huurden we voor 38 eur per dag volledig verzekerd. De 4x4 weet ik niet precies, maar wel meer dan 100 eur per dag (dit is wel incl kampeeruitrusting, tent op het dak). Kampeerplaatsen zijn rond de 12 euro per plaats per nacht. Wat lodges/guesthouses tegenwoordig kosten weet ik niet. Kijk hier eens: http://www.natron.net

De kosten voor de parken zijn erg laag, als je het bijv met de dierntuin in Nederland vergelijkt ;-) Staat ook op bovengenoemde site. Namibische Rand is delen door 7,5 dan kom je op het bedrag in euro ongeveer.

- voor 3 weken zou ik doen:

Windhoek-Solitaire (is een leuk boek over van Ton van der Lee en heet Solitaire)-Sesreim/DeathVlei/Sossusvlei - omhoog door de Namib Naukluft naar Skeleton coast Park - Twijfelfontein - Etosha (ik zou een kamp in het zuiden kiezen en dan de laatste nachten in het oosten en dan daar het park uit) - Rundu (Khaisosi lodge is hier een aanrader) - Caprivi-strook, bijv Popa Falls en dan afzakken naar het zuiden, stuk Kalahari - terug naar windhoek. In het zuiden (fish river) ben ik zelf niet geweest, maar lijkt me ook geweldig.

Optie is ook nog om op Kaapstad te vliegen en ook terug. Ticket is dan goedkoper en autohuur ook, maar dan heb je geen tijd om de Caprivi te doen.

WQel kom je dan ook meteeen in 1 van de mooiste delen van Zuid-Afrika (Cederbergen, Richtersveld).

Tja er zijn zoveel mogelijkheden, Ik zou er wel jaren rond kunnen trekken, namibie is fantastisch…

- Ik zou gwoon een ticket boeken, auto, paar boeken kopen, een goede kaart en gaan. Namibie is prima zelf te bereizen! Denk er wel aan eigenlijk overal te tanken waar je kan en ga niet van de wegen af dan komt het allemaal goed. Accommodaties zijn er ook zat.

Als je wilt, kun je op mijn web-log kijken voor foto's. Reisverslag Namibie en Botswana ben ik nog me bezig.

www.thuisinafrika.web-log.nl

grt

tamara

• Ada

Hallo Rob,

De eerste keer dat wij naar Namibie gingen hebben we dat vanuit Kaapstad gedaan, goedkopere ticket en autohuur en je bent relatief snel in Namibie.

Doordat wij kampeerden valt het financieel wel mee maar Afrika is in vergelijking met Azie wel duurder. Wij hebben tijdens onze eerste reis bijna 9000 km afgelegd in 4 weken en de tweede keer bijna 11000 km in 5 weken. Er is in elke jaargetijde wel een mooie reis te maken door dit land.

Misschien vind je het wel leuk om te weten dat ik een boek over onze reis door zuidelijk Afrika, waarbij Namibie centraal staat, heb geschreven waar je heel wat antwoorden op je vragen kunt vinden.

Kijk eens op www.adarosman.nl en je kunt me altijd rechtstreeks mailen als je graag meer info wilt.Rob schreef:

>

> Beste Forumleden,

>

> Ik heb er de afgelopen jaren al verschillende keren aan lopen

> denken en misschien moet het er maar eens van komen dit jaar:

> een reis naar Namibië. Vanwege mijn werk ben ik beperkt in

> mijn keuze qua tijd van het jaar.

>

> Dit jaar kan ik uiterlijk drie weken weg ergens tussen 10

> Oktober en 25 November..

>

> Ik heb al op de zoekfunctie wat info geprobeerd te vinden

> over de beste reistijd maar dat hielp niet echt…ik weet dat

> het een saaie vraag is maar:

>

> –is dit een goede periode om te reizen ofwel kun je (veel)

> regen verwachten..maakt het nog uit of je in Okt. of Nov.

> gaat ? In onze drie weken in Bahia vorig jaar hebben wij 15

> dagen plensregen gehad dus dat moet nu echt voorkomen

> worden..als Okt of Nov niet de goede tijd is heb ik nog een

> mogelijkheid volgend jaar in maart..

>

> –ik heb gezocht naar vluchten naar Windhoek maar de prijs

> viel even lelijk tegen…meer dan 1000 euro pp…dit mag niet

> het probleem zijn maar als iemand een tip heeft voor een

> goedkopere vlucht dan hoor ik dat graag.. zijn er bijv.

> goedkopere charters vanuit Duitsland ?

>

> –om een beeld van het benodigde budget te vormen ben ik

> benieuwd naar de gemiddelde prijzen van:

>

> autohuur

> een middenklasse overnachting

> maaltijden

> evt hoge kosten voor parken e.d.

>

> –wat zou je globaal voor een periode van iets minder dan

> drie weken reistijd in Namibië (de vluchtdagen gaan eraf) als

> route kunnen aanraden.

>

> –is het beter en wellicht financieel aantrekkelijker om via

> een organisatie aldaar of misschien in Nederland alles ineen

> te laten regelen of toch maar zelf doen ? Wij zijn zeer

> ervaren reizigers (veel backpack) dus willen zeker geen

> groepreis maken.

>

> Overige tips zijn voor deze Namibië-leek erg welkom

>

> Bij voorbaat dank voor de tips en antwoorden

>

> Rob

• Tamara

Hoi Rob,

Het boek Olifanten inde nacht van Ada is inderdaad erg leuk!

grt

tamara

• mo

Ik heb geen tips, maar ik lees prettig mee met alle informatie die er nu gegeven gaat worden, omdat wij nu ook zeker gaan in augustus-september 4 weken.

We gaan vanuit kaapstad, maar verder moet alles nog geregeld worden.

Ook ik vond de vluchten naar windhoek erg kostbaar…

Ook veel voorplezier alvast….

Groetjes, Mo

• Anna

Hallo Rob,

Oktober/november behoren tot de warmste maanden en de kans op regen is erg klein.

Volgens mij is de goedkoopste manier met LTU vanuit Düsseldorf. www.ltu.com

Voor prijzen en parken moet je even kijken op www.nwr.com.na (site van de nationale parken in namibië)

Autohuren zou ik lokaal doen (www.namibian.org). Je kan veel lodges en campsite informatie vinden op www.namibian.org, www.namibweb.com en www.namibiareservations.com hier kan je ook het e.e.a boeken.

Mijn route voorstel zou zijn:

Windhoek, Khomashochland/Naukluft Mountains, Sossusvlei, Swakopmund, Spitskoppe, Twijfelfontyn, Palmwag, Etosha, Rundu, Kavango (geen popa falls er zijn veel betere sites aan deze weg en Mahangu NP), Madume en Mamili NP, via Roys camp (in de buurt van grootfontyn)richting Windhoek misschien nog een stop in Waterberg. Als je een groot budget hebt een stop bij Africat/Okonjima www.okonjima.com.

Succes ermee,

Martin

• MartinH

bovenstaande bericht komt van mij en niet van Anna

• Rob

Bedankt voor jullie tips en adviezen…ik mis een beetje de info over eten (vvor mij heeeel belangrijk op vakantie)…

..is het eten daar over het algemeen lekker (ik weert dat smaken verschillen maar…)

..wat moet je per gemiddelde maaltijd ongeveer rekenen

..als je van punt a naar b rijdt (bijv een 300 km dagrit) kom je dan langs de weg restaurantjes of zo tegen of moet je eten voor onderweg meenemen. Wij gaan dus niet kamperen maar in hotels slapen…

Weer bedankt voor eventuele tips..

Rob

• MartinH

Rob,

eten in Namibië is over het algemeen prima. Zeker bij de lodges en restaurants. Voor ca. N$ 200 heb al een hele knappe maaltijd. Veel restaurants zal je onderweg niet tegenkomen maar bij elke benzinepomp zit wel een soort van cafetaria. Ook kan je er biltong, droëwors, brood e.d. kopen. Duur is het niet maar ik zou je zo geen prijs kunnen noemen. Als je in lodges slaapt zit voor 99% van alle gevallen het eten bij de prijs inbegrepen.

Martin

• Anna

Dit is belangrik om altyd ete en water mee te neem as jy van punt a na punt b in Namibië ry.