Pofadder en cobra

• Bibi

Wij willen dit jaar op individuele basis op vakantie naar Namibie. Dit zal onze eerste kennismaking zijn met het land, en daarom zijn we druk bezig informatie te vergaren.

Nu vroeg ik mij af of jullie wel eens tijdens jullie reizen in Namibie een pofadder en/of een spugende cobra hebben mogen ontmoeten.

Ik heb uit diverse literatuur begrepen dat vooral de pofadder door zijn schutkleuren slecht waarneembaar is en als een van de weinige slangensoorten vooral geen moeite doet om weg te kruipen zodra er iemand in de buurt komt.

Ik heb in het forum op diverse trefwoorden gezocht, maar de slang in het algemeen, en de cobra en pofadder in het bijzonder vind ik nergens terug. Betekent dit impliciet dat het gevaar van deze dieren geen big issue is en dat we ons onnodig zorgen maken?

Groetjes,

Bibi

• MartinH

Beste Bibi,

de twee slangen die je opnoemd zijn zeker met respect te benaderen en te behandelen. Geen kattepis. Ik heb 3 jaar in Namibië gewoond en ben er verschillende tegengekomen. Ik denk dat de meeste afrikagangers nooit een “wilde” slang van dichtbij hebben gezien. Je moet het gevaar echter wel in een perspektief plaatsen. De risiko's in het verkeer in Nederland zijn naar mijn mening vele malen groter dan het gevaar van een onmoeting met een slangen in Namibië. Dit neemt niet weg dat er nooit iets gebeurt. Omdat wij dit niet dagelijks meemaken zijn wij dit gevaar niet gewoon en lijkt het allemaal veel erger.

Gewoon goed uitkijken en niet zomaar onder dingen gaan wroeten. Geen schoenen of kleding buiten laten rondslingeren en ze goed uitschudden of kloppen. Mocht je een slang tegen komen loop dan rustig en langzaam weg, als een slang niet (agressief) benaderd wordt zal hij waar mogelijk van je weggaan.

Nog een laatste tip. Neem als je gaat lopen altijd een “kiri”(wandelstok) mee.

Veel plezier met de voorbereidingen

• Mart

De enige slangen die ik heb gezien lagen doodgereden op de weg. Uiteraard blijft het altijd opletten, er zitten immers wel slangen, maar ik zou me er niet al te druk over maken.

• Ruud

Hoi,

zeker een prima keuze om naar Namibie te gaan, Heerlijk en prachtig land!!

wij zijn dit jaar met een camper door Namibie gereisd en dat is echt aan te raden.

Nergens problemen gehad. In Etosha, Okaukuejo gleed er inderdaad een slang voor ons langs terwijl wij naar leeuwen bij de drinkplek zaten te kijken…. wat betreft de lengte en omvang zou het een pofadder geweest kunnen zijn maar ik durf daar zeker geen weddenschap op af te sluiten.

Verder zijn wij gedurende al onze afrikaanse reizen bijzonder weinig slangen tegen gekomen…. maar het blijft altijd wel uitkijken

succes met je plannen

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Bibi

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie reacties en tips met betrekking tot dit onderwerp. We zullen ons gezond verstand gebruiken en geen onnodige risico's nemen t.a.v. van deze en andere gevaarlijke dieren.

Groetjes,

Bibi

• Erik

Ik heb in Namibie de meeste slangen idd op de weg zien liggen. Heb ook 1x een cobra zien oversteken en div. keren een secretarisvogel gezien met een versgevangen slang(etje). In het noorden heb ik overigens ook 1x een zwarte mamba gezien.

Maar, no worries, ze zijn banger voor jou!

gr,

Erik

www.erikjoosten.nl

• MartinH

Het zijn ook niet de slangen die je ziet, waar je bang voor moet zijn………. Wij hadden een jack russel toen wij in het noorden woonde en die sloeg voor ons altijd alarm. We hebben daardoor redelijk wat “spoeg” cobra's, zwart mamba's, pofadders en boom- en andere slangen gezien en gevangen. Kippen en pauwen zijn ook een goed alarm systeem maar ook een aantrekkingskracht.

Martin