Koud?

• mo

Om maar even op het onderwerp kamperen door te gaan.

Wij gaan naar Namibie in augustus/september. We willen soms kamperen en soms in iets warmere accommodatie. We moeten nog een klein eenvoudig tentje kopen en ik weet ook nog niet of mijn slaapzak wel zo comfortabel is.

Maar waar is het ‘s nachts wel uit te houden in een tent en in welke omgeving is het ’s nachts zo koud dat kamperen eigenlijk niet echt prettig meer is?

Mo

• MartinH

Hallo Mo,

Kamperen kan ook prima als het koud is hoor. Je moet alleen goede spullen hebben. In de winter is het 's nachts best wel eens koud, vooral in de woestijn, maar met een goede slaap zak of dekens is dit prima te doen. Ik ken geen plek in Namibië waar het te koud is om te kamperen. Voordeel is dat zodra de zon op komt, het meteen weer aangenaam is. De meeste lodges hebben geen verwarming. Wij hebben bij een lodge gewerkt waar je USD 200 p/p/n betaalde en het enige wat je daar kreeg was een kruik! Stel je van dat behaagelijker/warmere dus niet te veel voor.

Wij hebben onze tent daar gekocht. Scheelt geld en bagage ruimte.

Martin

• Jan

Wij waren er in juni en hadden aan een donzen slaapzak amper genoeg. Het is in de woestijn 's nachts erg koud. Als de zon weg is koelt het meteen erg af.

Ben hier op voorbereid!

Jan

• Mart

Ik was er in mei en het nooit zo koud geweest dat kamperen niet meer te doen was.

Gewoon met een huis/tuin/keukententje en een goedkope slaapzak. We hadden een paar fleece-plaids bij (goedkoop bij de Blokker en ze nemen bijna geen plaats in beslag) voor als het erg koud werd.

• marc

Ik vind het aan de kust vaak onprettig koud in dat jaargetijde. Vaak is het mistig en de zon breekt pas laat door. Het is een echte “natte” kou. Ik zou aanraden daar in een hotel of in een B&B te overnachten. Voor het binnenland is een goede en warme slaapzak voldoende…

gr.

Marc

• mo

Ik heb mijn slaapzak laten nakijken, het is een goede, maar waarschijnlijk is die niet warm genoeg voor namibie in dat jaargetijde. Maar ik heb eigenlijk geen zin om een nieuwe te kopen.

Ik denk dat ik gewoon ergens een kruik koop en daar moet het dan maar mee uit te houden zijn.

Kruiken kennen ze toch ook gewoon in zuid-afrika of namibie, toch?

Groetjes, mo

• MartinH

zeker wel. een warmwaterzak noemen ze die daar. Bij b.v. PEP store kan je ook voor een paar N$ een lekkere warme deken kopen. Die kan je later altijd weeer weggeven.

• mo

Ook dat is een goed idee! Een lekkere dikke deken…

Dat scheelt me in de kosten en ik kan weer iets afgeven, altijd leuk.

Mo

• Mart

Warmwaterzakken hebben ze zeker. Een mooi verhaal daarover; we hadden een guesthouse in Windhoek, toen we 's avonds in onze kamer terug kwamen zagen we dat er in ons bed gerommeld was. We schrokken ons een hoedje, dachten uiteraard aan inbrekers. Maar wat bleek? Men had een warmwaterkruik in ons bed gelegd! Dat is nog eens service!

• mo

Hoi Mart,

Zeker een leuk verhaal! Misschien moeten we ook een stop maken in Windhoek.

En ik denk dat ik het zelf niet koud zal hebben in Namibie met alle voorzorgsmaatregelen die ik zelf kan trekken.

Ik kan al niet meer wachten.

Groet, Mo