Satelliet telefoon / gps

• BertG

We gaan met een Nissan Doublecap 4wheeldrivetracks rijden bij Hakos guestfarm, Spreetshoogte, Weltevrede, Ondundu Wilderness lodge (Damaraland) en Duesternbrook guestfarm. Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn die tracks goed aangegeven? Ik kan me voorstellen dat de sporen niet duidelijk zijn en er niet veel bordjes staan omdat er niet zo vaak iemand langskomt op zo'n privétrack. Is dat goed te doen zonder GPS en / of sattelliet telefoon? Konden we niet huren bij de auto.

Een ander aandachtspunt is dat de Europcar auto geen hi-liftjack en bandenpomp heeft en slechts een 95 liter tank. Ik heb wel een extra reservewiel kunnen bestellen en extra jerrycan.

Groetjes, BertG

• MartinH

Ik weet niet zo goed wat jij verstaat onder die tracks. Rij jij bij deze plekken op hun eigen 4x4 tracks of ga je via prive tracks van de ene plek naar de andere. De guestfarms die zoiets aanbieden hebben meestal een rondje op eigen terrein gemaakt waar je je kan uitleven.

De overige wegen zijn nl. prima te bereiden. Weliswaar gravelroads maar de weg via spreetshoogtepas is deels verhard met een soort klinkers. De weg naar b.v. weltevrede is breder dan de gemiddelde doorgaande weg in Nederland. Een GPS is leuk maar in mijn beleving niet noodzakelijk. Een gewone mobiele telefoon heeft alleen in de grotere dorpen bereik maar om een satteliet telefoon mee te nemen………

95 liter tank met een extra jerrycan lijkt me ruim voldoende en zo te zien kom je niet echt in het zand (kalahari of Namib Naukluftpark) dus met een gewone krik en gezond verstand kom je er ook wel.

Als ik dit zo lees ben je nog al wat van plan. Heb je 4x4 ervaring?

Martin

• Bibi

Een satelliettelefoon (Iridium) kun je evt. ook huren via KSC in Eindhoven. Dit is goedkoper dan bijvoorbeeld bij Bever.

Hou er rekening mee dat zelfs een satelliettelefoon niet altijd overal een goede dekking biedt.

Wij hadden er wel eentje mee in Namibië voor noodgevallen. Gelukkig hebben we hem daar niet voor nodig gehad. In plaats daarvan hebben we wel een behoorlijke tijd aan huis, tuin en keukengesprekken gevoerd. Niet goedkoop, maar wel grappig om sfeerimpressies live door te geven!

Bellen kost circa € 1,50 per minuut en gebeld worden ongeveer € 8,- per minuut. Vergeet vooral dat laatste niet aan je schoonmoeder door te geven. ;)

Omdat de toestellen nogal verouderd zijn (ze worden volgens mij niet meer gemaakt), zul je de batterijen regelmatig moeten opladen. Ze raken namelijk vrij snel leeg.

Groetjes,

Bibi

• Maaike

Ik heb hier nog een link gevonden over het gsm bereik in Namibie. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar als aanvullende info kan het volgens mij geen kwaad.

http://www.gsmworld.com/cgi-bin/ni_map.pl?cc=na&net=mt

Je kunt in ieder geval inzoomen en kijken of jouw gebied er bij zit.

• Dave

Heb ik zeker de verkeerde telefoon gekocht.Bel prepaid met MTC,maar de ontvangst is halfweg Rehoboth-Windhoek toch echt 0,NIKS.

• BertG

De bedoeling is rijden op de tracks van de farms. Dit i.v.m. veiligheid en comfortabel slapen in de lodges. Als het aan mij lag hadden we wel een meerdaagse tocht gemaakt. Is het ook goed mogelijk om veilig een stukje Namib Naukluft te doen? Als ik in x uuur tot een bepaald punt kom kan ik indezelfde tijd ook weer terug toch? Een permit daarvoor kan je het beste nu al regelen vanuit Nederland of ter plekke?

We hebben wat 4-wd ervaring van onze reis naar Australië Nothern T. en Noord Queensland. Wel rivierdoorwadingen en zand maar geen stenen / bergen gehad daar. Toen eerst een cursus gedaan bij http://www.adventure-experience.nl maar dat is eigenlijk wat te prijzig om nu een update cursus te doen.

Gr, Bert

• MartinH

Met de veiligheid zit het wel goed. De farmtracks zijn net zo veilig of onveilig als de openbare wegen. Meestal ligt het niet zo zeer aan de weg als wel aan de gene die rijdt. Namib Naukluft is goed te doen maar omdat er weinig mensen komen een unieke plek om te overnachten.

Martin

• Ruud

Je kunt ook een (weliswaar georganiseerde) trip maken vanaf Luderitz dwars door de Namib naar de kust en dan door naar Walvisbaai. Trip duurt 6 dagen en gaat geheel onder begeleiding, dus kom je met pannen te staan, sta je er niet alleen voor.

In de laatste uitgave van het blad ‘ Weg’ (zie evt. ook www.weg.co.za) van juli 2006, staat er een heel stuk over geschreven. Moet erg indrukwekkend zijn. Maar het zijn wel vastgestelde data dat deze tocht gereden kan worden.

Het duurt 6 dagen en de lengte van de rit is ongeveer 600km.

succes en een goeie vakantie.

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Maaike

Ik ging er vanuit dat het gsm-bereik werkte, zoals aangegeven op die site. Maar ik begrijp dat ik daar dus niet van uit kan gaan?! Hoe hebben alle ervaringsdeskundigen hier op het pb dat dan? Huurt iedereen zo'n telefoon die ze bij de verhuurbedrijven aanbieden of gaat iedereen op de gok? Wij gaan voor het eerst alleen d.w.z. met ons tweetjes in 1 auto. Graag advies.

• Ruud

Ha Maaike,

zoals je op de site kon zien gaat je GSM niet overal werken, maar (en ik ben geen deskundige) het ligt er een beetje an wat de route gaat worden die je wilt nemen.

Ga je met een 4x4 de meest afgelegen off-raod-tracks nemen of rij de zoals een groot aantal toeristende welbekende hoogtepunten van Namibie af.

Wij zijn met een camper door Namibie gereisd en gewoon onze eigen GSM meegenomen. Sateliet -telefoon hebben wij niet gedaan en ik denk dat de meeste dat niet doen. Mocht je pech krijgen wat uiteraard niet te hopen is maar altijd kan gebeuren, en je rijdt op de ‘meest gebruikte’ wegen, komt er altijd wel iemand langs maar rij je op een 4x4 track door Kaokoland…..kan het weleens wat langer duren voordat er iemand datzelfde stuk rijdt..

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl