Individuele rondreis per auto?

• Paulus

Wij zijn van plan om medio september een individuele rondreis per auto door Namibie te gaan maken (dus zelf met een huurauto rijden). Heeft iemand hier ervaring mee? Het plan is een reis van 17 dagen inclusief vlucht, dus 14 dagen per auto. Ik ben met name benieuwd naar de staat van de wegen, wegbewijzering, voorzieningen als tankstations, veiligheid in het verkeer etc. Alvast dank voor jullie reakties!

• Mart

Met een beetje zoeken in de vragen kom je een heel eind!

De staat van de wegen is wisselend, je zult voornamelijk over onverharde wegen rijden, soms zijn die goed en soms zijn die slecht, snelheden variërend van 80/90 km p/u tot 30 km p/u. De verharde wegen zijn over het algemeen goed en bij tijd een wijle een verademing na een hobbelige rit over de zandwegen. Er is zeer weinig verkeer, behalve in Windhoek, daar kan het wat drukker zijn. Al is ook daar de drukte relatief vergeleken met de Nederlandse steden.

De wegbewijzering is goed, je kunt ook nauwelijks verdwalen, zoveel wegen zijn er niet. Klein euvel is dat er vaak alleen borden staan bij kruisingen en afslagen, je ziet zelden aangegeven hoe ver een plaats nog is en hoe ver je dus al bent, maar dat kun je gemakkelijk zelf op je kilometerteller inschatten.

Tankstations zijn er voldoende maar niet overdreven veel, neem geen risico, tank als het kan, ook als je tank nog halfvol zit. Het schijnt namelijk ook te kunnen gebeuren dat een station geen benzine heeft. Hou er rekening mee dat je bij de tankstations niet met creditkart of bankpas kunt betalen, alleen cash!

De veiligheid in het verkeer is wel goed. Ik weet niet of je bekend bent met links rijden, dit is uiteraard wel even wennen en in het begin heel goed opletten. Het grootste gevaar vond ik de lange rechte wegen met geen of nauwelijks tegenliggers, na een paar uur rijden is de kans groot dat je concentratie omlaag gaat met alle gevolgen van dien.

• marc

I.v.m. een verhoogd risico op ruit- en bandenschade is het zinvol het eigen risico volledig af te kopen, waarbij deze schades inbegrepen zijn. Er zijn verhuurmaatschappijen waarbij dat niet het geval is.

Gr.

marc

• Dionne

ja hoor heel goed te doen.

Ik ben zelf 16 dagen geweest en vliegticket (www.ltu.de) en autohuur (www.ebookers.nl) en de overnachtingen via internet geboekt en alles is prima verlopen.

1 ding was bij ons af en toe vervelend omdat het er zo erg had geregend waren sommige wegen dicht of moest je door een klein beekje rijden met je gewone auto en af en toe door mul zand.

We zijn er gekomen hoor en alles verder prima en niet eens een lekke band……

• Startpagina Namibië

Ik ben bang dat u hier verkeerd geïnformeerd wordt. Het afkopen van het eigen risico naar 0 is alleen zinvol als u bij een aanrijding een proces verbaal laat opmaken door de politie. Ook al is de borg/eigen risico 0 dan nog betaalt u de volledige schade indien er sprake is van onvoorzichtig rijgedrag. Sommige verhuurbedrijven doen daar er moeilijk over.

Ik kom ieder jaar in Namibie en heb ook een webiste opgezet: www.startpagina-namibie.nl

• marc

Beste Startpagina,

Ik heb Paulus blijkbaar verkeerd geinformeerd.

Mijn posting had betrekking op het afkopen van het eigen risico, i.h.b. het afkopen van het eigen risico bij ruit- en bandenschade.

Heb me altijd ingedekt voor deze schades en heb deze schades meerdere malen gehad. Ik ben altijd blij geweest dat de verhuurmaatschappij nooit moeilijk heeft gedaan over reparatie of vervanging van voorruiten ,banden en of velgen.

Een procesverbaal heb ik nooit hoeven tonen.

Een procesverbaal laten opstellen in het geval van een aanrijding lijkt me normale en gangbare praktijk, evenals aansprakelijkstelling van de huurder bij onvoorzichtig rijgedrag.

Een goed verstaander begrijpt dat het afkopen van het eigen risico geen vrijbrief is om in Nam. rond te scheuren a' la Parijs-Dakar.

gr.

marc