zakgeld

• Cali

Hallo,

Wij gaan over anderhalve week een 23 daagse georganiseerde reis maken door Zuid Afrika, Namibie, Zimbabwe en Botswana. Nu wordt op de website van de reisorganisatie gezegd dat je de helft van je zakgeld in travellercheques moet meenemen en de andere helft in contante dollars of euros. Maar even later word er weer gezegd dat je op best wat plaatsen op de route kunt pinnen en dat traveller cheques heel veel tijd kosten om in te wisselen. De bank gebeld, die zeiden dat traveller cheques niet meer bestaan. (vreemd, omdat je er op zoveel plaatsen nog steeds over leest, maar goed).

Wat zouden jullie me voor advies geven? Het gaat om een zakgeld van 750 euro p.p. voor de gehele reis. We zijn maar een paar dagen (aan het begin en aan het einde van de reis) in Zuid Afrika, de rest van de reis gaat door de andere drie landen.

Bedankt alvast voor de reacties!

Cali

• Joep

Hoi Cali,

Travellercheques zijn nog steeds prima, maar vooral in landen binnen Europa. Ik zou jullie bedrag in 4 of 5 pinnen, zo heb je altijd rond de 150 contant bij je. De toer zal zeker langs bekende punten en hotels komen waar je gewoon kan pinnen. Veel banken in de wereld accepteren geen travellerchegues omdat het te weinig gebruikt wordt. Ikzelf pin op verre reizen ook alles, gaat prima.

Succes!

• Mart

In Zuid-Afrika en Namibië kun je op veel plaatsen pinnen. Ook in Botswana en Zimbabwe kun je op genoeg plaatsen pinnen. Met het inwisselen in Zimbabwe heb ik slechte ervaringen, lange wachttijden en je betaald een hoge commissie, op mijn volgende Afrika reizen heb ik geen traveller cheques meegenomen, wat cash in dollar of euro en pin- en creditpas is voldoende.

• tamara

wij hebben altijd overal gepind, behalve in Botswana, Daar hebben we problemen mee gehad. De bankpas deed ie niet en credit card ook niet, wij hadden Mastercardds. Ik hoor vaak dat je met een Visacard wel kan pinnen daar. Uiteindlijk hebben we gewoon op payday 2,5 uur voor het loket gewacht om geld op te nemen met de credit card. Is ook een hele beleving, gaat daar in die banken lekker luidruchtig Afrikaans aan toen.

• Cali

Bedankt voor jullie reacties!

Geen traveller cheques hebben we besloten, we pinnen gewoon op schiphol alvast een hoop dollars, wat euro's, en we hebben werkelijk allerhande creditcards, dus dat moet wel lukken.

grtz

Cali

• jolijn

Mijn ABN Amro creditcard werkte helemaal niet in Namibie :-(

Zuid Afrikaanse Randen kan je 1 op 1 in Namibie gebruiken trouwens: handig als je in beide landen reist!

Groetjes Jolijn