Khadoum NP en van Zyl's pass

• Erik

ga noooooit met 1 wagen.

mijn record ligt op 7 lekke banden met 2 auto's in 1 dag !

je wordt er vanzelf handig in, banden plakken met minimale middelen.

ook kan het behoorlijk vervelend worden als je auto om wat voor reden niet meer verder wil, back up is noodzakelijk en geeft wel zo'n veilig gevoel.

( ik had toendertijd een nissan patrol landcruiser verlengde versie)

• Anton

Ik las in www.uriadventures.com/Cunene%20to%20the%20Congo.pdf dat de Van Zyl's pass vernieuwd is. Weet iemand daarvan en hoe moeilijk is deze nu?

• Dave C.

Wij zijn met één auto de Khaudom ingegaan vorig jaar, en de ranger keek er niet van op.

We hadden wel afgesproken met de managers bij Tsumkwe Lodge dat we alleen in het zuiden zouden blijven (en op afgesproken paden), en als we niet binnen drie dagen terug waren dat ze ons zouden komen zoeken. Deze managers zijn inmiddels vertrokken, maar misschien biedt Arno (eigenaar Tsumkwe lodge) dezelfde service.

Je moet helemaal self supporting zijn in die regio - er is zelfs geen benzine te krijgen - maar het is zeker de moeite waard. Er zijn hides gebouwd bij de meeste waterholes, dus je kan daar lekker de hele dag zitten kijken naar het komen en gaan van grote kuddes olifanten.

De campings zijn behoorlijk vervallen, en het zou me niets verbazen als er geen douches of WCs meer zijn bij Sikhereti - alles was toen al heel erg vervallen en de olifanten hadden behoorlijk huis gehouden.

Veel plezier, maar wees goed voorbereid. Wij zijn toen niemand anders tegengekomen in de Khaudom.

Trouwens, mocht je in de buurt van Tsumkwe zijn zou ik zeker een bezoek brengen aan een bushman dorp, en bushman souvenirs kopen van de Rev. van Zyl en zijn vrouw (vraag aan de lodge waar het zit - het is nergens aangegeven). Mooi authentieke spullen die zij zelf halen van de dorpen in ruil voor voedsel. Het kost bijna niets, en alle winst wordt gebruikt voor ondersteuning van de de bushmen.

• Anton

Ik las in www.uriadventures.com/Cunene%20to%20the%20Congo.pdf dat de Van Zyl's pass vernieuwd is. Weet iemand daarvan en hoe moeilijk is deze nu? Wij wilden nl. deze pas gaan doen begin augustus 2007, maar als je naar de foto's en het verhaal op http://www.pangolin.li/travel_sites/namibia03/p4.html kijkt, dan slaat de schrik mij wel om het hart. Hebben ze dus de pas recentelijk verbeterd, ik hoop het wel.