Slangen

• Maaike

Van slangen ben ik helemaal geen fan. En bij het idee dat ik ze tegen kan komen, voel ik me niet echt lekker. Maar om mijn angst een beetje te laten afnemen ben ik op zoek naar info. Er zijn wel boeken over slangen, maar dit zijn vaak van die dikke pillen. Weet iemand of er bijv. kleine overzichtelijke kaarten, boekjes, folders zijn over de slangen die ik in Namibie zou kunnen tegenkomen, waarop ik in 1 oogopslag kan zien welke slang ik voor me heb en of ik wel of niet van in paniek moet raken.

Waar bijvoorbeeld staat:

- kleurenfoto van de desbetreffende slang (volwassen exemplaar en “baby”slang)

- wel of niet giftig

- wat te doen als je wel wordt gebeten

• marc

Misschien is dit iets:

http://www.struik.co.za/Natural%20History/book.book.detail.action?id=1436

Sasol heeft een hele serie zeer informatieve boekjes over de flora en fauna in Zuidelijk Afrika. Een aanrader…

• Maaike

Marc, heb je zelf ook 1 van deze boekjes over slangen bekeken en/of gelezen?

• marc

Heb zelf een hele reeks Sasolboekjes. Reuze handig voor op reis: compact, relevante informatie en duidelijke foto's. Bovendien zijn ze niet al te duur. Verkrijgbaar via Struik of in boekhandels in Windhoek en Swakopmund ( tevens overal in Zuid Afrika).

Hoewel er ( giftige) slangen in Namibie voorkomen, is de kans zeer klein dat je er een zult tegenkomen. Ze zitten verstopt en als ze je horen aankomen zullen ze in eerste instantie vluchten. Aangezien je geen prooi voor slangen bent, zullen ze er alles aan doen je te ontwijken. Pas als ze geen andere mogelijkheid hebben zullen ze, na je eerst gewaarschuwd te hebben ( sissen, ratelen o.i.d.), bijten.

Succes!

marc

• Maaike

Ik heb deze net via internet besteld van Bill Branch:

“A Photographic Guide to Snakes and other Reptiles of Southern Africa”

Ben benieuwd.

Bedankt voor je geruststellende woorden. Maar als je geen fan van ze bent, dan zie je ze overal. En juist diegene die niet wegvluchten, daar moet ik juist op bedacht zijn hebben ze me verteld o.a. de pofadder, eentje die in bomen leeft en ….. (een stuk of 12 in totaal????).

• Bibi

Zelf heb ik hier enkele maanden geleden een vraag gepost i.v.m. giftige slangen als de pofadder en de spugende cobra, omdat ik, net als jij, nogal wat beren op de dijk zag.

Inmiddels terug uit Namibië kan ik je melden dat we er nul komma nul slangen heb gezien, en evenveel schorpioenen. Zelfs een onderzoekje om en rond stenen (waar ze graag in de schaduw vertoeven) bracht geen enkele slang aan het licht.

De kans dat je ze tegenkomt is echt héél klein. Gebruik gewoon je gezond verstand en let goed op waar je loopt, in hoog gras bijvoorbeeld of ver van de weg af.

Mocht je er ter plekke toch nieuwsgierig naar worden, breng dan een bezoek aan Sesriem Canyon. Daar loop je (zo heb ik van anderen vernomen) een redelijke kans om een paar te zien.

En verder…don't worry about it, het valt allemaal erg mee!

Groetjes,

Bibi

• Mart

De enige slangen die ik tijdens mijn afrika-reizen heb gezien lagen doodgereden langs de weg!

• Deerik

Ik heb regelmatig levende slangen gezien, incl. een black mamba.

Gelukkig zijn de banger voor ons dan omgekeerd!

gr,

Erik

www.erikjoosten.nl

• Maaike

Ik hoop dan maar dat ik ze alleen op de weg zie liggen en ver buiten mijn bereik. Maar ja als je dan leest:

“Een slang die niet vlucht is: Dendroaspis polylepis (zwarte mamba). Deze slangen zijn vrij agressief en vallen snel aan. Dit zijn de snelste slangen ter wereld. Ze kunnen ongeveer 4 meter worden.”

dan moet ik toch echt wel even slikken hoor. Ik heb wat gegoogled en wat afbeeldingen gevonden en hoop dan maar dat ik ze tijdig kan herkennen.

Die zwarthalscobra en de pofadder vluchten ook niet. En het beste is dat ze niet al te dicht bij mij komen, want dan schijnt het ook al niet zo best met me te kunnen aflopen. Samen met het boekje moet het dan duidelijk genoeg zijn.

Hoe dan ook zal ik gaan lopen met een stok als “blindegeleidestok” en in het donker ….. dan blijf ik maar binnen.

Verder zijn vrienden van ons dit weekend zo enthousiast van onze reisplannen geworden, dat ze hebben besloten ook mee te gaan met ons. We gaan met 2 auto's. We zijn dan met ons vieren. Stel nou dat één van ons een beet krijgt, dan zijn er altijd nog 3 die met het “slachtoffer” naar een ziekenhuis kunnen. Ik heb ze al geinstrueerd eerst een foto van de slang te nemen (digitaal) en het tijdstip te noteren ;)

Het stelt me wel gerust dat veel van jullie slechts weinig tot zelden slangen zijn tegen gekomen.

• MartinH

Hallo Maaike,

laat je toch niet zo gek maken. Het risiko dat je een ongeluk krijgt met de auto of dat je uitgedroogd raakt omdat je toch te weinig drinkt is vele malen groter. Het is misschien beter om je hier op te concentreren.

Groet,

Martin