Geld pinnen in Namibie

• Jane

Beste Namibiegangers,

Het is voor ons bijna zover dat we na Namibie gaan. Daarom een praktische vraag.

We hebben gelezen dat in de grotere plaatsen N$ te pinnen zijn, maar wa is een grotere plaats?

Voor ons is er nog een praktisch punt, we reizen op Kaapstad en komen bij de Fishriver canyon Namibie binnen. Dan reizen we via Aus, Sesriem (Sossusvlei) naar Swakopmund. Betekent dat voor ons dat we pas in Swakopmund kunnen pinnen? We weten dat we ons in Namibie ook met Zuid Afrika's geld kunnen redden.

Wie weet een antwoord op deze vraag?

Groet Jane.

• Mo

Ik ben net terug van een reis door namibie op eigen gelegenheid.

En wij zijn ook in Kaapstad begonnen.

We hebben de eerste dagen in namibie gewoon met onze zuid-afrikaanse randen betaald. Maar wij zijn via Keetmanshoop gegaan en daar konden we geld pinnen.

Helaas kan ik je niet vertellen of je in Aus ook kunt pinnen, want daar zijn we niet geweest, maar in Sesriem kan het niet, En in Swakopmund lukt het zeker weer wel.

Het is ook gemakkelijk om te zorgen dat je aan het einde van je reis weer met randen kunt betalen als je terug gaat naar zuid-afrika. Dan kun je het voor jezelf beter overzien.

Hel veel plezier, maar dat zal geen probleem zijn

Mo

• anna

Hee Mo !

Ik heb je gevolgd op het prikbord en ben erg benieuwd naar je ervaringen en wat nu precies je reisroute is geweest?!

groetjes,

Anna

• Dave

Tenzij je een “ommetje” Lüderitz inplant,zul je volgens mij weinig pinkansen krijgen voor Swakopmund.Misschien dat je zo nu en dan creditcard kunt inschakelen,weet niet wat voor overnachtingsplaatsen je hebt,maar anders Randjes,zeker voor de petrol.Wens je een hele mooie reis,alles sal regkom.

• Cindy

Hoi Jane

je kunt inderdaad het beste zorgen dat je voldoende rands hebt. Dus nog even pinnen in Springbok. In de Fish River Canyon kun je nergens pinnen. Als je een omweg maakt naar Keetmanshoop kun je daar zeker pinnen. In Aus kun je niet pinnen,maar wij hebben daar vorige maand bij de benzinepomp (met een landkaart van Namibië op de muur geschilders) euro's omgewisseld voor namibische dollars. ze hielden daar keurig de dagkoers aan uit de krant. Bij Sesriem kun je niet pinnen en dan inderdaad pas weer in Swakopmund. Je kunt per keer trouwens max.2000 Namibische dollars pinnen.

heel veel plezier!

groeten Cindy

• Jane

Bedankt voor de informatie, weer een beetje wijzer.

Nog een aanvullende vraag.

Kun je in Sesriem met een credit card betalen of N$ kopen. Je hint over Aus lijkt is voor ons ook een optie.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jane.

• Ada

Wat wij zelf altijd doen is meerdere pasjes meenemen van uiteraard verschillende rekeningen zodat je, als je dat wilt, meer geld kunt pinnen en bij evt. diefstal of verlies ben je niet zo kwetsbaar. Dit heeft voor ons goed uitgepakt want in Katimo Mullilo is mijn pinpas zeer handig door enkele mannen ‘ontfutselt’. Gelukkig konden we deze rekening snel blokkeren maar er was toch 2000 Nam dollar afgeschreven die ik niet had gepind. Toen waren we wel blij dat men per dag niet meer kon pinnen…

Ook kun je bij diverse grotere winkels geld pinnen via de zogenaamde BOBmachine's kleine pinmachines'als het ware.

Wij vertrekken op 13 okt. weer voor 3 weken naar Namibie.

• Mo

Hoi Anna,

Wij hebben een geweldige tijd in namibie gehad. We hebben onze route wel ter plekke aangepast, omdat we het toch prettiger vonden om meer op asfalt wegen te rijden. We zijn vanuit kaapstad, clanwilliam, springbok naar fish river canyon gereden, dan keetmanshoop, maltahohe, sesriem, swakopmund, omaruru, outjo, Ethosha (okaukujo en namutoni) mariental, britstown, Wilderness….

Wat is namibie toch prachtig, maar wel zo erg leeg. Wij hebben ons verkeken op het feit dat wij niet genoeg op de hoogte waren van wat nu echt een dorp was waar je boodschappen kon doen en waar alleen een tankstation was. We hebben gekampeerd en in huisjes geslapen, waar we veel zelf gekookt hebben.

Ik vond Sossusvlei en Etosha echt hoogtepunten. Omdat ik niet zo'n stadsmens ben en ik heel erg mijn vrienden in wilderness mistte zijn we vanuit etosha (waar we extra lang gebleven zijn) zo snel mogelijk naar wilderness gereden.

Ook vond ik omaruru een onverwacht leuk dorp, met erg leuke mensen. De sand dragon is een plek die ik iedereen kan aanraden voor een bezoekje. (om iets te drinken of te eten)

Helaas is mijn 3 maanden durende (werk)vakantie weer voorbij en ben ik sinds gisteren weer begonnen met lesgeven op mijn hollandse schooltje. Nu weer flink sparen voor de volgende vakantie. waarschijnlijk wordt dat toch weer zuid-afrika.

Het is alleen gruwelijk balen dat er iets met mijn memory kaart van mijn fototoestel is gebeurd, waardoor ik al mijn foto's van namibie kwijt ben. dus ik moet het dadelijk met mijn film doen. Dat vond ik wel om te janken….

Ik wens iedereen die nog naar namibie toegaat een supertijd toe….en geniet….

Groetjes, Mo

• Tamara

Mo, kijk even op de site van http://www.fotodokter.nl, ik zag daar vorige week een onderwerp over bij Tros Radar . Ze kunnen in een aantal gevallen geheugenkaarten weer repareren en de foto's terughalen, waarvan met eerst dacht dat alles weg was. Misschien heb je er wat aan…

• jolijn

Mijn ABN Amro creditcard heeft nergens in Namibie gewerkt helaas.

De card-lezers dachten blijkbaar dat het een soort Pinpas was, maar al wist ik mijn creditcard pincode, dat werkte niet. Erg vervelend..

Groetjes JOlijn