Ik heb gelezen dat je voor Namibie geen 4x4 nodig hebt. Vaak zit je in zulke auto's wel hoger en dus lijkt het me dat je dan het wild ook beter kan zien, betere foto's kan maken etc…hoe is jullie ervaring hiermee?
Ha Anna,
in het grootste gedeelte van Namibie heb je zeker geen 4x4 nodig. Dat je vaak soortgelijke auto's ziet rijden wil niet zeggen dat het allemaal 4x4 auto's zijn.
De Nissan Hardbody en de Toyota Hilux, beide auto's zie je erg veel in Zuid Afrika en Namibie hebben echter ook gewoon 2x4 uitvoering. Maar dat is verder aan de buitenkant niet te zien. Behalve dan dat als het 4x4 uitvoeringen zijn dat op de auto staat. Meestal op het achterste gedeelte staat dan ‘4x4 off road’.
Dus verkijk je niet op de auto zelf want het merendeel is gewoon 2x4.
Het voordeel dat je wat hoger zit heb je natuurlijk wel en dat is zeker aan te raden als je wildparken in gaat. Wij hebben de afgelopen jaren met een camper rondgereisd door Zuid Afrika en Namibie en dit jaar met inderdaad een 4x4, maar in beide auto's zit je hoger dan in een gewone personenauto en is absoluut een groot voordeel. Als je dus die kant opgaat is het zeker te overwegen om een dergelijke auto te huren. Meestal natuurlijk wel duurder dan een personenauto maar er zitten dan ook wel voordelen aan.
succes
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Hallo Anna,
Die vraag krijg ik iedere maand wel een keer. Ik ben nu 6 keer in Namibië geweest en adviseer het volgende:
In het regenseizoen (december- april of mei) een 4x4 als je door gebieden met veel rivierbeddingen gaat. Het verhuurbedrijf waar ik mee werk in Windhoek heeft in die periode ook een aanbieding voor een 4x4 die dan soms nog goedkoper is dan een 2x4 of Condor. Buiten het regenseizoen kan een 2x4 volstaan als je je route er op aanpast (doe ik ook voor mijn klanten).
Feit blijft dat een 4x4 altijd veiliger is (meer grip) op gravelwegen dan een 2x4.
Groeten,
Edgar Peijnenborgh
www.startpagina-namibie.nl
www.autohuurnamibie.nl
Mee eens Mart. De meeste mensen denken dat ze in of met een 4 x 4 niets kan gebeuren en onoverwinnelijk zijn. Helaas worden de meeste (onervaren) toeristen overmoedig en daar gaat het fout. Daardoor wordt het veiligheidsvoordeel in bepaalde weersomstandigheden of wegen teniet gedaan. Een 4 x 4 heeft alleen zin als je ook weet hoe om er mee te rijden.
Martin
Juist Mart en Martin H,
Daarom leg ik aan mijn klanten uit hoe je met een 4x4 rijdt. Daarvoor gebruik ik de kennis die ik in de praktijk (Namibië, Botswana, Zambia, Zimbabwe; waaronder Namib, Kalahari, Chobe, Moremi, Okavango in regenseizoen) heb opgedaan en die ik daarnaast nog geleerd heb van Andrew St Pierre - White : De 4x4-goerroe.
Het belangrijkste waar je als onervaren toerist op moet letten:
- het gewicht van de auto, zeker als er daktenten op zitten, waardoor je remweg langer is. Pak de auto zo in dat het gewicht goed verdeeld is; maak je auto niet topzwaar
- het gevaar van slippen in bochtige gravelwegen; pas je snelheid aan. Zeker op de zogenaamde wasbordwegen met bochten
- max 70 km/hr op gravel, max 100 op asfalt
- steile hellingen, op of neer, in Lowgear 2
- zand: Lowgear 2
- gravel: schakel altijd de 4x4 in!
Belangrijkste: Doe voorzichtig en pas je aan aan het afrikaanse tempo.
Groeten,
Edgar
Jy kan in Namibie ook gewoon met 'n 2X4 ry, SELFS of gravel roads. Off-road of die boendoes (soos byvoorbeeld Kaudum etc.) in gaan kan uiteraard alleen met 4X4, maar dit is logies.
In Etosha is die miskien maklik om met een hogere auto te ry, want dan het jy meer uitsig, maar dit hoef nie 'n 4X4 te wees nie.
Vir alle autos geld dit dat jy op gravel roads nie te vinnig moet ry nie. Moet veral nie te haastig raak nie en neem genoeg rus pouses.
Ook 'n heel belangrik TIP is dat jy altyd moet uitkyk voor wilde diere soals kuddu, gemsbokke, varke, steenbokke ens. wat die weg kan oorsteek voor jou auto, ook op asvalt roads. En as dit moontlik is nie in die nag ry nie, dan is dit heel moeilik om derglike diere te sien.
Gravel, altijd 4X4, wat een onzin!
Edgar zit inderdaad enkel en alleen op dit forum voor reclame te maken.
Een auto of 4X4 huren is overigens geen enkel probleem en ook voordeliger dan Edgar's zogenaamde reclameprijs.
Een auto of 4X4 huren is overigens geen enkel probleem en ook voordeliger dan Edgar's zogenaamde reclameprijs.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?