Tja die vraag is nu al een paar keer op dit forum aan de orde geweest. Het lijkt me een goed idee als iedereen zijn persoonlijke ervaringen hier vermeld; ook al zullen die waarschijnlijk wel wat uiteen lopen. Dan is er in ieder geval een basis voor mensen die graag een antwoord op die vraag hebben. Ik zal nu zelf de aftrap geven.
Tot nu toe heb ik in de volgende auto's gereden in Namibië: een Toyota Hilux 4x4 (zowel dubbele als enkele cabine), een ISUZU 2x4, een ISUZU 4x4 en een VW Golf (alleen in Windhoek). Dit jaar ga ik 7 weken met een Toyota Fortuner 4x4, model 2006. Ik ben er meestal in de periode november-maart geweest; dus in het regenseizoen.
De Hilux beviel het beste, je kan er overal mee komen. Van het losse zand in Sossusvlei en de Kalahari en de gladde modderwegen in Zambia en Botswana.
De ISUZU 2x4 is een erg praktische auto, hij heeft dezelfde opbouw als de 4x4. In het hoogseizoen is deze ook goedkoper om te huren dan een 4x4. Ik heb er 2 keer mee vastgezeten alhoewel ik de bandenspanning wel op 1.2 bar had gezet. Dat was bij een rivierbedding met een breedte van 100 m, bij Okangwati. Gelukkig hebben een paar himbajongens me eruit kunnen duwen. Op de modderwegen in Botswana zal het waarschijnlijk niet lukken. Maar dus ideaal voor Namibië als je niet het losse zand in hoeft.
Als je meer wil weten van een expert, probeer dan de volgende DVD op de kop te tikken: The complete Guide to Fourwheel Drive van Andrew St. Pierre White. Hij is via Internet te bestellen. Ik heb er in ieder geval veel theoretische kennis mee opgedaan; hij vergelijkt erg veel 4x4's met elkaar en geeft praktische tips.
Edgar