4x4 bushcamper

• philippe haerinck

Hallo,

wij zouden graag volgend jaar in september een rondreis maken in Namibië.

Als vervoermiddel (en slaapplaats) hadden we gedacht aan een 4x4 bushcamper van Toyota (of ander merk).

Heeft er iemand ervaring met dit voertuig?

Thanks.

• Omer

Hoi,

Wij hebben van 21 juli tot 12 augustus een bushcamper (Toyota Hilux) gehuurd bij African Tracks (Windhoek) en hebben er een rondreis door Namibië en Botswana mee gemaakt. Dit was onze 1e kampeerervaring (slapen anders in lodges e.d.) en is heel goed meegevallen. In de bushcamper hebt ge redelijk veel ruimte (ge kunt er helemaal in recht staan) en er zijn ook veel opbergplaatsen. Slapen was ook geen probleem op de prima matrassen. Een bushcamper is veel praktischer dan een auto met een tentje op het dak. Er zijn misschien ook wel enkele nadelen aan: de Toyota is slechts een single-cab waardoor ge minder plaats hebt in de bestuurdersruimte vooraan. Een ander nadeel is het zware gewicht van de opbouw achteraan, waardoor het moeilijker rijden is op bv zandpistes zoals in Botswanana, maar in Namibië gaat ge daar eigenlijk niet zo veel last van hebben.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust!!!

groetjes, Omer

• Ruud

Hallo Phille,

wij hebben het niet met een bushcamper gedaan maar met een'gewone' camper van Bobocampers (zit in Windhoek Kaapstad en Johannesburg). Het ligt er aan of je inderdaad een 4x4 nodig hebt. Ik weet natuurlijk niet wat jullie route is door Namibie maar het merendeel van alle wegen kun je prima met een gewone camper af. Voordeel van een gewone is dat je toch een behoorlijk stuk meer ruimte hebt in de camper dan in een bushcamper, maar het valt en staat natuurlijk met de geplande route die jullie willen rijden.

Wij hebben overigens nergens problemen gehad met de camper. Alle wegen die wij wilde rijden waren uitstekend. Alleen bijvoorbeeld de laatste 4 kilometer naar Sossusvlei is inderdaad alleen 4x4 anders moet een een stukje met een 4x4-taxi gebracht worden.

succes in ieder geval met de keuze en maak er een mooie reis van!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• phille

Thanks Omer voor de reactie op mijn vraag.

Is de door jullie gehuurde camper dezelfde als deze op de site van African Tracks?

Heb je in het voertuig een doorsteek van voor naar achter?

Weet je nog welke motor het was?

Ik veronderstel dat kampeergerief (stoelen, tafel,..) en keukengerief (ijskast, vuurtje,..) meegeleverd wordt.

Met dank,

Phille

• Omer

Het is inderdaad dezelfde bushcamper als op hun site, het enige verschil is dat de luifel nu aan de zijkant is en niet achteraan zoals op de foto. Er is geen doorsteek van voor naar achter. Het is eigenlijk een Toyota Hilux pick-up (single cab) waar ze achteraan de cabine hebben opgezet. Motor was een 2400i (benzine). Verbruik ongeveer 15l/100km op gewone wegen bij snelheid van 100km/u. Bij het gebruik van 4x4 was het verbruik wel 20l/100km. Het kampeergerief was allemaal meegeleverd. Het vuurtje is in de achterdeur ingebouwd, ijskastje staat opgesteld tussen de 2 bedden.

groetjes, Omer

• Omer

Ik heb nog verschillende foto's van de bushcamper, ik wil ze eventueel wel versturen per e-mail, maar dan moet ik natuurlijk wel uw e-mailadres hebben.

Omer

• phille

Thanks Omer

e-mail adres: philippe.haerinck@pandora.be

Met dank,

Phille

• phille

Hallo Ruud,

met dank voor de reactie op mijn vraag.

Proficiat met de mooie website, prachtige foto's.

De route ligt zeker nog niet vast, we zijn nog maar in een beginstadium.

Het probleem is nu dat ik niet weet voor welke NP's, gebieden en bezienswaardigheden we zeker een 4X4 nodig hebben.

Indien jullie de discoverer 2 hebben gehuurd, kan je mij zeggen of er een doorgang is van voor naar achter.

Met dank,

Phille

• Ruud

Hallo Phille,

Wij hebben altijd een Discoverer4 gehad en niet het kleinere model, maar volgens mij (ik weet het niet voor de voor 100% maar wel voor 99%) kun je inderdaad vanuit het bestuurdersgedeelte binnendoor naar het campergedeelte.

Overigens is de Discoverer 2 ook geen 4x4!! Ik weet wel dat Bobocampers bezig is met een 4x4 camper maar daar kan ik je niet verder mee helpen.

Ja, je zult inderdaad eerst je route verder moeten plannen om te kijken of je een 4x4 nodig hebt of dat je met een 4x2 voldoende hebt…

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl