Wie van de prikbordbezoekers ging er ook alweer naar de Kgalagadi of is er net geweest? Ik ben benieuwd of je er echt voor moet reserveren (in januari)?
Edgar
Hoi Edgar,
wij zijn in september naar Kgalagadi geweest. Ongeveer 2 weken lang zijn wij in het park geweest. Wij hebben daar niet gekampeerd maar in bungalows overnacht. Toen wij onze oorspronkelijke route iets wilde wijzigen kon dat dus echt niet want alles was volgeboekt. Wat wel mogelijk was om het via de camping van Nossob, Mata Mata of 2 Rivieren te doen, daar was nog wel wat ruimte op dat moment maar dat was voor ons geen optie.
Dus als je gaat kamperen lukt het wellicht wel alleen kun je dan maar op 3 plaatsen overnachten. Maar op www.sanparks.org kun je de beschikbaarheid van ieder kamp controleren wat er in een bepaalde periode nog vrij is. Het probleem is dat er een aantal hele kleine kampjes zijn zoals Bitterpan, Urikaruus,Grootkolk en Kieliekrankie, die zeker de moeite waard zijn maar er staan dan maar 4 of 5 hutjes,tenten of bungalows of hoe je het ook wilt noemen en die zijn zo volgeboekt.
(zeker Urikaruus is de moeite waard!!)
groeten
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Ruud je komt als geroepen en alle anderen die al eerder in Kgalagadi zijn geweest. Ik wilde hier net vragen over Kgalagadi plaatsen. Wij gaan vanuit Kaapstad dus naar boven via de N7. Daarna tegen de richting van de wijzers van de klok een rondje door Namibie.
Maar……. nu kwamen we de Kgalagadi op de kaart tegen. Op een van de sites die over Kgalagadi gaat, staat dat er vanaf van de hoofdingang bij Twee Rivieren twee zand/grindwegen lopen naar Mata Mata en Nossob, met landwegen die de hoofdroutes verbinden. En er wordt geadviseerd om met een 4 x 4 te gaan. Wij gaan met 2 stellen 4 weken in mei. 1 Stel met een 4 x 4 en de andere met een minicamperbusje (2 STM). Nog niet definitief geregeld. Weet jij of het wel of niet met een camper kan in mei? Volgens mij had ik ergens gelezen dat jij ook met een camper zou gaan, maar weet ik dus niet zeker.
Dan nog het volgende: Wij zouden dus oorspronkelijk via de N7 naar Vioolsdrift, maar aangezien we graag Kgalagadi willen zien hebben we de plannen gewijzigd. Weet jij hoe we het snelst vanuit Kaapstad in het Kgalagadi kunnen komen? Volgens mij in iedergeval via Uppington, maar moeten we dan via Sprinkbok de afslag hier naar toe nemen of al een afslag eerder? Of toch beter via Noordoewer - Keetmanshoop - Rietfontein?
We willen er dan via Mata Mara uit, naar Namibie. (tenminste als de grensoverganga dan in mei open is). Kunnen we eventueel helemaal via Unions End/Buitenpos Namibie in of moeten we er via 2 Rivieren weer uit?
Ruud hoelang ben je in Kgalagadi geweest?
Hallo Maaike,
allereerst is het zeker een goede keuze om naar Kgalagadi te gaan. Wij zijn 2 weken in het park geweest met een 4x4 Nissan Hardbody. In het verleden hebben wij inderdaad al onze reizen (met veel plezier) met een Discoverer 4 Camper gemaakt. Maar het is zeker niet noodzakelijk om een 4x4 te rijden. Maar ik zou zeker een ‘ hogere’ auto nemen. Als je met een gewone personenauto rijdt kan je een probleem hebben om wat te zien want de zijkanten van de weg is op sommige plaatsen best hoog, als er dan nog begroeiing op staat zie je als je in een personenauto zit niet al te veel. Dus neem in ieder geval een hoog model auto.
Maar om met een camper door het park te rijden………ik zou het niet aanraden.Je kan dan ook alleen maar naar de 3 grote kampen en juist die kleine kampen zijn best speciaal. Gaan jullie kamperen of nemen jullie hutjes/bungalows??
Je moet in ieder geval de bandenspanning sterk terugbrengen naar ongeveer 1.3 tot 1.6 . De wegen zijn met regelmaat net een wasbord en dan is het met een camper rijden niet echt plezierig. Of je moet zo langzaam rijden dat je net een slak bent.
Of je tegen die tijd al bij Mata Mata de grens over kunt is nog steeds een vraag, maar als het een beetje meezit zou dan inderdaad moeten kunnen. Als dat nog niet kan, moet je via 2 Rivieren eruit.
Veel succes en in ieder geval een hele mooie reis
als je nog vragen hebt….
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Beste Ruud,
Erg veel dank voor je informatie.
Maaike: ik heb geïnformeerd over de uitgang bij Mata Mata: voorlopig nog dicht. Unions End ook. Dus via 2 rivieren in en uit.
Verder: vanuit Kaapstad kun je bij Springbok rechtsaf richting Upington.
Die weg heb ik al eens gereden en is prima. Daarna naar het noorden, die weg schijnt redelijk nieuw te zijn. Als je daarna naar Namibië wil, ga je via Rietfontein.
Ik zal begin februari wel laten weten hoe het was. Wat ik van mijn zus (in WIndhoek) hoorde is dat de weg erg slecht is. Maar dat signaal heeft Ruud ook al min of meer afgegeven.
Edgar
Ja bedankt Edgar. Wij vertrekken pas 1 mei en ben ook benieuwd hoe jij het gaat ervaren. Ik heb van Ruud nog een uitgebreide mail thuis gehad en volgens mij gaat het helemaal goedkomen. In principe gaan we dan via 2 Rivieren er weer uit en via Rietfontein en als Mata Mata tegen die tijd open is, kunnen we er daar uit. En op advies van Ruud moeten we wel even opletten en de juiste weg rijden namelijk de R 31. En niet via Mier. Het asfalt daar gaat volgens Ruud over in een rampzalige weg onverharde weg, die later wel beter wordt maar in het begin is 20 km/u nog te hard. Waarschijnlijk het slechtste stukje weg dat heel Zuid Afrika heeft.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?