maart 2007 Namibie of zuid-afrika

• karin

Wij hebben plots de mogelijkheid om in maart 3-4 weken weg te gaan.

We willen heel graag naar het continent waar we nog nooit geweest zijn: afrika.

Maar wij zijn geen auto/bus reizigers. WIllen graag wandelen/kijken/genieten.

Dat betekent kiezen:

Wat zouden jullie gezien de tijd van het jaar kiezen??

Wat zouden jullie wandelaar/vogelaar/mensen zonder haast en zeker zonder tijdsplanning of schema aanraden??

Ik heb al veel gelezen, maar kom er nog niet echt uit.

alvast bedankt,

Karin

• Ruud

Ha Karin,

Allereerst is (zuidelijk) Afrika natuurlijk een hele goeie keuze. Maar als je inderdaad met name voor het wandelen gaat, denk ik dat je in Zuid Afrika wat beter uit bent dan in Namibie. Namibie is ontzettend fascinerend en mooi, maar wel leeg en veel woestijn. Dus om daar te gaan wandelen is geen aanrader. Je hebt wel een paar kleinere wildparken (oa het waterbergplateau geloof ik) waar je wel mag wandelen maar ik zou dan toch voor ZA kiezen. Dat heeft wat dat betreft toch iets meer te bieden. Wij hebben in voorgaande jaren veel met een camper gereisd en dat is uitstekend bevallen maar het is maar net wat je verder wilt doen. Ook de zuidkust heeft prachtige wandelgebieden. Maar de Drakensbergen in het noordoosten ook…..

En als het inderdaad Zuid Afrika wordt mag het Krugerpark natuurlijk niet ontbreken. Daar kun je trouwens ook (uiteraard onder begeleiding) ochtendwandelingen maken in het wildpark zelf…

succes met je keuze

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Startpagina Namibië

Hoi Karin,

Kijk eens op www.startpagina-namibie.nl bij de foto's. Mijn ouders wandelen graag en hebben dat 3 weken in de Namib gedaan. In Etosha heb je veel vogeltjes e.d. Zelf vond ik, ondanks dat ik gek ben van Namibië, Botswana heel mooi qua flora en fauna. En zoals Ruud al aangeeft: Zuid-Afrika is ook een prima wandelland.

In maart is het overigens nog best heet overdag. Wat dat betreft zou mei-juni een betere periode om te wandelen zijn.

Edgar

• Mo

Hoi Karin,

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Zuid-Afrika omdat dat (vind ik) gemakkelijker te bereizen is dan Namibie. En dan bedoel ik met name dat alles iets dichter bij elkaar ligt. De afstanden zijn minder groot.

In zuid-afrika is het iets gemakkelijker om te gaan wandelen in verschillende gebieden. En het dierenleven (en dus ook vogelleven) is in beide landen gewoon prachtig.

Het zijn allebei geweldig mooie landen, maar Zuid-Afrika heeft mijn hart gestolen.

Groet, Mo

• MartinH

Natuurlijk Namibië!

Als vogelaar is het centrale deel van Namibië erg aan te bevelen. Ga b.v. een paar dagen naar Waterberg plateau of Okonjima. Hier heb je zo'n 300 verschillende vogel soorten incl. de zeer zeldzame white back vulture. Wandelroutes te over, ook voor de minder geoefende wandelaar. Voor vogelaars is het noord-oosten (Kavango/Caprivi) ook een erg aantrekkelijke streek en dit is heel goed te combineren met de waterrijke nationale parken in de Caprivi. Namibië is idd heel groot en de afstanden zijn natuurlijk daardoor evenredig. Je hoeft natuurlijk niet overal heen, maar de afstanden zorgen ervoor dat het allemaal wat minder gecultiveerd en een stuk “wilder” is, wat het natuurlijk weer aantrtekkelijker maakt voor de natuurliefhebbers. Als je het echt niet meer weet kan je kijken of een Combinatie ZA westelijk deel met Nam een optie is.

Succes,

Martin

• karin

Ja, je maakt het wel moeilijk. Want de balans van de overige reacties was toch meer ZA. Ik huiver een beetje voor een combi, omdat ik echt niet hou van het idee ook nog tijdens mijn vakantie ‘haast’ te hebben. ALs ik het ergens mooi vind, dan wil ik daar graag blijven of als ik onderweg suggesties krijg, dan wil ik graag mijn plan ter plekke aanpassen.

Bedankt voor de suggesties van gebieden: dan kan ik daar wat specifieker informatie over lezen/zoeken.

ps: noord/oost betekent een retourtje Windhoek? Of is dat eigenlijk altijd het beste als je naar Namibie reist en niet Zuid Afrika aandoet? (dan kunnen we beginnen met een ticket te boeken!)

• MartinH

Karin

Als je alleen Namibië doet is het tijdstechnisch beter op Windhoek te vliegen. Vooral als je ook nog naar de Caprivi wil. Het schijnt alleen zo te zijn dat als je op Kaapstad vliegt de autohuur iets goedkoper is. Heb ik zelf geen ervaring mee. Maar je kan in de periode Maart relatief goedkoop vliegen met LTU, rechtstreeks vanaf Düsseldorf. Wij hebben afgelopen maart EUR 549,50 p/p betaald voor twee volwassenen en twee kids onder de twee voor EUR 62 p/k. Voor je auto huur kan je je o.a. bij Edgar melden. Wij hebben zelf regelmatig auto's gehuurd bij de cardboardbox www.namibian.org

Gelukkig is het in maart over het algemeen lekker rustig en hoef je de meeste plekken niet vooraf te boeken of kan je makkelijk je verblijf verlengen. Het kan idd. wel warm zijn. Alles is over het algemeen mooi groen want je zit aan het einde van de regen tijd.

PS. die zeldzame gier is, in tegenstelling tot mijn vorige bericht, een cape vulture ook hebben wij hier black eagles (afrikaans witkruis arend) gezien, ook redelijk zeldzaam, maar die we daar toch al een paar keer gezien hebben.

Martin

• Startpagina Namibië

Karin (en Martin),

Tegenwoordig is autohuur in ZA niet altijd goedkoper dan in NAM!

De 4x4's met daktent en kampeerspullen kosten rond de N$ 600 in NAM (via mij) en al snel N$ 800 in ZA.

Let op: in juli-oktober zijn de prijzen ongeveer gelijk in ZA en NAM. Gewone personauto's (2wd) zijn wel vaak goedkoper in ZA.

Groetjes,

Edgar

• Erik

Hi Karin,

Het is ook een lastige keuze. Ik ben zelf verliefd geworden op Nam wat niet weg neemt dat ZAF ook fantastisch is. Nam is meer puur (Afrika). ZAF is wat gemakkelijker te bereizen. Als je voor wandelen en vogels gaat, zou ik je ZAF aanbevelen. ZAF heeft met zijn bergen (Royal Natal) voor de wandelingen en ook de Wetlands (St. Lucia) voor de vogels meer afwisseling.

Succes met je keuze!

gr,

Erik

www.erikjoosten.nl

• Karin

wat heb jij geweldige foto's op je website staan!!

Dat verhoogt de voorpret.

Voorlopig staat het plan: retour JB, rondje Kruger/St lucia/drakensbergen en evt. nog hluhwuwe of ander NP op deze route.

Ik blijf de namibie en ZAF prikborden volgen.

Karin