Kaas

• Maaike

Op het pb van Zuid-Afrika kwam ik er achter dat je officieel geen kaas mag meenemen naar, in ieder geval Zuid-Afrika. Diverse mensen proberen kaas mee te nemen voor familie en kennissen, maar de douane schijnt specifiek met honden op kaas te laten controleren. Er schijnt dus niet altijd of vaak geen kaas te zijn die naar kaas smaakt. Ik heb zelf altijd naar alle landen waar we naar toe gingen ook vacuumverpakte kaas mee genomen en heb nog nooit een koffer hoeven openen.

Zie: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=467&i=52115&t=52115#reply_52115

En dit schreef Joke daar op het pb:

“Er is zeker wel goede kaas te vinden hier hoor, maar misschien zijn we verwend met de verschillende kaasfabrieken en wijnplaatsen die onderling lekker aan het concurreren zijn. Bij de ‘oude’ farm/plaasstal vindt je de zelf gemaakte kazen, die echt lekker zijn in de verschillende smaken en soorten. En tja, misschien heb ik gewoon geluk hoor, maar koop de Hollandse kaas gewoon bij de Fruit en Veg in het dorp. Mei kaas, gouda kaas, jonge kaas, allemaal uit Holland. Het is er niet altijd, maar eens in de zoveel weken komt er een lading binnen. Zelfde gaat op de andere Europese soorten kaas, vooral de Italiaanse mmmm. De spar om de hoek komt Oud Amsterdam en Leerdammer lite, misschien omdat er hier tijdens de zomermaanden met al die zwaluwen een grotere afzetmarkt is. Er is zelfs net een supermarkt geopend in Somerset west met alleen maar DUITSE producten, ik bedoel maar. Maar nogmaals mis die kaas helemaal niet want de lokale kaassoorten zijn net zo lekker en zeker geen rubber, het is er alleen niet altijd, maar ja welkom in Afrika!”

Weten diegenen die al in Namibie zijn geweest, hoe het met de verkoop van Kaas in Namibie is? Is daar uberhaupt kaas te koop die op kaas lijkt en daar ook een beetje naar smaakt? Dat moet toch haast wel ;). Volgens mij is er in ieder geval geitenkaasjes.

• Tamara van Tess

er is in de grotere supermarkten kaas te koop die qua smaak redelijk overeenkomt. Je moet niet die plakjes hebben, waar Gouda opstaat, want dat is echt geen Gouda. Je hebt wel van die ronde kazen met rode schil en die heten ook Gouda en die zijn bijzonder smakelijk. Verder is er voldoende aan brie, camenbert, blauwe kaas en soms geitenkaas te krijgen. De cheddar vind ik persoonlijk niet te eten.

groetjes van een echte kaasboerin

tamara

• Maaike

Lekker snel zo'n antwoord. Nou dan gaat het helemaal goed komen met de kaas ;)

• Tamara van Tess

vast wel, vooral de Spar heeft goeie kaas!

• MartinH

Hoi Maaike,

Wij nemen al sinds jaar en dag kaas mee voor onze familie. Vacuüm verpakt gaat prima. Ik heb overigens niet zo heel lang geleden in de Republikein een artikel gelezen dat “de” speurhond van de doaune al jaren geleden dood gegaan en nog steeds niet vervangen is. Ik heb er ook nog nooit een gezien. De kaas is idd best redelijk maar de soort kaas en waar je hem koopt bepaalt de smaak. Anderzijds is het misschien wel eens aardig om van de gelegenheid gebruik te maken om andere dingen te eten. 's morgens eten wij onderweg sowieso vaak beskuit, lekker gemakkelijk ff soppen in je thee of koffie…. Tussen de middag biltong of boere wors met brood, heerlijk! ik kan al niet meer wachten. (nog 12 nachtjes) Er is trouwens een fruit en veg in Windhoek, ook bij spar en wecke en voight kan je oké kaas kopen….

succes,

Martin

• Maaike

Martin, vlieg jij dan via Windhoek of ook via ZA? (wij via Kaapstad) Wij gaan zeker ook lokale produkten uit proberen. Daarvoor gaan we natuurlijk ook naar andere landen. Juist om andere waarden/normen/gebruiken etc. te ervaren. Maar dat dat lekkere stukkie ouwe kaas he mmmmmmmmmmm!

Die biltong daarvan lees ik op het pb van ZA dat dat gedroogd is of is dat ook vers als vleeswaren? Ik heb echt geen idee.

• Maaike

Martin, 12 nachtjes! Dat duurt niet lang meer. Althans dat lijkt het voor mij, voor jou zullen ze wel erg lang duren, die laatste loodjes. Alvast een hele fijne vakantie!

• MartinH

Maaike,

Wij vliegen met LTU vanuit Düsseldorf rechtstreeks op Windhoek wat erg prettig is met 2 kids van 1 en 2 jaar. Tja nog 12 dagen, maar het is niet meer zo lang als 12 weken of 12 maanden!

FF over die oude kaas, die heb ik nog niet gevonden daar. De kaas is allemaal redelijk jong. Biltong is net als boere of droë wors gedroogd en dus ook buiten de koelkast lang houdbaar. Wat wij ook doen voor onderweg is zgn. blikkies kos meenemen (ingeblikt voedsel). Je hebt kleine blikjes met corned beef, worstjes, spaghetti, witte bonen, sweet corn e.d. Dit is allemaal al gaar en behoeft dus geen verdere bereiding, misschien wat ongebruikelijk, maar best lekker als je onderweg bent in die hitte. Je kan het ook buiten de koelkast/box bewaren dus het gaat niet ten koste van je koude biertje!

TIP voor onderweg: Omdat vers brood niet altijd beschikbaar is.

De meeste camp sites hebben een braai rooster en op die roosters kan je zgn. roosterbroodjes bakken. Meel, water, zout, en suiker mengen, ballen draaien en plat maken (ter grote van een kleine hamburger 2 vingers dik) en op het rooster gaar bakken.Als je dit in een blik of afgesloten bakje bewaart heb je de volgende ochtend een heerlijk vullend broodjes. Vers gebakken met bv vijge jam zijn ze natuurlijk het lekkerst.

Martin

• Maaike

Goeie tips! Zo dat met die broodjes gaat het ook helemaal goed komen, want Gijs (ene helft van dat andere stel wat in een 2e auto mee gaat) is bakker geweest!

Dat ingeblikte spul is zeker handig en scheelt ook aardig is bereidingstijd.

We gaan in mei en dan valt de hitte gelukkig wel mee.