Parkeren van je auto

• Maaike

Wat is waar?

Ik lees in diverse verslagen dat je zo ontzettend voorzichtig moet zijn met parkeren van je auto. En ook dat je “speciale parkeerwachters/parkeerjongetjes” hebt die je auto dan in de gaten gaan houden.

Waar moet ik dan op letten?

Als ik bij/op een parkeerplaats van een supermarkt parkeer, is dit ook “bewaakt”?

En hoe weet ik of het echt iemand is die mijn auto gaat bewaken en dat die er niet met de auto vandoor is als ik terug kom van het boodschappen doen?

Ik lees bijv. ook dat er tegelijkertijd soms wel 10 tot 15 van die jongens ineens op je af komen en dat je soms de auto niet eens uit kunt komen. Ik ga dan echt niet rustig boodschappen doen!

En in welke plaatsen heb ik het meeste “last”?

• Tamara van Tess

Bij de supermarkten staan bewakers in uniform of met hesjes, die herken je duidelijk. Als iemand geen hesje van een of andere securitydienst is is het waarschijnlijk iemand die lekker wil bijverdienen. In Swakopmund en Keetmanshoop maakten ze onderling bijna ruzie wie welke auto mocht bewaken, maar verder nooit last gehad. 10 tot 15 jongens heb ik ook nooit meegemaakt, hooguit 2.

Je kunt lekker gaan boodschappen doen hoor, de bewakers nemen hun taken uiterst serieus.

• Maaike

Dat stelt me weer gerust.

Die bewakers, moet je die van te voren betalen of achteraf?

En hoeveel kost dat ongeveer?

• Tamara van Tess

achteraf, en meestal ben je vrij in wat je geeft. Wij gaven meestal een Rond of 2 tot 5 (net wat we als muntjes hadden liggen). Volgens mij is dat wel redelijk.

• Ada

Helemaal met Tamara eens, het is een systeem dat goed werkt, wij hebben hier alleen maar goede ervaringen mee gehad. We hebben nooit meer dan 5 rand gegeven en aan de reacties was dat een prima bedrag. Ook zijn we nooit ‘bestormd’ door veel carwatchers tegelijk.

Ada

• Ruud

Ha Maaike,

niets om je ongerust over te maken. Zoals Ada en Tamara al schreven, is 5 Rand oid prima. En wij zijn ook nog nooit bestormt door groepen jongens. Juist op parkeerplaatsen bij supermarkten is het geen enkel probleem. Gewoon parkeren en je kunt op je gemakt gaan winkelen of boodschappen doen!

Mooie vakantie!!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• MartinH

Hoi Maaike,

al het bovenstaande klopt. Bedenk wel dat, net als in Nederland geldt, gelegenheid maakt de dief. Leg alles zoveel mogelijk uit het zicht en als je b.v. een bakkie rijdt leg geen spullen in de buurt van de zijraampjes.

Martin

• Maaike

Jullie als ervaren Namibiegangers hebben me gerust gesteld. En hier in Nederland heb ik ook nooit wat “in zicht” liggen. Wat verheug ik me toch op deze reis! Nog een paar maanden dan is het eindelijk mei!

• tamara

Nog wel een geinige anekdote: in swakopmund hadden we de auto langs het strand geparkeerd en er was een parkeerwacht die wel op zou letten. Nou wij zaten in het restaurant de Tug (aanrader), een boot aan wal, dus we keken van bovenaf neer op die jongen. Hij zat de hele tijd met zijn rug naar de auto toe naar de zee te staren. Dus toen vond mijn man het wel grappig om hem even goed te laten schrikken. Heeft hij de achterbak opengedaan zonder het alarm af te zetten. Die arme jongen schrok zich helemaal kapot, maar hij kon de grap wel waarderen, zeker toen we hem een paar rand extra gaven voor de schrik :-)