epupa falls

• miep

In juni gaan wij voor 21 dagen naar namibie. Ben er nu achter dat we keuzes moeten gaan maken en niet alles kunnen zien. Wij gaan hoogstwaarschijnlijk een 4x4 met tent huren.

Mijn vraag is of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de wegen van/naar epupowa van/naar epupa falls en van /naar Ruacana. De bradt zegt namlijk dat de weg van Ruacana naar epupa falls (d3700) erg “rough”is en dat je over die weg wel eens drie dagen zou kunnen doen?

• Manfred

Wij zijn met een gewone oude Mercedes 123 serie sedan(2wd). Vanuit Ruacana naar Epupa gereden. Wij hebben er 2 dagen over gedaan omdat we onderweg veel gestopt zijn in dorpjes en overnacht hebben in Swartbooisdrift. Het is te doen in 1 lange dag, zeker met een 4x4.

• Frank

Wij zijn vorig jaar eind april die richting op gereden…Het was toen 1 van de natste periodes van de afgelopen 50 jaar. We waren gelukkig in het bezit van een uitstekende 4x4 (met veel rij-ervaring) wat ons niet belet heeft enige malen tot de assen in de bagger te staan.

Manfred heeft gelijk dat het goed te doen is met een 2wd maar als het ook maar enigzins nat is, neem een 4x4 of er niet aan beginnen. Positief is wel dat wannneer je onverhoopt vast komt te staan er gelukkig altijd wel iemand is die je de helpende hand toesteekt.

Succes,

Frank

• Manfred

Wij waren daar inderdaad in een droge periode, eind oktober, en toen ging het redelijk met onze lage auto.In andere weersomstandigheden was het ons niet gelukt. Het zelfde geldt overigs voor het stuk van Ruacana naar Rundu.

• miep

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt in ieder geval heel avontuurlijk. Ik ga er vanuit dat juni toch wel droog is.

Hoe vonden jullie verder dit gebied van Namibie? Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar ik kan zo weinig vinden op dit forum over het Noorden van Namibie…..

• Manfred

Het is het gebied van de Himba's, die daar nog in hun eigen omgeving wonen. Anders dan in Opuwo waar ze toch de onderkant van de maatschappij zijn. Verder zijn de watervallen op zich al de moeite van het omrijden waard. Voor mij was het een van (de vele) hoogtepunten van Namibie.

• Frank

Wat je zeker niet moet nalaten is de Van Zylspas rijden…schitterende trip met een fantastische, 10 km lange, afdaling. Let wel goed op, want je hebt hier echt 4x4 ervaring voor nodig. Als je de afdaling gedaan hebt kom je in een schitterend gebied uit dat Marienfluss heet met een geweldig uitzicht. Als je de weg verder volgt kom je bij de Kunene-rivier waar ze echt een geweldige community camping aan het water hebben met een waterholge zonder crocs.

Succes met verder plannen.

p.s. laat je niet verleiden door zgn. locale gidsen die je meenemen naar een authentiek Himba-dorp…is nl. 1 grote kermis. Je zult onderweg genoeg dorpen aandoen waar je een goede indruk van de Himba's krijgt.

• Startpagina Namibië

Ruacana-Swartbooisdrift is tegenwoordig goed (4x4). Swartbooisdrigt-Epupa raad ik sterk af. Rij liever om: Swartbooisdrift-Epembe-Okangwati-Epupa.

Edgar