malaria in mei

• Inge

Hallo Namibiëgangers,

In mei 2010 gaan wij voor een periode van 3 weken een rondreis maken door Namibië. Halverwege doen we natuurlijk ook Etosha aan. Nu kan de GGD mij niet met zekerheid zeggen of er in die periode Malaria voorkomt in dit gebied, omdat het precies de overgang is naar de winter. In verband met een zwangerschap zou ik dit wel graag willen weten, want dan moet ik óf de medicatie aanpassen óf het gebied vermijden. Als het risico laag is, durf ik de gok wel te nemen. Is er iemand die ervaring heeft met reizen door Namibië in mei? Alvast bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groet

• Marco de Lange

Ik zou zeggen dat het risico laag is. Verder naar het Noorden, Epupa, Angola of richting Rundu en Caprivi zal er een groter risico zijn. Als het dus om alleen Etosha gaat is het risico laag. Je goed insmeren helpt om niet gestoken te worden maar in totaal verwacht ik niet dat er heel erg veel muggen zullen zijn. De enige manier die er is om het risico uit te sluiten is niet te gaan maar dat is niet echt een optie denk ik!

• Wim

Ik heb in april-mei een rondreis gemaakt door Namibie. Als je niet noordelijker komt dan Etosha is het risico op malaria zeer klein. Wel insmeren met antimuggenolie (deet), als het donker is en niet met de enkels onder een tafel gaan zitten, raadde mij een lokale bewoner aan.

• Inge

Bedankt voor je reactie. We komen inderdaad niet noordelijker dan Etosha. We reizen van Vingerklip naar Etosha. Daar blijven we 4 dagen en trekken vervolgens weer richting het zuiden naar Waterberg. Het zou inderdaad zonde zijn om juist Etosha over te slaan, dus dat doen we liever niet.

• Michel G

Hallo Inge,

Wij zijn de laatste 5 jaar altijd in de periode April / Mei naar Namibie / Botswana

op vakantie geweest, en hebben niet of nauwlijks problemen gehad met muggen.

We houden er wel altijd rekening mee, dat we aan het eind van de middag wat

meer bedekkende kleding aan trekken, en dat we ons (rond de enkels, handen

en rondom het gezicht en nek) inspuiten met een deet houdend middel

(voorkomen is altijd beter dan genezen).

Tevens kun je lokaal in de supermarkten zg. “brandcoils” kopen, welke tijdens

het branden (gloeien) een insecticide in de lucht brengen. Wij zetten zo'n coil

altijd onder of in de buurt van de zit lokatie, en dit helpt zeker om evt. muggen

op een afstand te houden.

Uiteindelijk geldt het bovenstaande hoofdzakelijk voor de gebieden in het noordelijk

gedeelte van Namibie.

Zie ook het kaartje op de volgende site:

http://www.namibiatourism.com.na/popups/malaria_map.htm

Alvast goede reis gewenst. Wij zullen er in die periode ook weer 4 weken rondrijden.

• Wim

Wij gaan ook in mei 2010 naar Namibie. Vliegen met Namibia Air vanuit Frankfurt op 30 april. Misschien komen we elkaar nog wel tegen.

Als ik het goed begrijp dan is het voor Etosha niet echt nodig om anti malariapillen te slikken. Klopt dit?

Hoe zit het met het gebied Kunene River? Wij willen daat ook 2 dagen naar toe gaan.

Alvast bedankt voor jullie informatie.

• Michel G

Wij vliegen op 27/04 (was het maar zover) vanuit Dusseldorf via Munchen naar Windhoek,

en op 24/05 weer retour (willen we nog niet aan denken).

Ik zal zeker niet zeggen dat men in Etosha geen pillen hoeft te slikken (wordt wel als

potentieel malaria gebied bestempeld), maar wij hebben de keren dat we er geweest zijn

(altijd april / mei) geen last gehad en ook niet geslikt. Je zit er dan ook wel in een relatief

koele periode, dus de muggenaktieviteit is dan laag. Tevens is e.e.a. ook afhankelijk van

de hoeveelheid stilstaand oppervlakte water, concentratie wild / vee en bevolkingsdichtheid.

Voor het Kunene gebied geldt in feite het zelfde, en daar is natuurlijk wel degelijk meer

oppervlaktewater. Het is uiteindelijk dus toch een besluit wat je zelf moet nemen.

Groetjes en mischien tot ziens in Namibie.

• Wim

Hoi Michel,

Bedankt voor je antwoord, we zullen er nog eens goed over nadenken wat we moeten doen.

Misschien zien we elkaar in Namibie, zoniet dan wens ik je een hartstikke fijne tijd daar.

Groetjes,

Wim

• Inge

Wat grappig! We gaan echt allemaal in dezelfde periode. Wij vliegen 2 mei vanuit Düsseldorf naar Windhoek en op 24 mei weer terug.

Allemaal alvast goede voorbereidingen en een hele goede vakantie gewenst.

Wij hebben trouwens besloten om geen malariaprofilaxe te gaan gebruiken, maar de gewone anti-muggenmaatregelen te nemen. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!

Groetjes,

Inge

• Lieke

Hoi Michel,

wij gaan over 2 weken naar Namibie en waren van plan geen malarone te slikken. Nu heeft het de afgelopen weken veel geregend waardoor ik toch twijfel. Is het risico nu enorm hoger dan anders in Etosha?

Dankje, Lieke