malaria in mei

• Michel G

Hallo Lieke,

Waar veel (stilstaand) water is, zijn over het algemeen ook meer muggen. Daarnaast zijn ook de temperaturen nog eens hoog.

Deze twee factoren zouden dus een hogere kans op malaria met zich mee kunnen brengen.

Malaria risico is het hoogste in dicht bevolkte gebieden en gebieden met veel wild.

Zie bijgaande link voor een kaartje m.b.t. malaria in Namibie.

http://www.africahunting.com/hunting/big-game-hunting/namibia-malaria-map.html

Op dit kaartje zie je grofweg hoe het malaria risico gebied zo ongeveer ligt. kom je niet in deze gebieden, dan is het risico nihil.

Of je dus tabletten moet gaan slikken is opnieuw aan jezelf, en als je het niet vetrouwt, en je er een beter gevoel bij hebt, dan zou ik gewoon gaan slikken.

Op tijd dekkende kleding aantrekken, en inspuiten met Deet (minmaal 40% deetgehalte), zal al veel muggen op een afstand houden.

Wij zijn net terug van 10 dagen ZA, en hadden gemiddeld zo rond de 30 graden, rond de panorama route, Kruger en Swaziland.

We hebben echter ook dit keer geen Malarone geslikt. We hadden wel tabletten mee, maar dus niet gebruikt.

Gestoken zijn we wel, maar het viel reuze mee. Ook in ZA was veel regen gevallen, en wij hebben tijdens deze 10 dagen ook

nog wel regen gehad.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, maar uiteindelijk ligt de beslissing om wel of niet te slikken bij iedereen persoonlijk.

• joris&helen

Hoi Michel,

wij gaan over 2 weken naar Namibie en waren van plan geen malarone te slikken. Nu heeft het de afgelopen weken veel geregend waardoor ik toch twijfel. Is het risico nu enorm hoger dan anders in Etosha?

Dankje, Lieke

lieke ze verwachten nog een vloedgolf in het noorden ,denk dat je er niet eens kan komen ????

de efundja heet dat geloof ik ,las ik op republikein ,

ze bouwen nu tent kampen ,voor de mensen omdat er grote delen onder staan ,

wij gaan volgende week dinsdag ,of we naar het noorden gaan is de vraag ?????….

p.s.

ik had 4 jaar geleden een stukje grond gekocht in guinee conakry ,te vochtig voor mij ,en ook malerone geslikt ,ik werdt er ziek van ,het doet toch iets met je lichaam hoor ik van vele daar toen ,en heden . .

• amanda1

Wij gaan 15 mei voor 3 weken en bezoeken eind mei ook etosha. Ik heb met onze bedrijfsarts die veel in afrika komt en reisarts is voor expats, toch het advies gekregen om de dagen in etosha malarone te slikken. Als je zeker weet dat je niet gestoken bent, hoef je daarna niet 7 dagen meer door te slikken. Anders wel. Ik heb slechte ervaringen mét malariapillen en ga nu in nederland eerst 3 dagen proefslikken om te kijken hoe ik reageer.

Ik werk bij een reisverzekeraar en ik hen een geval meegemaakt van iemand die ondanks alle maatregelen toch malaria heeft gekregen, er meteen bij was, in een goed ziekenhuis is overgevlogen en 10 dagen later overleden is. De malaria die in africa voorkomt, is de meest dodelijke. Misschien is de kans klein maar ik neem het risico niet. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

• anno van dam

Hallo,Amanda1

wij vertrekken 11april naar namibiè

tot 07-mei-2011

we gaan diverse lodges nemen en een paar hotels .de injecties krijg ik over een week .

we gaan van de windhoek richting caprivi en even naar botswana.dan retour.

etosja ,richting walvis baai ,en weer naar windhoek.

3 weekjes

goede reis gewenst