Interessantste route Maun>Kasane door Moremi/Chobe

• Tenrec

Ik start er toch maar een nieuw topic over want inmiddels staat overal wat en weet ik niet meer wáár te reageren.

We willen in November van Maun naar Kasane en hebben daar al wat advies over gekregen

Het dikgedrukte ligt al vast.

.

Wo 3 nov. Buitepos - Maun (Audi Camp)

Do 4 nov. *audicamp Mokoro tocht Okavanga delta* (is reeds besproken en niet meer aan te passen)

Vr 5 nov. Maun Audi Camp

– Third Bridge of Xakanaxa (Moremi)

Za 6 nov. Third Bridge of Xakanaxa – Khwai (Moremi)

Zo 7 nov. Khwai – Savuti (Chobe)

Ma 8 nov. EXTRA DAG IN MOREMI OF CHOBE

Di 9 nov. Savuti – Ihaha (Chobe)

Vragen:

*Zijn dit de gunstigste/mooiste campsites om te verblijven en de mooiste routes om te rijden?

*Welke is interessanter, Third Bridge of Xakanaxa?

* Als we één of meer dagen hier zouden kunnen besteden, wat kunnen we dan het beste doen? Waar langer blijven? We kunnen immers de route nog aanpassen.

* Is Ihaha interessant? Die hadden we zelf aan de route toegevoegd ipv Kasane.

* We willen deze campsites regelen via Maunselfdrive4x4, of kun je dat beter doen via een ander bedrijf? Of toch zelf? Lijkt ons het handigst om dat via 1 bedrijf te doen.

Edit: Ik heb net weer een antwoord ontvangen op een nieuw mailtje van mij over de commissie. Ze melden dat Maunselfdrive4x4 20% commissie vragen.

Op zich is dat te doen. Geld overmaken naar Botswana kost ook telkens 10 euro per bedrijf en het neemt veel werk uit handen.

Ze verwachten dat het bespreken van campsites voor november nog geen probleem moet zijn. Ik moet maar doorgeven welke campsites we willen en dan zal ze kijken. Op zich reageren ze aldoor supersnel. Dat is dus wel fijn.

Dus nogmaals: suggesties voor de beste route zijn welkom!

• John54

Hoi Tenrec,

toevoegen van Ihaha is prima idee. Prachtige plek met veel wild aan het Chobe riverfront. Dacht dat je maar drie nachten had gepland. Dit is veel beter.

Als je vijf overnachtingen in Chobe/Moremi hebt, kun je misschien vijf campsites bezoeken, dus zowel Third Bridge als Xakanaxa. Ze liggen trouwens vlak bij mekaar. Kies je voor vier campsites dan zou ik twee nachten in Khwai doorbrengen, is minder druk. We hebben er een paar keer als enigen gekampeerd. Er zijn overigens maar zo´n acht publieke campsites, dus heel beperkte keuze.

Er zijn maar een paar “hoofd”wegen in Chobe en Moremi. Daar ben je dus op aangewezen voor verplaatsingen. Kijk op de website van Tracks4africa, daar vind je een uiterst gedetailleerde kaart van ondermeer Chobe en Moremi. Heb je een GPS, dan is het ten zeerste aan te raden om deze kaarten te downloaden, kosten zijn gering. Anders zijn de papieren versies aan te bevelen. De track condities altijd ter plaatse met de rangers en andere bezoekers bespreken.

Boeken via Maunselfdrive4x4 is het makkelijkst. Voor twee personen en vijf nachten zijn de 20% kosten wel te overzien. Zelf ga ik voor 2011 de afzonderlijke companies benaderen voor boekingen. Met 7-8 personen en acht overnachtingen wordt die 20% wel erg prijzig, terwijl het regelen feitelijk even weinig moeite kost. Hopelijk kun je nog de campsites boeken die je graag wil. Normaal moet je 8-12 maanden tevoren boeken om de gewenste plekken te krijgen.

Succes!

• Tenrec

Ik begrijp dat je dan bij Come-Along een pakket af moet nemen twv 145 euro?

Dat wordt volgens mij een stuk duurder dan de 20%bemiddelingskosten bij Maunselfdrive4x4.

• Tenrec

Het waren 4 nachten die ik had ingepland, maar vandaag meteen één van de drie nachten geannuleerd bij Audi Camp.

We gaan daar nog wel de Mokorotrip doen, die was al betaald en is niet terug te krijgen zonder veel kosten te maken.

We kunnen nu dus 5 nachten inplannen. Is het leuk om op een andere plek ook nog een excursie te doen per mokoro? Of komt dat dan op hetzelfde neer als de tocht met Audi camp. Ik weet niet waar Audicamp naar toe gaat. Ik heb al een berichtje verstuurd om dat te vragen.

Als we 2 nachten op Xakanaxa zouden zitten, wat kun je dan overdag doen in de omgeving?

We hebben een Garmin 550T gps systeem met een kaart van zuidelijk Africa. Hij is niet zo gedetailleerd als de kaart van Tracks4Africa. Die gaan we waarschijnlijk nog aanschaffen.

Je zegt dat je zelf de afzonderlijke companies gaat benaderen voor boekingen. De betalingen vind ik zelf altijd zo lastig. Creditcardgegevens verstrekken wil ik niet en betalen via bank kost per betaling 10 euro. Dat is wel goedkoper dan de 20%, maar ook lastig.

Je moet dan eerst al de verschillende bedrijven mailen om de data op elkaar af te stemmen. Ik vraag me af of ze ook snel reageren. Ik heb wel slechte berichten gelezen over de reactietijd en dat er dus vaak via fax contact gemaakt moet worden.

Maunselfdrive4x4 reageert erg snel. Dat vind ik wel erg positief.

Is het leuk om langer in Ihana te staan zodat er een boottocht over de rivier te maken is? Of is dat minder interessant omdat er al een hele tocht gemaakt is door Moremi en Chobe?

• Tim

Wanneer je een adviespakket afneemt is er geen commissie maar je kunt ook alleen campsites laten boeken. Dan vraagt hij wel commissie…

Gr.Tim

• John54

Hoi Tenrec,

boottocht vanuit Ihaha zal niet gaan, het is alleen een campsite. Er zijn wel mokorotochten mogelijk vanuit Third Bridge of Xakanaxa.

Vanuit Kasane zijn wel boottochten mogelijk, waarschijnlijk alleen met motorbootjes. Zeer zeer aan te bevelen, Chobe riverfront is zeer wildrijk! Je kunt overigens ook bij Ngepi camp mokoro- en motorboottochtjes maken. Uitstapjes op het water zijn altijd de moeite waard!

In Walvisbaai kun je de zee op met Mola Mola: robben in de boot, pelikanen, dolfijnen, pinguins, en kans op walvissen. In 2007 hadden we hier twee bultruggen naast de boot, en een zuidkaper. http://www.mola-namibia.com/, zie filmpje. Zeekajakken kan ook, denk vanuit Swakopmund.

• Tenrec

We hebben inmiddels contact met Hans en hij is al druk bezig geweest!

Bedankt voor de tip!

• Tenrec

Hi John,

Bedankt weer voor je antwoord.

We hebben inmiddels een boottocht gepland in Kasane, nadat we in Ilaha overnacht hebben. De afstand tussen die twee plekken is niet zo groot, dus moeten we ruim op tijd in Kasane aan kunnen komen.

wanneer was jij in Walvisbaai dat je de Bultruggen hebt waargenomen. Die zouden we ook wel graag willen zien. Kort geleden in Australie waren we op het verkeerde moment daar. De walvissen zouden pas de maand erna langs de kust komen.

We gaan ons zeker even verdiepen in de mogelijkheden bij Walvisbaai en Swakopmund.

gr. Peter

• John54

http://www.namibian.org/travel/adventure/dolphin.html Zie ook “alternatives” voor zeekajakken.

De kans op walvissen is er niet groot. Beste tijd is augustus - oktober. Wij waren er half juli. Maar ook zonder walvissen is het zeer de moeite! Het plaatsje Walvisbaai is niet veel bijzonders, beter is om in Swakopmund te verblijven.

• Tenrec

We zijn op dit moment nog het bedenken of we iets zullen wijzigen aan het volgende schema:

Vr 5 nov. Maun Audi Camp > Third Bridge (Moremi)

Za 6 nov. Third Bridge > Xakanaxa (Moremi)

Zo 7 nov. Xakanaxa > Khwai (Moremi)

Ma 8 nov. Khwai > Savuti (Moremi - Chobe)

Di 9 nov. Savuti > Ihaha (Chobe)

Wo 10 nov. Ihaha > camp Chobe Safari lodge Kasane-eveningboattrip (Chobe)

Do 11 nov. Kasane > ZIMBABWE > Hwange NP Maincamp

Vr 12 nov. (Hwange NP)

Za 13 nov. (Hwange NP)

Zo 14 nov Hwange campsite (+-3 uur > livingstone)> ZAM. Livingstone, (Vic.FallsNP)

We hebben vanavond een reisverslag gelezen uit 2006 over oa Moremi en Chobe. reisimpressie

Wat ons opvalt is dat er vaak geen controle is op de campsites. Iedereen kan gaan staan waar hij wil en er is geen controle op. Waarom zou je eigenlijk een plaats bespreken en vooruit betalen?

Het lijkt een ongeorganiseerde zaak. De schrijvers van het verslag hebben ook wel veel pech gehad: lekke benzinetank. Hadden problemen met het verkrijgen van Pula, kwamen vast te zitten in het zand ( wat wel normaal zal zijn) en de mokoro sloeg om doordat er een motorboot met hoge snelheid langs kwam. Ze hebben de route naar savuti niet afgemaakt en zijn via Nata naar Kasane gegaan.

Ze spreken ook niet positief over Thirdbridge. Misschien is het inmiddels anders. Toen was het 2006.

We gaan nu zelf twijfelen of de afstanden tussen de campsites niet te groot zijn. Het voordeel is wel dat in november de zon pas onder gaat om half 8. Dat scheelt toch 2 uur per dag. ( en 60 uur voor de hele vakantie!)

We hebben ons wel voorgenomen om het gewoon te gaan doen. Maar als je zulke verhalen leest weet je wel meteen wat het inhoudt om door Afrika te gaan reizen! Op naar het avontuur! Planningen zullen wel vaker de mist in gaan, daar. That's Africa Babe!