Interessantste route Maun>Kasane door Moremi/Chobe

• Tenrec

Hi John,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Na een nachtje slapen en jouw berichtje ben ik weer helemaal positief. Het is inderdaad onze eerste reis naar het echte Afrika.

We zijn wel in de Westerlijke Sahara en Marokko geweest maar dat is een ander Afrika.

Avontuur is wat we zoeken en dat zullen we zeker krijgen. Er staan veel reisverslagen op internet. Deze is nogal gedetailleerd en wel leuk om te lezen. Maar dan ga je beseffen dat de reis niet altijd alleen maar perfect kan verlopen. Aangezien ik graag alles plan en ook wel een beetje een perfectionist ben moet ik voor mezelf goed bedenken dat een reis aldaar anders kan verlopen dan dat we verwachten.

Maar dat is weer de avontuurlijke kant, die ook in ons zit. We kunnen ons ook goed aanpassen en luxe is leuk, maar primitief op een ander moment kan nog veel leuker zijn.

We zullen in ieder geval maar een satelliet telefoon meenemen voor dat gebied. Of is dat helemaal niet nodig? We gaan met GPS de doorgaande wegen rijden in Moremi en Chobe.

Wat we ons ook nog steeds afvragen is hoe het nou zit met de roofdieren, die luipaarden op 2 meter, leeuwen in de buurt etc. Doen die dieren dan niets naar mensen toe? Ze doen niets en zijn niet op zoek naar jou zolang je ze maar met rust laat? Ik zie in reisverslagen kinderen van 3-4 jaar spelen op een campsite met in de verte een leeuw gesignaleerd. Je merkt het inderdaad: we hebben geen Afrika ervaring.

• Tenrec

Vandaag besloten om NOG een dag toe te voegen aan ons bezoek in Moremi en Chobe: Linyanti camp.

Het schema is nu als volgt:

5/6 nov. Third Bridge

6/7 nov. Xakanaxa

7/8 nov. Khwai (North Gate)

8/9 nov. Savuti

9/10 nov. Linyanti

10/11 nov. Ilaha

11/12 nov. Chobe Safari Lodge ivm boattrip

• John54

http://www.wildlifephotography.nl/moremi/third-bridge

Zie ook Ihaha en de mogelijkheid van een boatcruise. Zou ik daar niet doen omdat je de auto dan onbewaakt achterlaat. Er zijn in de nabijgelegen Chobe Savanne lodge enkele gevallen van diefstal gemeld. Geen risico nemen.

Vorig jaar in Linyanti zagen we een black mamba hoog in een boom. Terwijl we keken pakte hij een bijeneter, die na de beet als een baksteen op de grond viel.

Dieren op de campsites: altijd je gezonde verstand gebruiken. Zoek zo mogelijk een campsite vlak bij de ablutions gebouwen. Moet je ´s nachts naar het toilet, ga dan altijd met twee, of bedenk een andere oplossing zodat je je tent niet uit hoeft of je campsite niet hoeft te verlaten.

Het is zeer nuttig om bekend te zijn met het gedrag van bv olifanten. Dan weet je wanneer er mogelijk gevaar dreigt. Een olifant met breed uitstaande oren, kop omhoog en/of ermee schuddend, dat zijn overduidelijke tekenen dat je niet gewenst bent. Zelfs al heb je nog nooit een olifant ontmoet dan begrijp je dit. De gids van deze toeristen lapte dat allemaal aan zijn laars toen de olifanten aan land kwamen:

http://www.youtube.com/watch?v=xCf950nbCVY

Een uitstekend gids over diergedrag is “the safari companion” van Richard D. Estes. Andere nuttige gidsen zijn “African Mammals” van Jonathan Kingdon en “Tracks & Signs” van Chris & Tilde Stuart. Nog een aanrader is “The wildlife of Southern Africa” van Vincent Carruthers, waarin naast zoogdieren en vogels ook allerlei planten, bomen, insecten, amfibieën en reptielen staan beschreven. Al deze gidsen zijn verkrijgbaar bij Bol. Daarnaast heb je uiteraard ook een goed vogelboek nodig.

Nog iets wat zeker goed van pas zal komen is een omvormer van 12 Volt gelijkspanning naar 230 Volt wisselspanning. Ze zijn tegenwoordig overal te koop voor 20-30 euro. Een 70 of 100 Watt uitvoering is meer dan voldoende. Daarmee kun je je batterijen voor camera´s, video, zaklampen, mobieltjes, GPS, laptop en zulks meer opladen. Een goede verrekijker is ook een must. Zelf gebruik ik al vele jaren een Canon 10x30 IS, met beeldstabilisatie. Kost omtrent 340 euro.

Vriendelijke groeten, John

• John54

als je toch in november naar Zambia gaat is dit misschien een leuk avontuur:

http://www.youtube.com/watch?v=rVN9KnWy-H8&feature=related

• Tenrec

Hi John,

Wat een verhaal weer!

Bedankt voor de link, die kunnen we goed gebruiken. Duidelijke informatie over de campsites die we gaan bezoeken en nog meer interessante tips.

Dit vond ik wel een leuke tip!

For your safety

Stay in your tent, and keep it closed, during the night as lions, hyaenas and elephants walk through camp during the night. People have been killed in Savuti campsite in recent years (some because of stupidity and others by sheer bad luck) so be careful. In 1999 elephants raided the campsite, trampled the restroom facilities and in the process killed two tourists. Since then an elephant proof ablutions block has been build so you're perfectly safe if you're taking a shower right now, but be careful when you walk through the camp. When I stayed in Savuti campsite I saw lions in camp twice and elephant in camp almost every day.

We hebben al een omvormer, die gaat elke vakantie mee. Een verrekijker ligt ook klaar. Het is een SWIFT Trilyte MKIII 8x30. Tevens onze fotouitrusting met 200-800mm telelens, 35mm eqv.

We gaan nog een lichtgewichtstatief aanschaffen om het geheel compleet te maken.

De gidsen gaan we eens bekijken. Misschien wel een goed idee om zoiets aan te schaffen.

• Tenrec

Haha, ja, dat is inderdaad wel een goed idee. Dat is aan de Zambiaanse kant dus van de victoria falls.

We weten nog niet zeker of we wel of niet door Zambia gaan omdat we er weinig tijd zullen hebben.

Ergens moeten we toch de tijd vandaan halen om langer in de natuurparken te zijn.

Helaas blijft het keuzes maken, ook al gaan we 32 dagen op vakantie en 28 dagen met de camper

• John54

hoi Tenrec,

enkele veldgidsen zijn eigenlijk wel nodig. Tenminste een voor zoogdieren en een voor vogels. Je kunt toch niet thuiskomen met verhalen over “allerlei hertjes”, “een groep honden”, “kleurige vogeltjes” en zo.

Verder lijkt mij een satphone voor jullie reis niet echt nodig. Is prijzig, en zo wild en verlaten zijn Chobe en Moremi nou ook weer niet. Dat wordt anders in de Central Kalahari of het Gemsbok park. Daar komt echt nauwelijks iemand.

• luangwablondes

I understand that Maun Self Drive 4x4 has reduced their fee for booking campsites . They have gotten quite good at this and decided to pass on their efficiency and savings.

• amanda1

Hoi Tenrec,

Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe jullie reis is geweest. Wij plannen nu ook een dergelijke route door Botswana en zijn erg benieuwd wat we kunnen verwachten. Hoe waren de wegen? En de camspites, nog in gevaarlijke situaties terechtgekomen?

Groeten,

Amanda

• berry van welzen

Hoi,

Voor oktober heb ik alle campings rechtstreek geboekt via:

kwalatesafari@gmail.com (Ihaha)

sklcamps@botsnet.bw (Savuti en Khwai)

xomaesites@botsnet.bw (third bridge)

Goede service, snel antwoord..