4x4 noodzakelijk?

• Eline

In juli/augustus willen wij graag 3 weken door Nambibie reizen. We willen de volgende plaatsen c.q. streken bezoeken: Kalahari, Fish river canyon, Luderitz, Sossusvlei, Swakopmund, Damaraland, Etosha en Waterberg. Kortom het welbekende rondje. Kan iemand ons adviseren wat te doen: een 4 x 4 auto of is een “normale” auto ook voldoende. Wij krijgen zoveel tegenstrijdige adviezen dat wij het niet meer weten. Hartelijk dank bij voorbaat voor uw reactie.

• Peter

Deze discussie is hier ook al regelmatig gevoerd. Er zijn voor en tegenstanders dus daar zul je niet veel wijs van worden. Sommige zeggen dat een 4x4 een must is maar die hebben er dan ook belang bij dat er een 4x4 gehuurd wordt ;)

• John54

Beste Eline,

kort en goed, het is niet onmogelijk om met een gewone huurauto door delen van Namibië te reizen. Het is wel een heel slecht idee om dat ook te doen. Mijn collega & zijn vriendin zijn net terug van een korte twee weken vakantie Namibië over de gebaande wegen. Ondanks mijn adviezen hadden ze toch een gewone auto gehuurd. Dat kostte dus veel zweet, vertraging en onnodig afzien.

Niet doen dus! Je auto is hier het belangrijkste gereedschap van je vakantie. Huur een ruige terreinkar met de nodige grondspeling.

John

• Wim1

Wij zijn in mei in Namibie geweest en hebben een Toyota Hi-luxe 3.0 diesel gehuurd.

Onderweg zijn wij ook 2 wiel aangedreven normale personenauto's tegengekomen, maar erg comfortabel is dat niet. Ook kan het zijn dat een deel van de weg niet erg goed berijdbaar is en je over rotsen/stenen moet rijden of door een laag water.

Dat zal waarschijnlijk ook wel lukken met een gewone auto, maar het risco van schade aan de bodemplaat is erg groot.

Als je vindt dat een 4-wheel drive te duur is en niet in je budget past overweeg dan een 4-wheel drive te huren met campinguitrusting en tent op het dak en kampeer een aantal nachten waardoor je minder kwijt bent dan overnachten in een lodge. Hierdoor rijdt je een goede auto met meer comfort en minder kans op schade en ben je toch net zo duur uit als met het huren van een 2-wheel drive en de hele vakantie overnachten in lodges.

Groetjes,

Wim

• Willy

Zijn in oktober 3 1/2 week geweest met een camper, een gewone 2x4. Op zich is dat wel bevallen,maar … er zij heel wat wegen eigenlijk niet te doen. Zo heb haakten wij af nadat we 40 km. westelijk van Khorixas op de C39 nog steeds alle kanten ophobbelden. Nu is een camper heel wat anders dan een 2x4 personenauto, maar toch. Wasborden genoeg gezien en de vering van een camper is daar niet echt op berekend.

We hadden geen week nodig om te besluiten dat we volgende keer een 4x4 huren. Zo was de C38 in Etosha tussen Okaukuejo en Halali op diverse stukken (kms !) eigenlijk niet meer te doen met een camper.

Als je jeniet wilt beperken tot de grotere betere wegen zou ik toch voor een 4x4 gaan. Wij volgende keer zeker wel in ieder geval. De camper beviel op zich prima, maar beperkte de toegankelijkheid wat ons betreft te veel. En gezien jullie bestemming in Damaraland .. ik durfde het niet aan.

Heel veel plezier in ieder geval en denk er goed over na. Iedereen vind wat anders en uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen.

• Marc

Eline,

Je zult niet veel wijzer worden want je hebt voor- en tegenstanders. Ik ben nl van mening dat het goed te doen is met een 2x4.

Ben onlangs naar via Botswana naar Vic Falls gereden en terug via Caprivi, Etosha, Opuwo, Damaraland, Henties Bay, Walvis Bay, Sesriem.

Ongeveer 1000km onverhard gereden met een Toyota Corolla. Geen centje pijn.

Inderdaad soms zijn de wegen net een wasbord, da's hinderlijk maar gewoon te rijden met 80 km/h. Ook de D-wegen.

Echt off-road zit er natuurlijk niet in, maar gelet op jouw route zal dat ook niet nodig zijn.

Bij het voorbereiden van de reis heb ik me dezelfde vraag gesteld als jij. Maar ik heb achteraf geen seconde spijt gehad dat ik een gewone 2x4 gehuurd heb.

• gkerkhof

Eline,

Ik sluit me aan bij Marc: vele kilometers onverhard gereden met een 2x4 in Namibie (en nog veel meer in Argentinie, daar bijna 10.000 km onverhard gereden): ging als een fluitje van een cent. Wegen liggen er goed tot heel goed bij, soms te goed: beperk je tot max 70à80km/u, sneller is gevaarlijk (ook met een 4x4)

Komende zomer ga ik trouwens wel met een 4x4 omdat hetgeen we wensen te bezoeken in Botswana en Zambia dit vereist. Ik ben dus niet a priori tegen 4x4, maar ik vind dit overkill voor Namibie.

• John54

Het is niet een kwestie van voor- en tegenstanders van 2x4 of 4x4, maar van de plaatsen die je in Namibië wil bezoeken. Dat bepaalt wat voor auto je nodig hebt. En daarbij is twee- of vierwieldrive niet eens belangrijk, maar vooral de bodemvrijheid van de auto. Van de omtrent 45.000 km aan wegen in Namibië bestaat 90% uit zand of gravel.

“Generally, a 4x4 is not required for travelling Namibia although it is nice to have one. It is only necessary for the Sossusvlei, in the Kaudom National Park, for Kaokoland and for drives through dune sand at the beach or in riverbeds. Some farm roads might also be difficult to negotiate. And after heavy rainfalls, which can occur between December and March, driving on untarred roads can become extremely difficult in some areas.”

“The condition of the roads in Namibia; although many places are accessible with sedan cars for most of the year, during the raining season many areas require a four wheel drive rental vehicle, or at least think about renting a vehicle with higher clearance.”

Een 2x4 met redelijke terreincapaciteit voldoet prima voor een groot deel van Namibië en Botswana in de droge tijd. Denk daarbij aan bv een Nissan Xtrail, Kia Sportage, Subaru Forester, Suzuki Jimny of Vitara. Alles is beter dan laag bij de grond. Een gewone sedan zou ik zeker niet aanraden.

Daarnaast spelen nog allerlei andere zaken een rol bij de keuze van een huurauto, bijvoorbeeld de bagageruimte, capaciteit van de brandstoftanks, airco, reservewielen en zulks meer.

Vriendelijke groeten, John

• Hans

Ik weet niet of je veel wijzer wordt van deze discussie. Het onderwerp is al een aantal keren behandeld en de adviezen zijn tegenstrijdig, zie ook de reacties hierboven.

Ik kan aan toevoegen dat wij de plaatsen die jij beschrijft ook bezocht hebben en nog iets uitgebreider. Alles in een gewone auto en dat leverde echt geen enkel probleem op. Ik zie de toegevoegde waarde van een 4x4 helemaal niet, wij hebben er geen moment op mis gepakt.

• Namibie Expert

Hi Eline,

Ik beveel het op de gravelwegen wel aan ivm veiligheid en comfort.

Neemt niet weg dat als het echt moet een 2x4 ook kan; maar neem er dan een met een hoge clearance.

In de Kalahari wel een 4x4 en ook het laatste stuk van Sossusvlei. Damaraland is 4x4 wel comfortabel; in Kaokeland bijna noodzakelijk. Prettig aan een 4x4: je kan ze huren met daktent en kampeerspullen; dat past vaak niet bij een 2x4.

Groeten,

Edgar

Namibië Expert