4x4 noodzakelijk?

• Nancy

Wij zijn in september geweest van dit jaar en we hadden een 4x 4 discoverer gehuurd.

Toch blij met deze keuze, want de meeste wegen zijn gravel en met een gewone wagen is het dan wel hotsen en botsen. Bovendien heb je met een gewone wagen meer kans op lekke banden. Langs de weg zie je heel veel kapotte banden liggen van gewone auto's, maar zelden een grote band van een 4 x 4.( wij hebben 4725 km gereden en geen enkele lekke band!)

Van solitaire naar swakopmund hadden we een goede weg verwacht, maar deze weg is wel echt slecht en eindeloos lang als je die moet doen met een gewone wagen aan 20 km per uur. (met de 4 x 4 kan je 60 a 70 rijden. )

Als je van plan bent om vooral via de B1 te rijden: bv van windhoek naar etosha: dat is heel mooie asfalt dat kan je prima met een gewone wagen doen.

Als je naar opuwo rijd neem dan zeker niet de joubert pas, met een gewone wagen, want die geraak je niet over. Wij moesten in low gear naar boven. Wij hadden trouwens ook geen last van stof in onze auto ( raampjes dicht houden) gewone auto's zitten binnen onder een dikke laag stof.

conclusie:

Je betaald voor een 4 x 4 wat meer, maar je rijd sneller en zonder hotsen en botsen en je hoeft niet rond te rijden, je kan overal door. Je bespaard je tijd en geld aan lekke banden.

veel succes

• Mart

Dat van die lekke banden kan ik niet beamen. Integendeel zelfs, ik had sterk de indruk dat ik meer 4x4 met lekke banden zag dan 2x4. Ik heb zelf Namibie gedaan met een 2x4, zonder lekke band. In andere landen wel met 4x4 gereden maar voor het geijkte rondje Namibie is het niet noodzakelijk.

• Walter

4x4 of 2x4, het zal wel altijd een discussie blijven.

Het is nochtans eenvoudig: als je vooral belang hecht aan comfort en veiligheid, kies dan voor een 4x4.

Is de huurprijs die je betaalt het belangrijkste, neem dan een 2x4.

• Vuurbloem

Op de meeste plekken in Namibie was een 4x4 niet nodig maar wij vonden het toch wel erg prettig ook ivm de tent op het dak.

Voor Botswana was het echt noodzakelijk en soms ook in de Caprivi.

Voor de rest hebben wij de 4x4 maar een paar keer gebruikt ( 1x Etosha en 2x in de Sussosvlei). Afgelopen keer voor het eerst een lekke band (in Etosha).

• Sven

Grappig deze discussie komt toch elke keer weer voorbij.

Mijn mening: Nodig is het bijna nergens…of je moet wilde plannen hebben met de van Zyl's pass of Khaudom e.d.

Neemt niet weg dat ik wel een voorstander ben van een 4x4, en nee, ik heb geen enkel belang. Het geeft meer comfort en is in principe veiliger, ook op gravel. Ik heb meerdere keren het advies gekregen (ook van een 4x4 instructeur) om ook op de gewone gravelwegen 4x4 te gebruiken (uiteraard niet in low gear). Gravel is verraderlijk, juist omdat het zo makkelijk weg rijd, tot er iets onverwachts de weg oversteekt, dan blijk je toch minder grip te hebben (genoeg voorbeelden van ongelukken met toeristen die dat bevestigen). De extra tractie die je met 4x4 hebt zal je juist in een dergelijke gevaarlijke situatie kunnen helpen controle over de auto te behouden (ik spreek niet uit ervaringen, praat alleen anderen na.)

Staat natuurlijk tegenover dat een 4x4 duurder is qua huur en verbruik, en dus ook niet de beste optie is uit milieuoogpunt. Die dingen zal ieder voor zich moeten afwegen denk ik.

• Gerard

Ik denk dat 80% prima met een 2WD is te doen. Op gravelwegen is wat meer clearance wel prettig maar een 4x4 is geen echte noodzaak!

Gr. Gerard

• Annemieke

De meeste inwoners hebben een 4x4 voor buiten de steden. Zij zeggen dat je een 4x4 echt nodig heb, dus…………..

• Peter

Op dit moment wel…

Lees: http://www.tourbrief.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=4611&Itemid=310

• karel

Normale auto is voldoende maar een 4x4 is aan te raden.