Grootste verschillen Namibië - Zuid Africa

• Petra

Wie is in beide landen geweest en kan mij de grootste verschillen aangeven?

Wij, ik, mijn man en onze 7 jarige dochter, willen een rondreis plannen in een van beide landen ergens juli/augustus 2011.

Zelf lijkt mij Namibie interessanter, maar mijn man heeft de voorkeur voor ZA.

Heeft iemand misschien ervaringen die gedeeld kunnen worden?

Waar moet je rekening mee houden?

Leuke tips/accommodaties mbt onderstaande reisplanning Namibie:

Windhoek (1) - Mariental/Kalahari (1) - Fish River Canyon (2) - Aus of Helmerig (1) - Sossuvlei en Sesriem / Naukluft (2/1) - Swakopsmund en Cape Cross (2 of misschien wel 3) - Twyfelfontein (1) - Damaraland/Kaokoland (2) - Etosha (3) - Waterberg (1 of 2) - Windhoek

Tussen haakjes staan de overnachtingen.

Is er echt een 4WD nodig? We denken eventueel aan het huren van een camper…

alvast bedankt,

Petra

• Maaike

Tip 1:

Bekijk de onderwerpen eerst eens die de laatste tijd aan de orde zijn geweest. Dan heb je al een aantal antwoorden op je vragen.

Verder is er een zoekfunctie. Als je hier wat trefwoorden invult, krijg je een schat aan informatie.

• Dave

Tja,om te beginnen is SA ongeveer 1.5X Namibia,maar er wonen 25X zoveel mensen.

In SA zijn de afstanden tussen accomodaties kleiner en de keus veel groter.

Afgezien van noord-Namibia,is SA een stuk groener en heeft wat meer afwisseling in landschap.

Dus eigenlijk,kies je voor rust en ruimte en ben je niet bang voor afstanden,Namibia.

Wil je het allemaal wat makkelijker/levendiger,SA.

Suc6 met plannen,DAVE

• Marjan

Je kunt natuurlijk ook in Kaapstad beginnen en dan via de West-Coast naar Fish River Canyon rijden. Wij zijn in okt jl 3 weken geweest. 1 week SA en 2 wkn Namibië. Dan heb je van beide landen wat.

Voor wat betreft camper of 4wd: met een camper heb je wooncomfort, alles lekker bij de hand en met een 4wd heb je meer rijcomfort maar gesleep met koffers.

gr.

Marjan

• Hans

Treffend getypeerd!

Namibia = landschap, wijdsheid & desolaat

Botswana = Wildlife, 4x4 & avontuur

Zuid Afrika = heeft alles maar is vaak misschien iets te modern…

• KoBra64

Wij hebben inmiddels 3 keer rondgereisd in zuidelijk Afrika. In 2008 hebben wij met onze kinderen (toen 11 en 13 jaar oud) vanuit Kaapstad naar Etosha en weer terug gereisd, per camper. Zolang we met de kinderen reizen kiezen wij voor de camper vanwege de leefruimte, ze kunnen bewegen, kleuren, gamen op de laptop etc. Komt bij als je een keer de volgende bestemming niet haalt vanwege de invallende duisternis je comfortabel wild kunt camperen.

Onze route liep via Fish River Canyon (mooi, stil, deed ons ons bestaan in Nl erg relativeren, 1 dag geweest en door gereisd via Seeheim naar de Sossusvlei. Bij de ingang naar Sossus ligt een camping waar we helaas niet terecht konden, vol. Wel konden we een huisje boeken maar hebben dit niet gedaan. Hebben op een parkeerplaats een paar kilometer ten westen overnacht en daar kennis gemaakt met 2 ZA jongemannen die aan het rondtrekken waren. Zij gingen na ons naar de camping(winkel) en voor hen was wel plek op de camping… Zij verkozen echter ook de parkeerplaats, hebben een erg leuke avond gezamelijk gehad, echt zo'n ontmoeting waarvoor je ook reist.

Vervolgens camping te Solitair (tip: lees het boek van Ton van der Lee, Solitaire), Swakopmund (1 overnachting), Cape Cross en dezelfde dag doorgereisd naar Etosha. Etosha hadden we niets vastgelegd en bij aankomst konden we alleen terecht in Namutoni, uitstekend kamp. Na een paar dagen een overnachting op de camping bij Halili (prachtig uitzicht 's avonds op de waterhole!) geboekt en vervolgens weer Namutoni. Etosha geeft een hoge wild dichtheid omdat alle wild zich concentreert aan de rand van de zoutvlakte.

Bij Grootfontein besloten de reis niet door te zetten over de Caprivi maar terug te reizen naar Kaapstad. Namibië is in juli/augustus warmer dan rond Kaapstad. Maar zodra de dag oud wordt daalt de temperatuur en is het fijn dat je per camper reist.

We houden van Zuid Afrika maar Namibië heeft een onuitwisbare indruk gemaakt, alsof je in een wereld rondreist die niet meer bestaat. De afstanden zijn groot en reizen per camper heeft als nadeel het gerammel en getril. Op een gegeven moment waren we blij als we een stukje asfalt hadden…

Afgelopen zomer hebben we rondgereisd in Limpopo waarvan 2 weken in het Krugerpark, de big 5 zie je dan gegarandeerd. Ook een fantastische tijd gehad. Zoals anderen schreven: Namibië is leeg, overweldigend. Boodschappen doen, geld pinnen, net zoals in ZA geen probleem. Zuid Afrika is moderner en drukker.

Als jullie gerichte vragen hebben stel ze maar.

• Nancy

Zuid afrika lijkt voor mij geen afrikaans land, het is daar veel te modern.

Het kruger park was voor mij ook wat tegengevallen (minder wild en veel struiken waardoor je weinig kan zien. Geen uitgestrekte vlaktes zoals namibie.) meer zoo gevoel.

ik voelde me in Namibie ook veel veiliger dan in Zuid afrika.

Namibie = rust , natuur, veel wild en alleen op de wereld.

Zuid afrika = druk , steeds op je hoede zijn, minder wild. grote stad.

Groetjes Nancy

• KoBra64

Hallo Nancy,

Ben je alleen (kort) in het zuiden van Kruger geweest? Hier heb je inderdaad veel struiken, maar met wel heel veel wild hoor, misschien had je pech. Luipaarden, aardig wat leeuwen, olifanten, neushoorns, impala's etc gezien afgelopen augustus. Het grote nadeel is, is er iets bijzonders te zien dan sta je, vooral langs de rivier Sabi, in de file en mag je hopen dat je wat ziet.

Iets noordelijker is het rustiger, rond Satara liggen de graslanden met heel veel waterbuffels, zebra's, impala's, giraffen en verscheidene neushoorns.

In de omgeving daar ook ontzettend veel (ook zwemmende!) olifanten gezien.

In het noorden bij de rivier Luvuvu erg veel nijlpaarden, krokodillen (crook's corner!), nyala's en zelfs een luipaard gezien. En het is daar ontzettend stil.

Ik heb toch het idee dat er in het Krugerpark meer verscheidenheid aan wild dan in Etosha is; kortom, wij houden ook van het Krugerpark.

In ZA heb ik me nog nooit echt onveilig gevoeld maar zou het niet overwegen om langs de weg te overnachten in de camper als dat zo uit zou komen.

In Namibië een aantal malen zonder problemen gedaan omdat we niet voor donker een camping hadden gevonden, magisch gevoel als je dan naast je camper zit te genieten van de invallende duisternis. Alsof je inderdaad alleen op de wereld bent.

's Ochtends vroeg in Etosha:

• Annemieke

Het verschil. Namibie is veel leger, weidser, droger. (Nambie was ook ooi een deel van Zuid Afrika en daarvoor een kolonie van Duitsland en dat is nog te merken) Het vlees in Nam, is veel beter en zachter om te eten.

Er lopen hier veel meer wilde Chetaahs en andere dieren nog rond, daarom is niet aan te raden in het donker te rijden!

Z. Afrika is ook en echt Afrikaans land, heeft vele wild parken, oa. Kruger (maar niet mijn favourite).

Maar Kaapstad, oa.a. Waterfront is zeer Westers, ook in Johannesburg, Rose bank, Sandton is super Westers.

De bevolking is in beide landen zeer vriendelijk, en crime heb je overal ook in Nambie!

• Roos

Waar hebben jullie de camper gehuurd?