Hulp gevraagd voor route omgeving Opuwo

• JP Afrika

Hallo allemaal,

Ten eerste alvast hartelijk dank voor alle nuttige informatie op dit forum. Dit heeft mij al erg geholpen met het samenstellen van onze voorgenomen route voor Oktober 2011. Er zit een stuk in onze route waar ik nog niet helemaal uit ben en wil jullie advies vragen.

Ik heb 4 nachten om in te vullen van Swakopmund tot aan Etosha en vraag me af wat de beste route is. We willen graag een bezoek brengen aan de Himba maar houden ook van mooie natuur en wilde dieren. We hebben een 4x4 Camper Van gehuurd bij African Tracks.

Zelf zitten we te denken aan de volgende route:

Swakopmund - Twyfelfontein (Aabadi Mountain Camp) 1 nacht

Twyfelfontein - Palmwag 1 nacht

Palmwag - Opuwo 1 nacht

Opuwo - Kamanjab 1 nacht

Kamanjab - Etosha

Is 1 nacht in Opuwo voldoende om een bezoek te brengen aan de Himba of zou het beter zijn Palmwag over te slaan en 2 nachten in Opuwo te verblijven. Is het kwa afstand te doen om evt in 1 dag van Twyfelfontein naar Opuwo te rijden, hoe lang doe je hier ongeveer over?

Ook hebben we veel goede ervaringen gelezen over Spitzkoppe. Zouden we hiervoor Palmwag beter kunnen laten vervallen en via Spitzkoppe en Twyfelfontein naar Opuwo rijden?

Ik ben heel benieuwd of jullie mij kunnen adviseren bij dit dilemma. Alvast heel erg bedankt!

• Wim1

Hoi,

Van Swakopmund naar Aabadi Mountain Camp is ook een kleine 7 uur rijden. Je zou kunnen overwegen om een tussenstop te maken bij Brandberg. De White Lady Lodge is een hele leuke plaats om te overnachten met een heel mooie omgeving.

Zou Palmwag zeker niet overslaan. Dit is een heel mooie camping in een mooie omgeving. Trouwens vanuit Twijfelfontein naar Opuwa is best ver (een kleine 6 uur rijden). Voor mij persoonlijk was 1 dag in Opuwa voldoende. Leuke overnachtingsplaats in Opuwa is de Country Lodge (Campsite N$ 162 voor 2 personen, mei 2010).

Als je op tijd wegrijdt in Palmwag is er tijd genoeg om 's-middags de Himbas te bezoeken in Opuwo.

Bij Kamanjab zou ik overnachten bij de Otjitotongwe Cheetahfarm.

De Cheetahtoer start hierom 15.00 uur en je krijgt ruimschoots de tijd bij de tamme Cheetah's en ook het voederen van de wilde is een ervaring op zich. Het is een leuke en vriendelijke familie die de farm runt en overnachten (kamperen) + Cheetahtour is niet duur (wij hebben in mei N$ 300 voor 2 personen betaald). Ook kun je hier een tamme giraffe aaien.

Daarna in Outjo boodschappen doen en dan naar Etosha. (Wel uitkijken bij het binnenrijden van Outjo. Je moet daar snelheid terugnemen en men staat daar vaak te controleren. Wij hebben een snelheidsbekeuring gekregen).

Hou er wel rekening mee dat je vanuit Opuwa geen vers vlees meeneemt, want dat moet je bij de “Vet Control” inleveren.

Groetjes,

Wim

• Nancy

we zijn geweest. van 20/09/10 tot 10/10/10 ( de laatste dagen was het al snikheet!!)

Zorg dat je in swakopmund wat inkopen kan doen voor je verder rijd, want hier heb je een ruim aanbod!!

Wij zijn dan van swakopmund naar spitzkoppe gereden ( ongeveer 2 u rijden via B2 en D 1918) (van 10.00 u tot 12.00 u) deze camping heeft geen douche, alleen busch toilet (niet doorspoelen) maar zeker de moeite waard, we stonden op plekje nr 8 en hebben hier mooie foto's kunnen nemen. in de namiddag met gids tour. 1 dag daar is voldoende.

we zijn de volgende dag vertrokken om 9.00u (tanken en kleine supermarkt bezocht onderweg voor extra water.)we waren om 16.00 u in palmwag. we hebben hier 1 nacht geslapen. hier was niet zo veel te beleven

dus volgende morgen verder gereden naar opuwo ( vertrek om 9.00 u) onderweg zie je al wat wild. rijden via de joubert pas is een echte uitdaging ( voor ons was dat in low gear naar boven met onze 4 x 4 discoverer camper) om 14.00 u aankomst in opuwo. Na supermarkt bezoek doen we om 15.00 u met een gids een bezoek aan een himba dorp. ( een eindje rijden) ( denk er aan om altijd ofwel in de vroege voormiddag of namiddag een bezoek te brengen aan de himba, anders is het veel te heet en is er weinig te beleven in het dorp.) In Opuwo zelf is ook niet zo veel te beleven. De Himba's die je hier op straat ziet willen alleen tegen betaling op de foto ( ik vind ze hier een beetje nep)

we zijn de volgende dag verder gereden naar epupa dat is wel echt de moeite !! Vertrek om 9.00 u en aankomst om 12.30 u .

Eindelijk wat water en je ziet hier ook krokodillen. Hier zie je pas de echte Himba's ( ze staan wel naast de weg te bedelen voor eten en drinken) neem zeker wat koekjes of brood en extra water mee, je doet de mensen hier echt plezier mee. Het zwembad op de camping is zalig!!! Spijtig zijn we hier maar 1 nacht kunnen blijven wegens tijdgebrek . Hier kan je ook prima een himba dorp bezoeken. Na een ochtendwandeling zijn we vertrokken om 10.15 u onderweg een paar schooltjes bezocht ( geef hier ook wat eten of schoolgerief af) om 13.45 u weer in opuwo. logeren in opuwo country hotel ( camping) zalig zwembad om af te koelen en lekker buffet!!

Volgende ochtend vertrokken naar kamanjab (via C35 ) naar cheetah farm voor 1 nacht zeker aanrader!! let op onderweg controle voor vlees.

Volgende dag naar etosha gereden.

Als je intresse hebt in ons verhaal kan je kijken op onze site thaiyani's place

hopelijk heb je hier iets aan

Groetjes Nancy

• Michel G

Hallo JP,

Ik zou het volgende adviseren.

Vanuit Swakopmund, nadat je de nodige boodschappen hebt gedaan, via Hentiesbaai naar Uis via de C35.

Van Uis (evt. via Sorris Sorris) via de C35 en de D2612 naar Aabadi Mountain Camp. Dit is ongeveer 310km,

uiteraard afhankelijk van het feit of je op de C35 blijft of binnendoor via de D2319 rijdt. Als je 's-morgen op tijd

vertrekt vanuit Swakopmund, zou je zelfs Cap Cross nog kunnen aandoen (95 km extra heen en terug via de C34).

Van Aabadi, via Palmwag en Sesfontein (lunchen bij 1 van beide adressen en mogelijkheid om te tanken) naar

Camp Aussicht, 70 km onder Opuwo. Dit is prima in 1 dag te doen, en is ongeveer 270km (22 km extra als je

Sesfontein bezoekt).

Bij Camp Aussicht kun je op de camp site staan, of gebruik maken van 1 van de 4 simpele cabins (wel bespreken).

Bij Marius Steiner van Camp Aussicht kun je een Himba / Herero tour boeken. Voordeel hiervan is dat je met

Marius naar Himba / Herero dorpjes gaat, waar de mensen nog niet “verpest” zijn door grote groepen toeristen.

Marius is dan je personlijke gids. Tevens zou je dan voor Marius “simpele” medicatie mee kunnen nemen,

zoals pijnstillers, oogdruppels en anti diarea, waarmee hij bij de Himba / Herero gemeenschap goed werk kan

doen. Ik zou hier dan ook voor 2 nachten boeken, en genieten van de prachtige sterrenhemel.

Dan van Camp Aussicht via Palmwag, Grootberg pass en Kamanjab naar de Cheetah farm, en de volgende dag

naar Etosha, binnendoor via de 3248, D2671 en de D2695, ook prima in 1 dag te doen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

• JP Afrika

@ Wim, Nany & Michel:

Wow! Wat een info!

Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!!!

Hier kunnen we zeker wat mee!

• Ann

Hallo,

Wij trekken in april ook van Swakopmund via Spitzkoppe naar Palmwag en dan via Kamanjab naar Etosha.

Nu krijgen we ook wel zin om camp aussicht op te nemen in onze planning om daar de Himba's te bezoeken.

We rijden met een gewone camper, geen 4X4 dus.

Is het doenbaar om met een gewone camper in camp aussicht te geraken?

Wat is het beste alternatief om himba's te bezoeken?

alvast bedankt voor jullie reacties,

Ann

• Michel G

Hallo Ann,

De route naar Palmwag en daarna naar Sesfontein is mijnsinziens nog redelijk te doen met een gewone camper.

Alhoewel er al wel een paar kleine rivierbeddingen in zitten waar je door moet. Afhankelijk van de omstandigheden op dat

moment, en in April kan het nog wel voorkomen dat je zelfs hier en daar kort door het water moet, zal dit met een 2x4

camper niet zo makkelijk zijn. Wij reizen normaalgesproken ook altijd in april / mei, en hebben wel eens water getroffen.

In de weg van Sesfontein naar Opuwo (C43) zitten een paar ruige stukken / S-bochten die altijd vervelend zijn.

Meestal; zijn ze direkt na de regentijd behoorlijk uitgesleten. Regentijd normaal tot eind maart begin april.

Met beleid zijn ze echter nog wel te nemen. Daarna krijg je nog de Joubert pass, en dat is met alle auto's een uitdaging.

De pass is het enige geasfalteerde stuk in deze weg, maar omdat hij zo steil is lukt het menigeen niet om direkt de eerste

keer boven te komen.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZH9AutCW5Y

Filmpje is gemaakt rijdend van Noord naar zuid, dus in tegenovergestelde richting. De pass is dan wat makkelijker te rijden.

De toegangsweg naar Camp Aussicht gaat ook een klein stukje door een rivierbedding, het eerste stuk nadat je rechtaf van de

C43 bent afgeslagen bij het bord “Camp Aussicht”, en de rest van de 5km lange toegangsweg is ook niet echt makkelijk

te noemen (karrespoor met redelijk steile en onregelmatige stukken), ook zeker niet na de regentijd.

Het is natuurlijk overdreven om te zeggen dat je speciaal voor Camp Aussicht een 4x4 moet gaan rijden, maar ik ben er

sowieso voorstander van om in Namibie een 4x4 te huren (andere discussie op dit forum).

Natuurlijk zijn er andere lokaties waar je een “Himbatour” kunt boeken (Sesfontein bv.) maar de Himbadorpen waar deze

tours heengaan, worden zeer regelmatig bezocht, met alle gevolgen van dien……

• Ann

Dag Michel,

Hartelijk dank voor je uitgebreide en nuttige antwoord. Een 4x4 camper is geen optie omdat we een wagen zoeken voor 4 volwassenen. De 4x4 's zijn blijkbaar allemaal voorzien voor slechts 2 volwassenen.

Aangezien het onze eerste keer Afrika is, eerste keer links rijden, eerste keer met een camper lijkt het me verstandiger om niet tot in camp aussicht te reizen. De rest van de tour is voor ons al avontuur genoeg…

Heb je tussen de drukbezochte Himbatours toch ééntje om aan te bevelen in de omgeving van Palmwag of Sesfontein?

groetjes,

Ann

• Michel G

Hallo Ann,

De meeste 4x4 campers zijn inderdaad geschikt voor “maar” 2 personen.

Als dit jullie eerste keer Afrika / Namibie is, dan is er geen man / vrouw overboord.

Het zal beslist niet de laatste keer zijn. De ervaring leert, en dat lees je ook op dit forum, dat je door “het Afrikavirus” gegrepen wordt,

en dat betekent dat je absoluut weer terug gaat. Wij hebben dit virus in 2005 opgelopen, en zijn sindsdien nog elk jaar weer terug

geweest, in combinatie met bezoeken aan Zuid Afrika en Botswana. Medio juli vertrekken we weer voor 26 dagen NAM - ZAM - BW - NAM.

M.a.w. nog voldoende mogelijkheden om Noordwest Namibie te bezoeken.

Als je dan toch de Himba cultuur wilt zien deze vakantie, dan lijkt het mij het beste om dat vanuit Sesfontein te doen.

Wij zijn altijd naar de Himba's gegaan met / via Marius, dus ik kan niet zeggen wat in Sesfontein een goede tour-organisator is.

Ik weet wel dat ze in ieder geval vanuit Fort Sesfontein georganiseerd worden.

http://www.fort-sesfontein.com/page,startpage.htm

Volgens mij hebben ze ook een camp site, alhoewel dit op hun site niet vernoemd wordt.

Andere sites maken hier wel melding van:

http://www.namibia4x4hire.com/campsites5.htm

Succes bij het uitzoeken. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Stuur anders even een priveberichtje.

• nina

Hallo,

Wij hebben ook op camp aussicht gestaan. We kwamen van Camp Xaragu en reden hier in een dag naar toe. Was wel de langste rijdag van de vakantie. De Joubert pas reden we ook daarbij en als je al een hele dag hebt gereden is dit aan het eind van de dag een behoorlijke inspanning. Inderdaad vreselijk steil en met een volgeladen auto ( 2 daktenten, 3 kids en veel bagage), maar wel een 4 x4 een ervaring die we niet meer vergeten. Ik reed zelf en kwam er inderdaad niet in een keer tegenop, de motor sloeg af, omdat ik in de stress van die steile berg raakte…

Camp Aussicht is een unieke belevenis: de himba's vanuit deze camping bezoeken is nog echt. Met de eigenaar mee gaan is een belevenis en de camping die hij heeft ook! We zouden zo weer terug gaan! Onze kids praten over deze camping nog het meest!

Succes!