Graag advies/reactie op ons routeplan Namibie Botswana juni 2011

• Jan Sl

Beste Forumleden,

Wij zijn van plan om in juni (2011) een trektocht door Namibie en Botswana te maken. Dit wordt voor ons de eerste keer in Zuidelijk Afrika. We hebben voor ons zelf een route gemaakt, maar zouden aan jullie willen vragen om hier naar te kijken. Weten niet of deze afstanden te doen zijn en of we er nog advies is over een ander te volgen route. We hebben nog 2 extra dagen in te plannen. Ook andere tips zijn van harte welkom. We hebben nog een aantal vragen/opmerkingen

(1) Ons doel is te kamperen met een auto (auto 4x4 met daktent).

(2) Moet je kampeertereinen in natuurgebieden vooraf reserveren?

(3) Werkt de navigatie in Namibie/Botswana? (moet hiervoor eventueel Garmin aanschaffen)

(4) Zijn er ook WIFI mogelijkheden?

(5) Kun je eventueel een Dongel of een tijdelijk internet abonnement afsluiten?

(6) Zijn er Simkaarten te koop en hoe is het bereik?

Dank alvast voor jullie opmerkingen

Link naar kaartje via Maps http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=200122543502674989781.00049f2880e62cf6cce54&z=7 (let op 2 pagina's)

ROUTE NAMIBIE EN BOTSWANA

DAG 1 REIZEN

DAG 2 windhoek

DAG 3 Windhoek-Rehoboth 91,9 km (1.15 uur)

DAG 4 OPTIE 1 Rehobot-Hardapdam (C25/D1212/D1215/C21/D1268) 238 km (4 uur)

OPTIE 2 Rehobot-Hardapdam (B1) 173 km (2.20 uur)

DAG 5 Hardapdam-Keetmanshoop

OPTIE 1: via B1 255 km (3 uur 40 min)

OPTIE 2: via C20-C15-C17 (437 km (6 uur 24 min)

DAG 6 Keetmanshoop-Hobas (via D608)179 km (3 uur)

Dag 7 Hobas - Ai-Ais 67 km (1 uur)

Dag 8 OPTIE 1 Ai-Ais - Aus (via B4) 339 km (4.45 uur)

OPTIE 2 Ai-Ais - Aus (via D212 Sendelingsdrift) voorkeur!! 340 km (5 uur)

Dag 9 zo 5 juni Aus - Luderitz 124 km (1.35 uur)

Dag 10 Luderitz - Duwisib Castle (via C13-D707-D826) 347 km (5 uur)

Dag 11 Duwisib castle - Sesriem 157 km (2.20 uur)

Dag 12 Sesriem-Sossusvlei

Dag 13 Sesriem - Kuiseb Canyon 306 km via Nauchas, Hohenheim (4.45 uur) (OPTIE 1)

OPTIE 2 kortste route via C19,C14 187 km (2.40 uur)

OPTIE 3 via C14 (Bullsport) 246 km (3.50 uur)

Dag 14 Kuiseb Canyon - Swakopmund 166 km (2.26 uur)

Dag 15 Swakopmund - Terrace Bay 358 km (5 uur)

Dag 16 Terrace Bay - Sesfontein 302 km (4.20 uur)

Dag 17 Sesfontein - Opuwo149 km (2.10 uur)

Dag 18 Opuwo - Okaukuejo 331 km (5.30 uur)

Dag 19 Okaukuejo - Namutoni 134 km (2 uur)

Dag 20 Namutoni - Grootfontein 174 km (2.30 uur)

Dag 21 Grootfontein - Rundu 258 km (3.20 uur)

Dag 22 Rundu - Nambwa 399 km (5.15 uur)

Dag 23 Nambwa - Ngoma bridge river crossing (BOTSWANA) 200 km (3 uur)

Ngoma bridge river crossing - Kasane (BOTSWANA) 52 km (0.45 uur)

Dag 24 Kasane - Victoria Falls - Kasane 86 km (1.15 uur) enkele reis retour: (172 km)

Dag 25 Kasane - Savuti 160 km (2.20 uur)

Dag 26 Savuti - Xakanaxa 146 km (2.30 uur)

Dag 27 Xakanaxa - Maun 137 km (2.10 uur)

Dag 28 Maun - Ghanzi 289 km (3.40 uur)

Dag 29 Ghanzi - Gobabis (NAMIBIE) 319 km (4.05 uur)

Dag 30 Gobabis - Windhoek 206 km (2.40 uur)

Dag 31 en Dag 32 onderweg nog te bepalen

Dag 33 terugreis

• Selfdrive4x4

?

• Katelijn

Kasane naar Savuti in ruim 2 uur gaat je denk ik niet lukken. Als ik het mij goed herinner hebben wij daar ruim 4 uur over gedaan. Ik zou je in ieder geval de camping Ihaha langs de Chobe rivier aanraden, als eerste stop na Kasane. Prachtige plek.

In het begin heb je overigens vrij veel tijd ingepland om van Windhoek naar het zuiden te rijden (ik neem aan dat je ook naar de fish river canyon wilt). Wij hebben dit traject vanaf Rehoboth in een dag gereden (tip: in Rehoboth kun je leuk overnachten bij lake oanob resort). Verder raad ik je een overnachting in Luderitz af. Leuk om even doorheen te lopen, maar veel tijd zul je hier niet willen besteden. Dan kun je bv. Kolmanskop en woestijnpaarden bezoeken en dan nog een extra nacht bij Klein aus vista (mooi!). Verder raad ik je aan om de Spreetshoogte pas te rijden in Namibie, bijzonder mooie route.

Veel succes met het voorbereiden van je reis. Namibië en Botswana zullen je absoluut niet tegenvallen!

• Katelijn

Voor wat betreft reserveren campings in natuurgebieden. Wij hadden van tevoren Sesriem, Etosha en de campings in Botswana gereserveerd. Achteraf was alleen Sesriem echt nodig geweest, bij alle andere campings was nog voldoende plek (wij waren er in september). Maar goed, je zult wel altijd een plan B moeten hebben mocht wel alles vol zijn (de plekken zijn overigens zeer ruim, dus soms willen andere mensen hun plek en kosten delen). In Botswana is de registratie van de reserveringen trouwens niet zo goed geregeld als in Namibie. Het kan dus voorkomen dat je na een dag rijden op een camping aankomt en dat ze dan zeggen dat er geen plek is (ondanks dat je gereserveerd hebt). Als je vriendelijk blijft, is daar dan altijd wel een mouw aan te passen (in ieder geval nooit in het donker verder rijden).

• Jan Sl

OK super, dank je Katelijn voor je tips.

Het is goed te horen dat je niet zoveel hoeft te reserveren ben je iets flexibeler en jullie zaten toch ook nog in het hoogseizoen.

Hadden jullie ook een satelliettelefoon bij je?

En waar hebben jullie de auto gehuurd?

• Jan Sl

Hans bedankt voor je antwoorden en tips.

Waar hebben jullie de auto gehuurd als ik vragen mag en hoe is je ervaring daar in.?

• Walter

De “tips” van Katelijn zijn misplaatst en misleidend, ze laat het uitschijnen alsof reserveren (vooral in Botswana ) niet echt hoeft. Velen op dit en andere forums hebben tot hun schade ondervonden dat je er dan dikwijls gewoon niet in komt.

• Jan Sl

OK, dank je Walter, zo heeft iedereen waarschijnlijk toch zijn eigen ervaring, maar houd zeker rekening met je opmerking.

Wanneer je nog andere tips hebt, hou ik mij warm aanbevolen.

We zijn o.a. nog opzoek naar een betrouwbare en betaalbare auto.

• Selfdrive4x4

?

• gkerkhof

Botswana NP en Etosha op voorhand reserveren.

Vic Falls kan je het best georganiseerd vanuit Kasane doen - een verzekering zal je moeilijk vinden voor Zimbabwe.

Je plant heel veel dagen van Windhoek naar het zuiden

Ik zou niet verblijven in Luderitz: daguitstap maken vanuit Aus - een heel leuke plaats om te slapen

Ik zou minimaal één dag langer in Etosha blijven, en de dag ervoor rijden tot net voor Etosha, zodat je ten volle kan genieten van de dagen in Etosha. Rit van dag 17 en 18 min of meer samenvoegen in één grote rit. Je hebt nu dik anderhalve dag in Etosha, ik zou hiervan vier dagen en een half van maken.

Na Swakopmund is Spitzkoppe een super leuke plaats om een dagje te relaxen en niets te doen.

Rundu: vergeet zeker Ngepi Camp nabij Popa Falls niet. Tevens mooi NP tegen de grens met Botswana. Eventueel kan je ook nog uitje maken tot bij Tsodillo Hills.

Na Etosha: Treesleepers is ook een heel leuke plaats om te slapen.

Over het algemeen ben je te veel op steden gericht: ik snap niet wat je zal doen in Luderitz, Grootfontein, Rundu, …