The living Museum of the Ju/’Hoansi-San

• Marcus

In juli gaan wij naar Namibie en overnachten ook 2 nachten bij Roys Camp. Nu hoorde ik via via dat ze daar in de buurt een levend museum hebben, genaaamd The living Museum of the Ju/’Hoansi-San. Is iemand hier geweest en is het de moeite waard ? Alvast bedankt voor jullie reakties

• Michel G

Hallo Marcus,

Volgens mij is dit Omataku Valley Campsite, 111 km oostelijk van Roy's Camp aan de C44 naar Tsumkwe, zo'n 11 km voorbij

de veterinary fence and checkpoint, en dan aan je rechter hand.

Wij zouden hier in 2009 overnachten, maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan, omdat we de afstand tussen Tsumkwe en Waterberg Plateau Park

(onze route voor 2 dagen) wat beter wilden opdelen. Wij hebben toen in Roy's Camp overnacht.

http://www.natron.net/nacobta/omatako-valley/main.html

Veel plezier bij het plannen.

• Gert

Hallo Marcus,

wij zijn daar geweest in Sept 2010. Het ligt zo'n 80km bij Roys Camp vandaan, op de camping kunnen ze je vertellen hoe te rijden.

Het laatste stuk ernaar toe heb je echt een 4x4 nodig, ze waren toen met de weg bezig dus is het misschien nu beter.

Als je daar komt kan je kiezen uit verschillende aktiviteiten. Wij wilden graag zien hoe de San in het verleden leefden. Je ziet dan hoe ze kralen, wapens of vuur maken.

Wij zijn daar zeker drie uur gebleven en hebben nog wat eigen gemaakte sieraden gekocht. Kost wel wat, maar een groot gedeelte van het geld gaat naar de betreffende San-gemeente. Ik vind het een aanrader.

Veel plezier, Gert.

• Marcus

Hoi Gert,

Dat klinkt goed. Is het erg toeristisch of valt dat mee?

• Gert

Marcus,

de uren die we daar doorgebracht hebben, hebben we geen andere toeristen gezien. We zijn de hele tijd alleen met een stuk of 20 mannen, vrouwen en baby's van de San geweest. Deze waren in oorspronkelijke kleding ( eigenlijk alleen een lendelapje) maar hadden zich van te voren wel omgekleed, waar ze ook geen geheim van maakten.

Groeten, Gert.

• Selfdrive4x4

?

• Kim Claessens

Roy's Camp is een prettige stopover vanaf de Caprivi op weg naar Etosha. Toen wij er waren was er een bushmen familie aldaar.