Namibië, Botswana en Vic Falls

• amanda1

Net 2 weken terug uit Namibië en we zijn alweer onze volgende reis aan het plannen naar dit geweldige land.

We hebben nu het standaard rondje gedaan per gewone 2x4 camper, en willen volgend jaar Namibië combineren met Botswana en Livingstone.

We willen een Discoverer X huren via Bobo of Asco en dus kamperen.

Graag zou ik hulp willen voor de route door Botswana. Welke plekken kunnen goed bezocht worden (met 4x4)

Periode mei/juni 2012. Is deze periode goed te doen?

Route:

Windhoek 1 nacht

Etosha 4 nachten

Dan houden we zo'n 14 nachten over om van Etosha naar de Caprivi en Botswana terug naar Windhoek te rijden. We willen in elk geval naar de Vic falls, Okavango en Chobe.

Wie heeft dit al gedaan en kan mij helpen de route in te vullen?

Bedankt alvast!

Groeten, Amanda

• Marc

Amanda,

Ik heb vorige jaar een soort gelijke route gereden, met 2WD:

Windhoek - Buitenpos

Buitenpos - Ghanzi

Ghanzi - Maun (Okavanga)

Maun - Nata

Nata - Kasane (Chobe)

Kasana - Livingstone (via Kazangula)

Livingstone - Katima (via Sesheke)

Katima - Divundu

Divundu - Rundu

Afstanden zijn prima te doen. (max 4 uur in de auto).

• John54

Hoi Amanda,

de periode mei-juni is goed te doen, het landschap is er dan nog mooi groen. En de verhuurprijzen zijn lager. Maar je hebt wel wat meer kans op regen en wateroverlast. En door de begroeiing is het wild wat moeilijker te spotten.

Hier een idee voor een route:

1 Windhoek

2 Etosha

3 Etosha

4 Etosha

5 xx

6 Ngepi camp Okavango river

7 Kwando river Kwando river

8 Kasane Chobe river

9 Kasane Vic Falls

10 Ihaha Chobe

11 Savuti Chobe

12 Savuti Chobe

13 Khwai bridge Moremi

14 Xakanaxa Moremi

15 Xakanaxa Moremi

16 Third bridge Moremi

17 Maun

18 Ghanzi

19 Windhoek

Voor Etosha zou ik kiezen voor drie dagen, want daar ben je al eens geweest. Voor of na Etosha zou ik een guestfarm adviseren. Ngepi Camp is bijna een must. Van daaruit kun je ´s ochtends het Mahango park bezoeken, en daarna verplaatsen naar een van de campsites aan de prachtige Kwando river, bv bij de Mazambala of Namushasha lodges.

In Kasane is de Chobe Safari lodge een goede optie. De campsite is wel druk en klein, maar het buffet is uitstekend en ze kunnen je dagtrip vervoer naar Vic Falls regelen. Niet zelf naar Vic Falls rijden of er overnachten, want dat gaat af van je verblijf in Chobe en Moremi. Een dagtrip is voldoende. Een ander goed verblijf bij Kasane schijnt het vrij nieuwe Senyati Safari Camp te zijn. Geen luxe buffet dan, maar self catering with a view.

Daarna zeven of zo overnachtingen in de Chobe en Moremi parken, midden in de wildernis. Zorg vooral dat je de campsites minstens een half jaar tevoren vastlegt, hoe eerder hoe beter. Verder moet je al je voeding, water, drankjes en brandstof voor de hele route tussen Kasane en Maun zelf meebrengen. Een goede koelvriezer is dan zeer handig. In het dorpje Khwai zijn wel enkele eenvoudige shops waar je basisvoedsel, water en zulks kunt inslaan.

Voor Maun zou ik kiezen voor een verblijf buiten het stadje, bv Thalamakane lodge, Discovery B&B of Island Safari lodge. In Ghanzi zijn verschillende campsites met kennismaking met de Bushmen. Zelf vond ik de Ghanzi Trail Blazers nog het meest authentiek. 1 van 3.

Waar mogelijk zijn boattrips altijd zeer de moeite, bv bij de Okavango, Kwando en Chobe rivers. Recent zijn er ook mokoro trips mogelijk bij Khwai village. Dat ga ik in october dus zelf ervaren.

Tot zover. Vriendelijke groeten,

John

• Frederic

amanda1 Schreef:

——————————————————-

> Graag zou ik hulp willen voor de route door

> Botswana. Welke plekken kunnen goed bezocht worden

> (met 4x4)

> Periode mei/juni 2012. Is deze periode goed te

> doen?

Beste Amanda,

Botswana moet je met een 4x4 doen anders mis je de mooiste stukken! Wanneer je goede hulp wilt voor het invullen van je Botswana reis kan ik Hans van harte aanbevelen. Heel veel ervaring aldaar en een zeer handige Bookingservice campsites Botswana!

Gr. Frederic

• amanda1

Hallo john,

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben er heel erg blij mee!

Groeten

Amanda