Tracks4Africa: help

• gkerkhof

Ik heb Tracks4AFrica aangeschaft, evenals een Garmin nuvi 3760.

Ik heb de kaarten van Namibie en Botswana aangeschaft, en deze gekopieerd naar een kaartje op mijn gps-toestel, via “Overdragen” - “Verzenden naar apparaat”.

Nu vraag ik mij af of dit voldoende is? Of moet ik nog iets doen?

Zal ik op deze manier alle waypoints terugvinden op mijn gps-toestel? (bijvoorbeeld: dichtsbijzijnde tankstation zoeken). Of moet ik vooraf een aantal waypoints markeren één voor één, en deze dan allen naar het toestel kopieren?

Moet ik routes aanmaken op voorhand op de pc en deze dan kopieren naar het toestel? Of kan ik gewoon op het gps-toestel een gps-coordinaat ingeven, waarna het toestel de goeie route aangeeft op de gps?

Een pak vragen maar T4A is me nog helemaal niet vertrouwd.

Waarschijnlijk zijn dit vragen van een absolute leek maar we vertrekken volgende week en ik hoop T4A er op een goeie manier te kunnen gebruiken.

Dank voor de reacties!!!

• Wim

Stel je vraag aan de enige retailer in Nederland van Tracks4Africa ;)

• Stellingwerf-ninety

Hoi,

Ik begrijp dat je de kaarten hebt ingelezen via Mapsource? Als je de kaarten hebt geinstalleerd dan zijn deze zichtbaar in Mapsource. Switchen tussen de kaarten kun je via het pulldown menuutje linksboven. Als je de kaarten selecteert met de kaartknop ( soort zwart/geel blokje) maak je een kaartset aan die je via overdragen > verzenden naar apparaat op je GPS-toestel zet. Dit geldt hetzelfde voor de waypoints en evt. routes en tracks. Deze zul je dan op je toestel onder de favorieten terug vinden. Alle POI (points of interest) zoals tankstations, overnachtingsplaatsen, eetmogelijkheden, shaded trees ( ja echt waar!) etc. staan er sowieso bij in hoor.

Om het nu hier thuis op je toestel te controleren/ mee te spelen (voorpret!) kun je het volgende doen:

Zet je toestel op de simulatie-modus via Extra > Instellingen > Systeem > GPS-simulator > AAN

Je kunt nu een plaats op de kaart selecteren in bv Namibie. Als je dan via Waarheen > Nuttige plaatsen en dan een categorie selecteert geeft hij je de mogelijkheden in de buurt. Ook kun je dan evt op naam zoeken. Ik vond het zelf makkelijk op bepaalde plaatsen b.v. overnachtingsplaatsen al als Waypoint er in te zetten zodat je deze snel terug kon vinden in de favorieten. Ik moet erbij bekennen dat ik zelf geen ervaring heb met routes en tracks omdat mijn Garmin dat niet aan kon (garmin Nuvi 350) maar dat zal zich ongetwijfeld ook wel vanzelf wijzen.

Ik hoop dat je er zo wat mee uit de voeten kan en misschien dat iemand nog enige aanvulling heeft. En vragen kan natuurlijk altijd!

Succes!

Groeten Erik

• gkerkhof

Erik,

Bedankt voor de info. Ik ben er bijna uit, maar ik heb nog enkele vragen:

Is al gelukt:

- kaarten openen in Mapsource, switchen tussen kaarten kaarten verzenden naar gps-toestel

- gps-simulator: ok, prima, is gelukt.

POI: de meeste staan op de gps, maar bvb zie ik in Mapsource enkele tankstations in Serowe (Botswana, buurt van Khama Rhino Sanctuary) terwijl ik er geen enkele zie op de gps (detail kaart staat op hoogste). Enig idee hoe dit komt?

Verder vind ik op mijn Nuvi niet terug hoe ik naar Warheen> Nuttige plaatsen kan wanneer ik op bvb op de kaart in de buurt van Serowe ben.

Hartelijk dank voor de extra info.

mvg

Gunther

• Stellingwerf-ninety

Hoi Gunther,

Mooi dat het eerste allemaal gelukt is!

Heb je ook nadat je de GPS-simulator hebt aangezet een lokatie ingesteld? In dit geval dus Serowe. Dit kun je als volgt doen. GPS-simulator op aan en dan Waarheen > Zoek op de kaart. Ga dan op de kaart naar Serowe en tik dan op het “drie streepjes boven elkaar” icoontje > Lokatie instellen. De simulator staat nu ingesteld op Serowe, alsof je daar met je GPS staat. Nu kun je de functies van het toestel gebruiken alsof je daar dus daadwerkelijk bent. Dan kan je dus ook via Waarheen > Nuttige plaatsen bijvoorbeeld een tankstation oid zoeken.

Wat betreft die POI op het scherm van het toestel weet ik zo even niet meer. Heb hem hier ook even niet bij de hand om te controleren, maar volgens mij zag je de POI ook niet op de kaart. Ga ik zodra ik kan even voor je na kijken.

Het een en ander hierover staat ook wel in de handleiding vermeld en als je deze niet hebt dan hier een online versie:

handleiding Garmin Nuvi 3760 NL

Mooi toestel trouwens! Zal je veel plezier mee hebben. Wij hebben het als een handig iets ervaren toen we in Namibië en Botswana waren. Er staat ontzettend veel info op het kaartmateriaal van T4A.

Succes nog met het verder stoeien en anders hoor ik het wel.

groeten Erik

• gkerkhof

Hoe Erik,

Ik ben er ongeveer uit. Binnen enkele dagen zijn we in zuidelijk Afrika, ik kan het dan live testen.

Hartelijk dank voor de hulp!

Gunther

• Stellingwerf-ninety

Hoi Gunther,

Mooi dat het allemaal aardig gelukt is. Baie plezier en succes in Zuidelijk Afrika! Geniet er van!

Groeten Erik

• Jacqueline

Goedenavond,

Wij hebben een Garmin Dezl560lt en willen deze gebruiken in Namibie. Wij hebben op het prikbord de antwoorden en tips van Eric gezien om tankstations e.d. zichtbaar te krijgen in je GPS. Hoe we ook proberen met deze tips het lukt op 1 of andere manier niet. We hebben tracks4africa gedownload op onze MAC en vervolgens geinstalleerd op Garmin. Zoals gezegd, hij geeft dus op geen enkele wijze POI zoals brandstof, campings weer. Weet iemand wellicht wat we fout doen.

Alvast bedankt,

Jacqueline

• Stellingwerf-ninety

Hoi Jacqueline,

Kun je de wegen en plaatsen op het toestel wel zien? Zie je als je door op locatie instellen een plaats selecteert in Namibie ( Simulatie-modus) wel de wegen en plaatsen zien? Heb je hem via Mapsource ingelezen in het toestel of op een andere manier? Je ziet bij de kaarteigenschappen wel de Tracks4Africa kaart er tussen staan? Ik moet bekennen dat ik totaal geen ervaring heb met MAC's maar volgens mij moet dat totaal niet uitmaken als je de kaarten goed inleest.

Misschien dat de bovenstaande opmerkingen iets oplevert en dat je zo verder geholpen kan worden.

edit: nederlandse handleiding dezl560

groeten Erik

• Stellingwerf-ninety

Hoi Jacqueline,

Al wat wijzer geworden?

groeten Erik