criminaliteit

• Jacqueline

Goedemiddag,

Ik ga in oktober voor het eerst naar Namibie en was in de veronderstelling dat het een redelijk veilig land was waar je uiteraard op moet letten, m.n. in de ‘ grote’ steden. Nu lees ik echter al voor de derde x dat toeristen op een camping in hun daktent gewelddadig met wapens zijn overvallen. De laatste is gisteren gebeurd waarbij het slachtoffer ook in zijn been geschoten is. Deze camping was omheind door een dubbel hek dat onder stroom stond. De overvallers hebben een gat er onder door gegraven. Ik vind dit best angstig als ik bovenop mijn daktentje lig. Kunnen jullie mij geruststellen? Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog tips?

http://www.republikein.com.na/politiek-en-nasionale/misdaad/sa-egpaar-onder-koels.132173.php

Bedankt,

Jacqueline

• Michel G

Hallo Jacqueline,

Het is begrijpelijk dat je schrikt van dit soort berichten. Ik schrik hier ook van.

Wij zijn net terug van 26 dagen NAM / ZAM / BW, en hebben een fantastische vakantie gehad.

Dit was onze 8e reis naar Zuidelijk Afrika, en dan met name naar Namibie.

We hebben voornamelijk op campsites gestaan, en ook in een daktent op de auto geslapen.

In al de jaren dat wij naar Namibie reizen hebben wij ooit 1 keer een voorval meegemaakt, waarbij vrienden van ons zijn beroofd van

hun fototas. Uiteindelijk was dit te wijten aan een moment van onoplettendheid, op een lokatie waar ze uiteindelijk niet hadden moeten zijn.

Jouw veronderstelling dat Namibie een (redelijk) veilig land is kan ik alleen maar onderschrijven, en ik denk dat je je zeker

niet moeten laten tegenhouden door dit soort berichten. Uiteraard kan niemand garanderen dat je niets zal overkomen, maar

dat kan men ook niet als je in Nederland / Europa of waar dan ook op vakantie gaat.

Gebruik je nuchtere “boeren” verstand, en probeer daarmee de risico's tot een mimimum te beperken, en je zult een fantastische vakantie hebben.

• Rina

Ik ben het helemaal met Michel eens. Ook wij zijn net terug uit Namibië en hebben het land bezocht op eigen houtje (met 2 van onze kinderen (16 en 18 )jaar) Wij hebben een fantastische vakantie gehad en ons geen moment onveilig gevoeld.

Groeten,

Rina

• Namibië Expert

Deze beroving vond plaats in Omaruru Restcamp.

In december 2010 was een gelijksoortig incident bij Outjo.

Mijn ervaringen:

1) dit zijn zeldzame gebeurtenissen; per jaar bezoeken ruim 500.000 toeristen Namibie

2) meestal gebeurd dit op een campsite bij een grotere plaats waar ook een township is (zoals Ozondje in Omaruru)

Als tip: kampeer op campsites die ver van de dorpen/steden zijn gelegen.