overnachten in een tent

• Joke

Ik lees hier veel verhalen van mensen die op campings overnachten in een daktent

Nu heb ik wel een tent en toebehoren en geen zin om daktent aan te schaffen voor mijn auto of een aanhanger met daktent te huren.

Gewoon om praktische redenen en toch ook een beetje budget, geld verdienen in randen gaat langzamer dan het uitgeven op een trip. Is het te doen om in mei waarschijnlijk eerder juni of juli te overnachten in een tent. Hoe is het met de grond? heb je extra harde pinnen nodig en is er in een van die maanden kans op sterke wind? Zou augustus of toch meer september beter zijn. In de wintermaanden hier ben ik redelijk flexibel maar de zomermaanden zijn absoluut out of the question. Kan ik een eenvoudig op te zetten simpele gazebo meenemen (zoals in de Zuid Afrikaanse parken ‘gewoon’ is)

Ik ga verder door met het lezen van dit forum, en er is misschien ergens al een discussie over geweest maar die heb ik dan helaas gemist

Met dank alvast

• John54

Overnachten in een tent is in mei/juni prima te doen. Je bent er dan voor het hoogseizoen begint, en de huurprijzen van een aantal autoverhuurders zijn dan lager dan in het hoogseizoen.

Zelf een tent meenemen kan natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet. Je zult ook slaapzakken, matjes, kussens en zo meer mee moeten brengen. Dan zit je koffer al aardig vol. Denk verder aan zaken als klapstoeltjes, een tafeltje, bestek, borden, mokken, een koelbox, een watertank, kookgerei en zo meer. Ter plaatse huren is veel praktischer.

Groeten, John

• MartinH

Hallo Joke,

harde pennen zou ik wel meenemen want op de meeste kampplekken is de grond “klip”hard. In de maanden juni juli kan het 's nachts wel koud worden. en zelfs vriezen, dus neem wel genoeg warm slaapgoed mee. Een gazebo kan je meenemen lijkt me geen probleem, over het algemeen zijn de plekken groot genoeg. Aan de kust kan het behoorlijk waaien, land inwaarts valt dat wel mee.

Succes.

• Joke

Hoi John

Ik kom uit Zuid Afrika, dus hoef alleen maar (eigen) auto in te laden en ondertussen al een aardige verzameling kampeergerei opgebouwd.

Ik heb vaak genoeg gedacht om een daktent aan te schaffen, zeker toen ik nog een Nissan dubbelcab had, maar ik vind een tent makkelijker en zo kan ik, zeker als ik alleen zou reizen, beetje afwisselen tussen camping en b&b .

Namibie staat al jaren op mijn verlanglijst, maar ik heb wel toch 2 weken nodig om vanuit Kaapstad omhoog te rijden en ook wat van Namibie te zien. Vandaar dat het vaak een weekje Kgalagadi wordt, maar het is hoog tijd dat het eindpunt Ethosa wordt.

Maar bedankt in ieder geval

• Joke

Hallo Martin, dank je wel

juni / juli overleven we ook de Kgalagadi iedere keer, we hadden zelfs een keer -10! In Mountain Zebra in ZA in september zelfs een keertje sneeuw op de camping en terwijl we staan te klappertanden van de kou zeggen we s morgens tegen elkaar dat we dit dus echt voor ons plezier doen en er zelfs voor betalen ;)

en harde pennen gaan dus extra mee, wil tenslotte de tent nog zien staan bij terugkomst van een drive

t Is meer omdat ik vragen en verhalen tegen kom over daktenten en zelfs campers dat ik een beetje begon te twijfelen of een tent wel ok is, misschien is het in Namibie wel allemaal anders dan hier in ZA

• MartinH

Hallo Joke,

wij zijn in jul/aug geweest op familie bezoek en hadden idd tot -6 in de nacht (Omaruru omgeving), overdag 20-25. Dat je veel daktenten ziet komt volgens mij doordat ze relatief makkelijk op te zetten zijn, maar zeker ook om het feit dat mensen zich veiliger voelen van de grond af. De meeste die ik gesproken heb vinden het toch eng om in het “wild” op de grond te slapen. Ik hebt zelf 1x deze ervaring gehad en dat was ook de laatste keer. Gehannes om via zo'n ladder in en uit een heel klein tentje te kruipen. Als 1 iemand zich omdraaid deint iedereen mee. Je hebt ook altijd al je spullen bij je. (In de parken nemen wij eigenlijk alleen maar een koelbox en een kampeerkist met brander en eten mee, zodat de rest van de bak vrij is voor de kinderen, die op de kampeermatrassen ruim kunnen zitten en spelen en als het moet zelfs een klein tukkie kunnen doen). Nee mijn tent staat op de grond.

Veel plezier!

Groet,

Martin

• Namibië Expert

Als je een 4x4 met daktent en kampeerspullen huurt, ben je “maar” 5 of 6 euro p/d duurder uit.

Op een dagprijs van 70 tot 90 euro en vliegtickets van 800 tot 1200 euro is dat een fractie.

Ik neem altijd daktent en kampeerspullen bij mijn 4x4's.

• Joke

nogmaals ik heb een 4x4 en om bepaalde redenen ‘kan’ ik niet een daktent in, ik heb een tent en alle toebehoren, maar als het ‘not done’ is om met een tent rond te toeren dan zal ik andere plannen moeten maken.

duurste gaat waarschijnlijk worden de benzine kosten voor omhoog rijden van de Kaap en weer terug naar huis ;)

Als ik aan mijn za en nam vrienden iets over Namibie en tent vraag dan krijg ik daar geen goed antwoord op aangezien ze bijna altijd bij familie op bezoek gaan of ze krijgen herinneringen aan hun diensttijd en het grensconflict, dus ik vraag maar zo min mogelijk dan.

Mijn kennisen in Nam geven zelf toe niet echt bewust te zijn van de schoonheid van hun land, t is gewoon gewoon zeggen ze, zo is het nu eenmaal. Dus daar schiet ik ook niet veel mee op, want als deze mensen op vakantie gaan komen ze massaal weer naar ZA naar de familie!!

• Walter

“Kruip” gerust in een grondtent, ik doe dit al meer dan 10 jaar in Namibïe, heb 1x in een daktent geslapen en doe dit nooit meer. Ladder op, ladder af, en je mist het échte kampeergevoel. Niet twijfelen dus !

• amanda1

Wij waren in mei in Namibie en hebben genoeg kampeerders met een grondtent gezien, met name mensen uit SA. Wij reden zelf met een camper en zijn geen enkele andere camper tegengekomen. Maar wij waren er blij mee. Dus ook al zou iets not done zijn, gewoon doen wasr je zin in hebt. Mij krijgen ze niet in een krappe daktent van 1.20 m breed hoe voordelig het ook is!

Groeten,

Amanda