Epupa Lodge vs Kunene River Lodge

• Swen77

Na de reisgidsen goed uitgeplozen te hebben en op verschillende sites de topics hierover gelezen te hebben toch nog een vraag:

Wij gaan 1 van deze lodges begin Dec. boeken (los van het feit dat het er dan erg heet zal zijn gedurende die periode hopen we natuurlijk dat het regenseizoen nog niet is losgebarsten). Epupa komt over als erg toeristisch (maar dat kan ik mis hebben). De Kunene Lodge lijkt wat rustiger, maar is er genoeg te doen bij 2 overnachtingen (we zoeken vooral rust, natuurschoon en afgelegen plekken die nog iets van hun authenticiteit bewaard hebben-wie niet)? Helaas lijken de Himba's al volledig ingesteld te zijn op het toerisme, logisch natuurlijk.

Het liefst zouden wij bij Purros overnachten, maar omdat we niet gaan kamperen en aangewezen zijn op betaalbare lodges (wat bepaald niet gezegd kan worden van de Okahirongo lodges) wordt het kiezen tussen de 2 bovenstaande.

Iemand ervaring met deze lodges/ gebieden?

Alvast bedankt,

Groet,

Swen

• Annab

Beste Swen,

Wij zijn zowel in Epupa als Kunene geweest waar we hebben gekampeerd. Ik vind beide locaties niet echt te vergelijken.

Het natuurschoon bij Epupa is erg mooi, je kunt er prachtig wandelen langs de rivier die daar redelijk onstuimig is. De campsite van Epupa river lodge was toen wij er waren (juli) zeer rustig (er waren maar 2 campsites bezet) en goed gefaciliteerd, de kamers zagen er ook goed uit. Epupa heeft misschien iets meer overnachtingsmogelijkheden maar het blijft zeer kleinschalig en komt niet toeristisch over.

Wij hebben vanaf hier een Himba-tour gedaan. Zeer interessant maar het heeft natuurlijk altijd iets onnatuurlijks dat je als toerist betaalt om bij mensen op bezoek te gaan.

De campsite bij Kunene riverlodge biedt een serene rust (veel vogels), over de kamers kan ik niet zoveel zeggen. Omdat hier in de directe omgeving weinig accommodatie is is d ecampsite iets drukker (maar nog steeds rustig). Wij hebben hier gekanood en een sundowner tour gemaakt.

Waarom gaan jullie niet naar beide locaties? Als je naar Epupa rijdt moet je toch terug en kan je bijvoorbeeld via Kunene naar Etosha rijden?

• Swen77

Hoi Annab,

Hartelijk dank voor je antwoord! Wij gaan niet kamperen- zijn dus afhankelijk van de lodges die er zijn. Over de Epupa Lodge staan zeer negatieve reviews op tripadvisor (en niet alleen over de lodge maar ook over de omgeving), vandaar onze bedenkingen. De Kunene River Lodge (en omgeving) wordt veel positiever beoordeeld.

Jouw positieve reactie over Epupa heeft me wel erg aan het twijfelen gebracht, dacht dat het er (zeker nu de C43 geteerd is) vrij toeristisch zou zijn. Niet dus.

Wist ook wel dat de 2 niet te vergelijken zouden zijn met elkaar. Eén nacht in Epupa en 1 in Kunene lijken me wat kort om goed de omgeving te verkennen, of hebben jullie het zo ook gedaan (wij hebben maar 2 nachten voor dit gebied)?

Groet,

Swen

• amanda1

Wij hebben de Himba met een tolk/gids vanuit Palmwag bezocht en hadden rijst, thee, water en een grote zak maismeel mee. Wij hebben verder niet hoeven te betalen met geld en hadden het gevoel dat dit echt geen toeristische plek was. Daarna zijn we nog naar een school geweest die wat verder van de weg lag en hebben we alle klassen bezocht met een leraar. Echt een topdag!

• Swen77

Hey Amanda, dat klinkt goed! Geen ‘groeten uit de rimboe’ taferelen dus, want het lijkt mij zeer ongemakkelijk voor de lokale bevolking als er weer een buslading toeristen ‘aapjes komt kijken’.

Daarom had ik eigenlijk een bezoek aan een Himba dorp al afgeschreven. Ik moet mijn mening kennelijk toch bijstellen en overweeg nu serieus om samen met mijn partner een Himba excursie te maken.

Nu weten we ook gelijk wat goed is om mee te nemen!

• amanda1

Wij hadden zelf ook een tourist trap verwacht en waren prettig verrast. De gids van Palmwag had zelf ook nog zakken maismeel bij zich. Het was zo'n 2 uur rijden vanaf Palmwag en we zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Foto's van onze reis kun je terugvinden op www.fotogroen.nl

Groeten,

Amanda

• Swen77

Jeetje wat zijn jullie foto's waanzinnig mooi! Complimenten (heb ze allemaal bekeken)! Jullie hadden tijdens jullie rondreis zo te zien het geluk alleen maar staalblauwe luchten te hebben (los van de foto's die bij Swak zijn gemaakt- mist natuurlijk). Wij vertrekken over ruim 4 weken- ong. begin regentijd dus. Het weer blijft natuurlijk altijd een onvoorspelbare factor- wie weet hebben we geluk.

Wij zijn nog een beetje aan het dubben over (o.a.) de laatste dagen van onze reis. We hebben 3 nachten in het Dolomite Camp geboekt. Daarna hebben nog 2 nachten voor de terugreis (W'hoek-A'dam). Of we rijden naar Okaukuejo voor 1 nacht en de volgende nacht verblijven we in een lodge bij Omaruru. Of we verblijven 2 nachten in de lodge bij Omaruru.

Bij het zien van al die prachtige ‘wild’ foto's twijfelen we heel erg…I.i.g. bedankt voor het delen van jullie foto's.

Groet,

Swen

• amanda1

Hallo Swen,

Bedankt voor het compliment! We hebben inderdaad alleen maar blauwe luchten gehad in mei. Wel was het begin juni heeeel koud! Tussen Walvisbaai en Swakop hadden we dichte mist en het was er koud en daardoor was Swakopkmund geen topper voor ons. Maar de volgende ochtend reden we weer in het zonnetje naar Cape Cross met zo af en toe een mistnevel vanaf de zee.

We zijn zo enthousiast dat we volgend jaar naar Botswana willen, zijn weer druk aan het puzzelen.

Dolomite Camp was bij ons nog niet open maar ik lees er goede verhalen over! Etosha vonden we in elk geval geweldig.

Heel veel plezier in elk geval!!

Groeten

Amanda

• j_holterman@hotmail.com

Drie nachten in Dolomite Camp??? Dan zou ik echt proberen om er één of twee om te boeken naar andere accomodaties in Etosha. Als je op tijd arriveert bij Dolomite kun je een avondgamedrive doen, en de volgende ochtend ook één. Dan heb je alle waterholes in de buurt gezien en kun je verder trekken. Twee nachtjes zou ook kunnen als je relaxed wil reizen, maar bij drie ga je je denk ik vervelen. De omgeving van Dolomite vonden wij heel kaal, en er was veel minder wildlife dan in het oosten. Er zijn alleen kale kunstmatige waterholes, en die liggen pal aan de hoofdweg. Je rijdt dus niet de leuke Detours en weggetjes naar de waterholes toe. Verder vonden wij de waterholes niet zo mooi groen als wij in het oostelijk deel gezien hebben. Verder ben je na twee dagen echt klaar met het ‘onder begeleiding in het donker lopen’ en steeds op een medewerker te wachten. De logde is echt prachtig, maar drie nachten op één plek in Etosha zou ik persoonlijk niet doen.

• Swen77

Shoot! Baal hier echt enorm van…We hebben al 3 nachten geboekt (als in confirmed), dan moet je volgens de ‘terms&conditions’ een cancellation fee betalen. Nogmaals, baal er echt van als ik dit lees, we kijken er zo ontzettend naar uit.