Mijn Namibie ervaringen (Kaokoland)

• togians

Beste Namibie reizigers

Na mijn reis met mijn vrouw door Namibie wil ik graag mijn ervaringen delen omdat ik ook zoveel heb gehad aan eerdere ‘posts’ op deze site. In Namibie hebben wij de volgende route gereden in onze Toyota Hilux single Cab (4x4) met daktent:

- Windhoek

- Sossusvlei

- Swakopmund

- Khowarib camp

- Opuwo

- via Etanga en Otjihaa Pass naar Marble Canyon camp

- via Khumib en Hoarusib rivierbeddingen naar Purros camp

- via Sawurogab vallei en Hoanib en Ganamub rivierbeddingen naar Sesfontein en Palmwag

- Kamanjab restcamp

- Etosha

- Mahango gamereserve (Ngepi camp)

- Mazambala island lodge campsite

- Naar Livingstone

Vooraf was ik een beetje onzeker over deze route en dan met name het deel door de rivierbeddingen omdat we maar met één auto waren en dus geen ‘back up’ hadden in geval dat we vast zouden komen te zitten. Maar deze paar dagen in Damaraland en het Kaokoveld waren het hoogtepunt van onze 7 weekse reis door afrika. Op de route tussen Opuwo en Sesfontein zijn we in drie dagen niemand tegen gekomen. De leegte en de landschappen waren overweldigend! Op zowel Puros camp als Marble Canyon waren we de enige gasten. En dan… na uren door de prachtige rivierbeddingen van de Khumib, Hoarusib en Hoanib gereden te hebben stuitten we op de woestijnolifanten. Vooraf dacht ik dat het Kaokoland misschien té avontuurlijk zou zijn. Avontuurlijk was het zeker! Maar met genoeg brandstof, water en een satelliettelefoon was het echt prima te doen..

Naar dit deel van Afrika gaan we graag nog eens terug..

Groeten Berry

• amanda1

Hallo Berry,

Wij willen in mei volgend jaar ook Ngepi Camp en Mazambala Island Lodge campsite aandoen. Wat vonden jullie van beide campings? Hebben jullie ook andere campings gezien hier, zoals Kwando Camp en Nunda?

Groeten,

Amanda

• togians

Hoi Amanda,

Beide campings heel mooi. Ngepi wat drukker, gezelliger en Mazambala rustig en stil. Ngepi alle kampeerplaatsen langs de rivier. Olifanten en Nijlpaarden in en langs de rivier. “Zwembad” in de rivier was leuk! Mooie terrassen aan het water waarop je je biertje kan drinken terwijl de zon ondergaat. De andere campings in die regio hebben we niet gezien… Maar geen enkele camping in Namibie en Botswana heeft teleurgesteld en dat was een aangename verrassing.

Groeten Berry!

• amanda1

Hoi Berry,

Fijn om te horen. Wij zijn afgelopen mei 3 weken in Namibie geweest en vonden het geweldig. Daarom willen we volgend jaar mei vanuit Windhoek naar de caprivi en dan naar Botswana. Ik ben wel een beetje bang voor het gebied tussen Kasane en Maun ivm diep zand en veel water, vastzitten lijkt me iets te avontuurlijk. Maar we gaan ervoor.

En Ngepi klinkt goed. Ik heb ook wel eens gehoord dat t een jongeren camping is, maar kan me er weinig bij voorstellen in het heerlijke rustige Namibie!

Groeten,

Amanda

• togians

Hoi Amanda,

Dus echte Namibiefans!? Kan het me voorstellen hoor dat je volgend jaar gewoon weer gaat.. Wie weet doen wij dat ook gewoon wel:-) En ja misschien is het een beetje een jongerencamping maar de kampeerplekken liggen ver genoeg uit elkaar dus mocht het druk zijn dan hoef je daar weinig van mee te krijgen. Wij genoten ook meer van de eenzame rustige campings in het Kaokoveld maar Ngepi vonden we voor 2 nachtjes een mooie fraaie optie.

De route tussen Kasane en Maun (via Chobe, Savuti en Moremi) hebben we ook gedaan. Chobe en Savuti vond ik heel goed te doen (ik had geen enkele 4x4 ervaring) maar Moremi was een ander verhaal. Eén keer echt goed vastgezeten bij een rivieroversteek. Met de ‘high-lift-jack’ en veel takken en uiteindelijk de hulp van een passerende safaritruck losgekomen. Belangrijkste les die ik in Moremi heb geleerd is bij watercrossings altijd even de diepte en de bodem (zand, modder?) te controleren!

Groeten Berry

• amanda1

Hoi Berry,

We hebben al veel gereisd maar onze vakantie in Namibië dit jaar was echt 1 van de mooiste vakanties ooit. De rust en leegte, de sfeer, de landschappen, geweldig. Het Afrika virus heeft ook ons te pakken. Jammer alleen dat het een dure aangelegenheid is :-)

In welke maand waren jullie in Moremi?

We zullen je tip ter harte nemen om eerst te checken wat de diepte en hoe de bodem is!

Vond je Moreme wel de moeite waard?

Groeten, Amanda

• togians

hoihoi,

Ja Namibie durf ik ook wel in mijn rijtje van mooiste vakanties te plaatsen:-)

En inderdaad… alleen zo jammer van dat prijskaartje dat er aan hangt!

Wij waren afgelopen maand in Moremi maar ik begreep dat het water (veel) hoger stond nog dan normaal rond die tijd van het jaar. Moremi vond ik zeker de moeite waard.. vooral de campings (Third Bridge en Khwai) midden in de wildernis vonden we een mooie ervaring. Alleen viel het wild een beetje tegen… had misschien met het vele water te maken? In Chobe en Savuti hebben we wat dat betreft meer gezien..

Groeten Berry

• Ineke

Hallo Berry,

In 2012 wederom naar naar Namibië. De route Opuwo - Purros staat ook op mijn verlanglijstje. Mijn man en ik rijden ook alleen. Wel hebben we ervaring.

Zie onze website: ineke-johan-neuteboom.freehostia.com.

Hoelang hebben jullie over deze afstand gedaan?

Hebben jullie de satelliet telefoon ergens gehuurd?

Hoeveel reserve wielen hadden jullie bij je. Onze auto heeft nl. maar 1 reservewiel. Ik heb nl. voor de derde keer wederom een Trax gehuurd.

Groeten Ineke