Mijn foto impressie

• Marc

Hallo,

Hier een foto impressie van onze reis.

http://www.jalbum.net/nl/browse/user/album/1071240/

Gr. Marc

• amanda1

Wauw, wat een prachtige foto's! Met wat voor camera heb je de foto's gemaakt? Ben verder ook nieuwsgierig hoe jullie route er uit zag.

Groeten,

Amanda

• Marc

Thanks. Ik gebruik een EOS 1000D (18-200 mm). Sommige foto's heb ik digitaal vergroot om het onderwerp er beter uit te laten komen.

Ruwweg zag de route er als volgt uit:

Windhoek - Sesriem - Fish river canyon - Luderitz - Walvis Bay / Swakop - Windhoek - Maun - Nata - Kasane - Vic Falls - Caprivi - Etosha - Opuwo - Vingerklip - Waterberg - Windhoek

Gr. Marc

• amanda1

Ik geef het vanavond aan mn vriend door, die was ook erg benieuwd. Onze foto's zijn overigens ook mooi hoor. Www.fotogroen.nl. de foto's zijn gemaakt met een Nikon d 300.

Jullie zijn dus van Maun naar Kasane via Nata gereden. Waarom niet door Moremi en Savuti? Wij willen dit in mei doen. Hebben jullie Nata puur als overnachtingsplek gehad of ook nog wat gezien daar? Sliepen jullie in lodges of campings?

Gr, Amanda

• Marc

Ook mooie foto's. We waren met een 2WD, vandaar geen Moremi/Savuti.

Groeten

• Wobbe Bijlsma

Hallo

Met interesse heb ik jullie berichten gelezen en de foto's bekeken.. Mijn vrouw en ik zijn in 2010 door Namibie gereisd. De foto's geven een heleboel weer van wat wij ook gezien hebben.

We hebben het plan om daar in 2012, in augustus/september weer naar toe te gaan. We willen dan ook door Botswana, Okavango, Moremi en Chobe reizen met een 4x4.

Ook willen we dan graag naar de Vic-falls. Nu zag ik een foto van de weg naar Livingstone van Marc.

Is dat de weg vanaf Kasane, over de rivier Zambesi bij de Ferry Kanzungula en dan door Zambia naar Livingstone of is dat de weg via Zimbabwe naar de Vic-falls?

Onze bedoeling is om die laatst genoemde route te nemen er naar toe en via Zambia weer terug te gaan naar de Caprivistrook bij Katima Mulilo. Of hebben jullie onderweg iets gehoord over de veiligheid via Zimbabwe of andere belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden via die weg. Wat zijn de voor- en nadelen om welke weg te volgen.

We gaan voor veiligheid. Maar het lijkt ons ook leuk om een stuk door Zimbabwe te rijden. Misschien kun jullie iets schrijven over wachttijden bij de verschillende borderposten enz.

Willen of kunnen jullie iets meer schrijven over de verschillende routes daar.

hartelijk dank alvast.

Wobbe Bijlsma

Fryslan.

• amanda1

Hallo Wobbe

Ons is aangeraden om een georganiseerde dagtocht te maken vanui Kasane naar de Vic Falls. Scheelt een hoop tijd en gedoe en geld bij de grens. Dat is wat wij gaan doen. De Zimbabwe kant schijnt mooier te zijn dan de Zambia kant. Met je huurauto Zimbabwe in is niet makkellijk als het al mag van je verhuur maatschappij.

Gr, Amanda

• Marc

Hoi Wobbe,

Zelf met de auto naar de watervallen is heel goed te doen. Zowel via Zambia als via Zimbabwe. De wegen zijn goed, en het is veilig. Onderweg is er echter niet bijster veel te zien.

Reken wel op een uur oponthoud bij de grens (stempel hier, stempel daar) en +/- US$ 200 aan kosten per border. (visa, carbon tax, verzekering, etc etc).

Daarom is het niet verstandig om via Zimbabwe te rijden en dan via Zambia terug. Of vice versa. Op die manier ben je 2x zoveel kosten kwijt.

De falls aan de Zimbabwaanse zijn het mooist, maar aan de Zambiaanse kant kun je naar de rand van de falls (Devils pool) en dat is ook heel indrukwekkend.

Mijn mening is om met de auto via Zambia te gaan, en te voet de grens met Zimbabwe over te steken om de andere kant van de watervallen te zien. Of net andersom natuurlijk.

Persoonlijk vond ik Livingstone (Zambia) prettiger om paar dagen te blijven dan Vic Falls (Zimbabwe).

Gr. Marc

• Bridget

Beste Wobbe

Let op als je veel grensposten doet, niet voor de veiligheid ofzo, maar wel voor de kosten. De grens met Zambia kostte ons minstens 250 Euro, visum niet inbegrepen want dat hadden we ervoor al geregeld in Brussel. Ze verzinnen allerlei taksen, carbon tax, road tax, Temporary import permit (TIP), extra verzekering, etc. Om nog maar te zwijgen van de ripp-off prijzen van verschillende auto-verhuurfirma's voor reizen naar Zambia (tenzij je in Zambia huurt). De politie doet ook graag mee met “scams” om toeristen af te rippen: je hebt altijd wel iets verkeerd gedaan: te snel gereden, te traag gereden, te veel naar links of rechts etc.. We houden echt van Zambia, maar we hebben er toch even genoeg van.

In Zimbabwe is het al niet veel beter. We hoorden van Nederlanders die een taks moesten betalen voor invoer van 2% van de waarde van hun auto. En als je weet wat een jeep zoal kost kan je dit even snel uitrekenen.

Als je genoeg geld hebt is het dit allemaal wel waard, maar als dit niet het geval is zou ik niet te veel van land verwisselen tijdens je trip.

Groetjes

• Wobbe Bijlsma

Hallo beste mensen,

Fijn dat jullie allemaal zo snel gereageerd hebben met zoveel informatie. Het lijkt inderdaad veel ergenis op te roepen met zoveel onophoud en onnodige kosten. En dan misschien ook nog een pootje gelicht te worden door de politie voor kleinigheden. Vooral de verloren tijd die dat met zich meebrengt doet mij waarschijnlijk besluiten om inderdaad met een bustour vanuit Kasane een dagtocht te maken naar de Falls.

Maar dan wel een volgende vraag.

Heb je tijd genoeg om dat in één dag te doen? Is het mogelijk om in die ene dag beide kanten (dus zowel de Zimbabwaanse als de Zambiaanse zijde) van de Fals te bekijken. Ik heb begrepen dat elke zijde uniek is. We gaan er tenslotte niet elk jaar naar toe. Of kun je ook met de bustoer een nacht in een hotel overnachten. Moet je dat van te voren boeken. We gaan natuurlijk weer met een 4x4 met daktent en zullen dan de car met inhoud een nacht ergens achter moeten laten. Is er een betrouwbare plek in Kasane waar dat kan.

Ik weet het zijn heel wat vragen. Ik verwacht ook niet dat jullie alles weten, ieder heeft zo zijn eigen ervaring dat besef ik heel goed. En wij lopen ook niet in 2 sloten tegelijk. Ik probeer af te wegen of het interessant genoeg is om de Vic-falls te bezoeken. Wij hebben tenslotte de op één na grootste falls ter wereld (Niagare falls in canada) al een paar keer gezien. Dus als het om liters water gaat hoeft het niet. Maar als je zo dicht bij een prachtig gebied langs komt is het jammer om het over te slaan. Voor het overige geloof ik dat er genoeg moois aan natuur en mensen te zien is in Botswana en Namibia.

alvast bedankt maar weer,

Wobbe