Hallo iedereen,
Ik ben net terug uit Afrika waar ik samen met mijn vriendin drie weken een rondreis heb gedaan. We hebben zelf een auto gehuurd via Bobo Campers en hebben zelf ook de route uitgestippeld. In de voorbereiding heb ik veel gehad aan dit forum dus vandaar dat ik het wel netjes vindt om ook een reisverslag te posten.
Dag 1; Frankfurt - Windhoek.
We hebben de directe nachtvlucht genomen van Air Namibia. We hebben ervoor gekozen om direct van Frankfurt te vliegen omdat dit aanzienlijk scheelt in de kosten (t.o.v. bij Amsterdam).
Dag 2; Windhoek
Overnacht bij Chameleon Backpackers in een privé kamer. Prima hostel, alleen als je het vergelijkt met Cardbox Backpackers waar we de laatste nacht hebben geslapen was die laatste toch iets leuker. We hebben ervoor gekozen om niet gelijk een auto te huren om het relaxed aan te doen. S'avonds uiteraard gegeten bij Joe's Beerhouse (aanrader).
Dag 3; Windhoek - Solitaire
De bedoeling was om na het ophalen van de auto richting Sesriem te rijden. We hadden ook reservaties voor de NWR camping daar. Het duurde even voordat alle formaliteiten afgerond waren en boodschappen gedaan waren dus we konden niet meer tot Sesriem komen voordat het donker was. We hebben dus overnacht bij Solitaire Country Lodge. Prima camping met mooie uitzicht en een groot doucheblok. Je kan op meerdere manieren rijden maar ik zou de snelste kiezen tenzij je via de Spreethoogte mag rijden (mocht niet van onze autoverhuurder).
Dag 3 Solitaire
Een dagtrip naar de Sossusvlei gedaan, dus helaas de zonsopgang/zonsondergang moeten missen. Het laatste stuk naar de deadvlei (4km) is met een 4x4 goed te bereiken, anders moet je een transfer pakken. Weer overnacht bij Solitaire Country Lodge. Aanrader is de bakkerij in Solitaire met onder andere lekkere Apfelstrudel.
Dag 4 Solitaire - Swakopmund
Een hele slechte weg, met name het eerste stuk. Onze auto is ook kapot gegaan, er brak een stang van de vering af waardoor we de laatste 150 km heeel langzaam moesten rijden. De omgeving is niet zo spectaculair en onderweg is niet heel veel te beleven. Overnacht bij Alte Brucke, leuke camping met eigen douche en toilet. Ligt op loopafstand van het centrum. S'avond gegeten bij Tug (aanrader).
Dag 5 Swakopmund
Ook overnacht bij Alte Brucke. Hebben Quads gehuurd bij Outback Orange wat heel leuk is om te doen. Hadden een uurtje gedaan en op zich ook wel alles gezien.
Dag 6 Swakopmund - Twyfelfontijn
Na eerst de zeehonden gezien te hebben bij Cape Cross via Uis naar Aabadi Mountain Camp gereden. Een reisdagje met prima wegen, alleen vanaf Uis wat mindere gravel. Een leuke camping! Wat meer basic qua faciliteiten maar dat is juist de charme. Eigenaren zijn Nederlands en erg behulpzaam.
Dag 7 Twyfelfontijn - Grootberg
De rotstekeningen gezien s'ochtends en ook het Damara Living Museum (erg interessant). Daarna via Palmwag naar Grootberg. Om precies te zijn Hoada Campsite wat dezelfde eigenaar heeft als de Grootberg Lodge. Erg mooie camping! Hadden maar drie plekken met eigen douche/toilet/afwasblok op een ecologische manier dus ook erg rustig.
Dag 8 Grootberg - Etosha (Okaukuejo)
Wat grotere reisafstand maar vanaf Kamanjab asfalt dus goed te doen! We wilden eigenlijk het Cheetah farm bezoeken in Kamanjab maar moesten wachten tot 16.00 voor de Cheetah tour. Als het je ding is kan je vlak voor Okaukuejo bij Eldorado camping een tour doen met Cheetahs en een Luipaard op elk moment van de dag. Hadden pas voor de dag erna een reservatie maar met wat kunst en vliegwerk mochten we gelukkig op de overflow camping staan. Dit mocht pas na een belletje van ons verhuurbedrijf (hadden een lekke band en hadden met Okaukuejo gebeld of we die daar konden repareren, wat niet mogelijk bleek). Anders verwijzen ze je gewoon naar één van de campings vlak voor het ingang van Etosha.
Dag 9 Etosha (Okaukuejo)
Een game drive gedaan s'ochtends en s'middags terug naar Outjo gereden om een nieuwe bank op te halen. Nu s'avonds op ons gereserveerd plekje gestaan.
Dag 10 Etosha Okaukuejo - Etosha Namutoni
Een km of 140 waarbij je kan kiezen uit diverse routes. Wij hebben gekozen om zoveel mogelijk ‘Waterholes’ af te gaan en dit beviel goed. Leeuwen en Cheetah's gezien. S'avonds dus nog in het park overnacht maar vergeleken met Okaukuejo vonden we Namutoni minder leuk. De waterhole is minder dus je zou ervoor kunnen kiezen om een goedkopere camping net buiten het park te nemen.
Dag 11 Etosha Namutoni - Rundu
Een reisdag van 400+ km maar asfalt dus we waren voor de middag bij Kaisosi River Lodge. Een mooie camping met ook eigen douchefaciliteiten. Aan de Zambezi rivier dus uitzicht op Angola aan de overzijde. Rundu zelf vonden we niet zo bijzonder, je kan er boodschappen inslaan en er schijnt een leuke markt te zijn.
Dag 12 Rundu - Divundu
Alleen de laatste 4 km naar Ngepi Camp geen asfalt. Hadden wel de sunset boat cruise gemist omdat blijkbaar in dit gedeelte van Namibie Centraal Afrikaanse Tijd wordt aangehouden (even opletten dus ). Een grappige camping met een leuke sfeer. Hebben Muhango NP bezocht wat een heel leuk klein parkje is.
Dag 13 Divundu - Kwando
Ook op Kwando Campsite gestaan. Een van de leukste plekken waar we hebben overnacht! Goede faciliteiten en een relaxde bar om s'avonds nijlpaarden en krokodillen voorbij te zien zwemmen.
Dag 14 Kwando - Kasane
Oorspronkelijk was het plan om via Zambia en Zimbabwe richting Kasane te rijden. We besloten na advies van andere reizigers om vanuit Kasane een dagtrip te doen naar de Victoria Watervallen om zo de grensovergang kosten te besparen van een land (in ons geval Zambia). Dus in no-time via de Ngoma grensovergang in Kasane beland en we hebben overnacht bij Chobe Safari Lodge. Op de campsite die net een eindje naast de lodge ligt. Via de lodge kan je veel excursies boeken. Wat ons opviel is dat de prijs laag was voor Botswaanse begrippen. Zeker de boot tour is erg aan te raden. Wij zouden alleen we volgende keer een kleinere boot proberen te regelen, zaten nu met 50 man op een boot. De grensovergang naar Botswana koste 110 Pula.
Dag 15 Kasane
Een dagtrip naar de Victoria Watervallen gedaan. Waren op tijd bij de grensovergang. Aangezien het papierwerk even duurde niet onverstandig. Van tevoren heb ik geprobeerd om te vinden hoeveel de grensovergangen kosten. Ik kreeg de tip om te kijken op de website van de Zuid-Afrikaanse ANWB;
http://www.aa.co.za/travel/into-africa/cross-border-information.html
En volgens hun heb ik in ieder geval voor mijn verzekering teveel betaald Ik was uiteindelijk kwijt;
Visum 2*25$
Wegenbelasting 370 Pula (afhankelijk van de grootte van je auto
Verzekering 450 Pula (wat volgens de website teveel was)
Verder is het een prima asfaltweg van 80 km tot Victoria Falls. Een andere reden waarom we voor een dagtrip hebben gekozen is omdat reizigers die we onderweg hadden gesproken geen positieve ervaringen hadden met overnachten in Victoria Falls qua sfeer in het stadje. We hebben dit zelf niet kunnen checken. We hebben de watervallen bezocht wat 30$ p.p. kostte. Al met al was onze dagtrip Victoria Falls een dure zaak, alleen absoluut de moeite waard!! We hebben dus weer overnacht in Kasane (Botswana) en waren 40 Pula kwijt om Botswana weer binnen te komen.
Dag 16 Kasane
Een game drive gedaan door Chobe en weer overnacht bij Chobe Safari Lodge. S'avonds gegeten bij het Indiaanse restaurantje in Kasane. Volgens mij ook het enige restaurant en erg lekker.
Dag 17 Kasane - Gweta
De weg tussen Kasane en Nata is flink onder handen genomen de laatste jaren! Op 50km na waar er nog steeds aan de weg wordt gewerkt ligt er nu weer een prima asfalt weg. We hebben overnacht bij Planet Baobab. Camping/Lodge met een leuke vintage stijl en mooie faciliteiten.
Dag 18 Gweta - Maun
We wilden eigenlijk de meerkat experience doen s'ochtends bij Planet Baobab maar de hoge prijs (90 euro p.p.) en het feit dat de oorspronkelijk meerkat kolonie verdwenen was en ze een nieuwe aan het trainen zijn hebben ons er doen vanaf te zien. Dus richting Maun gereden waar we hebben overnacht bij het Audi Camp. We zijn ook op andere campings wezen kijken omdat we op zoek waren naar een excursie de volgende dag en ons idee was dat de naastgelegen campings leuker waren. Verder kan je vanaf Maun een mooie dagtrip doen in de Okevango Delta via Mokoro of naar Moremi. We hadden hier geen tijd voor want een dagtrip is te kort.
Dag 19 Maun - Ghanzi
Onderweg werden we door de politie aangehouden omdat we te hard reden. We reden maar 77 km maar helaas op een stuk waar je maximaal 60 km/u mag. Er was weinig bebouwde kom te zien maargoed. In Namibie moet je boetes/bekeuringen betalen op het politiebureau maar in Botswana moest je die gelijk voldoen. Ze stonden dus op een voor de politie gunstige plek maar waren verder heel vriendelijk en uiteindelijk moesten we de helft betalen maar dan kregen we geen bonnetje (17 km te hard kost eigenlijk 440 Pula, de boetes in Namibie zijn hoger). Moraal is dus dat je op je snelheid moet letten. Hebben overnacht bij een erg leuke camping, Thakadu Bush Camp. Een aanrader!
Dag 20 Ghanzi - Gobabis
S'ochtends een bushwalk gedaan met de Bosjesmannen. Erg fascinerend om te doen. Daarna de grens overgestoken naar Namibie (kosten 220 Namibische Dollar) en overnacht bij Kalahari Bush Break zo'n 80 km voor Gobabis.
Dag 21 Gobabis - Windhoek
Lekker band nummer 2. Allebei op asfalt wegen dus daar valt geen pijl op te trekken. Hebben overnacht op de camping bij Cardbox Backpackers en de rest van de dag in Windhoek geshopt en wat bezienswaardigheden bekeken. In een (mid)dagje heb je Windhoek wel bekeken was ons idee. S'avonds weer bij Joe's Beerhouse gegeten.
Dag 22 Windhoek - Frankfurt
Overdag nog naar Daan Viljoen Park geweest voordat we de auto moesten inleveren. Een absolute aanrader! Het is geen Etosha/Chobe maar omdat je geen grote katten hebt kan je wandelend dieren spotten. En daarmee is een einde gekomen aan onze fantastische reis!
- Je kan niet om een credit card heen uiteraard. Volgende keer gaan we niet alleen een Mastercard maar ook een Visa card meenemen. Op sommige plekken zoals het vliegveld in Windhoek en in Zimbabwe (bij de meeste banken) wordt geen Mastercard geaccepteerd.
- Huur een 4x4 en geen 2x4. Wij hadden een Suzuki Jimny 4x4 gehuurd en volgende keer zou ik zeker kiezen voor een auto met een langer chassis zoals een Hillux. Wij (en veel andere 2x4 auto's) kunnen op de gravel wegen in Namibie en Botswana gewoon qua comfort en snelheid niet op tegen een Hillux. Nu bedoel ik niet racen maar waar wij met 40 km/u elke bobbel op de weg voelden werden we vaak ingehaald door een wat stevigere auto die vlot kon doorrijden. En heel vaak de 4x4 nodig gehad voor de laatste paar km naar een camping.
- Onze ervaringen met de autoverhuurder (Bobocampers) was ondanks de pech uitstekend! Je krijgt vooraf goed advies en uitleg en nemen de tijd voor je. Als er onderweg een onvoorziene situatie zich voordoet zijn ze erg behulpzaam om een garage voor je te regelen. Ook het inleveren was zo gedaan en omdat we de verzekering hadden afgekocht kregen we het geld voor de banden/reparaties terug op de creditcard gestort.
- Laat je vooraf goed adviseren over 4x4 rijden en met name bandenspanning. Je leert heel snel maar advies over hoe je met je bandenspanning moet omgaan is erg nuttig.
- Een tip die ik ondervonden heb is dat goede kleding je vakantie in Afrika een stuk comfortabeler kan maken. Dan heb ik het niet over een Safarihoed waar iedere (Duitse) toerist mee loopt maar warme kleding. Een dikke fleecetrui en een goed windjack tegen de kou s'ochtends en s'avonds!
- Let in Botswana op het feit dat je geregeld wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van vlees/melkproducten/groente. Er is blijkbaar te vinden van waar naar waar je wat mag meenemen. Wij hadden daar geen zicht op en konden een paar keer iets uit de de koeling weggooien.
Ik ben verkocht wat Afrika betreft! Het smaakt naar meer en ik hoop dat je iets hebt aan mijn reisverslag…