Skimmen

  • Mariette

    Sinds vorige week zijn wij terug uit Namibië en al tijdens de vacantie hebben wij gemerkt dat we geskimmed waren. Gelijk contact opgenomen met onze bank. We hadden problemen met onze pas bij de pinautomaat van de Spar in Grootfontein (duurde erg lang voordat we deze terugkregen) en inderdaad bleek deze daar geskimmed te zijn. Alles wel netjes teruggekregen maar pas op daar met pinnen!

  • An van Leeuwen

    Bedankt voor de inlichting! Dan zal ik volgende maand daar maar gewoon met mijn Z.A. randen contant betalen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!!

    gr.

    An

  • tilly

    ja vooral oppassen in windhoek met pinnen daar zijn de atm automaten echt wel gevaarlijk je wordt er geviseerd door bendes van 3 tot 4 personen altijd een pin automaat met bewaking nemen en zeker niet s'nachts of in het weekend.Veiligst vonden wij het aan de tankstations

  • genedejager@yahoo.com

    Morning Mariette

    Some of your locals visited me at Spar in Grootfontein and informed me that your card has been cloned at Spar. I was shocked to find this out from tourists and we would like to appologise for any delay in the purchasing process but we can assure all persons that we have got no mobile speedpoints, and thus means that cloning will not be posible.

    We had never before been informed of cloning happening at Spar. We often have problems with bad speedpoint lines and for that reason use different machiens from different bank institudes.

    I would like to assure all tourists visiting Namibia to shop at Spar as we try our best to give the best possible service.

    Please keep me uptedate regarding this matter

    Regards

    Gene de Jager

    Owner - Grootfontein Spar

  • An van Leeuwen

    Hallo Mariette,

    Ik was verbaasd om hieronder een reactie van de betreffende Spar eigenaar in Grootfontein aan te treffen. Vind het wel netjes van hem dat hij uitleg geeft hoe een en ander werkt in zijn winkel.

    Hij zegt dat het niet mogelijk is dat je daar gekimd bent omdat hij geen mobile speedpoints heeft. ( kan dat echt alleen maar bij mobile speedpoints gedaan worden???????? Dacht het niet! )

    Hij zegt dat er verschillende speedpoints , van verschillende banken, in gebruik zijn in de Spar omdat er vaak slechte (trage) verbinding is. Hij zit geloof ik aardig in zijn maag met dit probleem wat ik me kanvoorstellen. Het is geen goede reclame. Ik waardeer dan ook zijn reactie op dit prikbord.

    Mijn vraag aan jou is dan ook, heeft jouw bank echt bevestigd dat het daar in die winkel is gebeurd? Of zou het kunnen dat je vermoedt dat het daar gebeurd is omdat je kaart zolang weg bleef.

    Ik ben benieuwd .

    Gr.

    An van Leeuwen

  • tilly

    heb juist mijn afrekening van mastercard ontvangen en ben ook geskimmd weet niet juist waar maar heb een sterk vermoeden dat dit gebeurd is in windhoek aan een atm automaat dus vooral oppassen in windhoek

  • Cristiene

    Vanmorgen terug gekomen uit zuidelijk Afrika.

    Wij waren vorige week in Grootfontein toen we het bericht van Mariette lazen en hebben besloten om de manager hier op attent te maken.

    Hij is heel erg geschrokken van onze mededeling en ik heb hem deze site gegeven zodat hij kon reageren. Dat heeft hij gedaan.

    Ik hoop dat Mariette inmiddels contact met hem heeft gehad, want dat verdient hij wel.

    Verder was het weer geweldig in Namibië, maar daarover later meer.

    We zijn niet geskimd zo als het er nu uit ziet.

  • Namibië Expert

    Ik weet dat in Opuwo nog wel eens geskimd wordt. De rest van het land nooit meegemaakt (in 15 jr.).

  • Mariette

    Hello everyone, please excuse for my late response on this matter. I will continue this discussion in English if that is ok as Gene is reading this as well. Please note: the skimming did not happen inside the store itself but outside (if you leave the shop, on the left)! This is the ATM of the FNB Bank. We are very sure it happend overthere as my card did not come out of the machine and a group of people came standing around us to “help” us. I immediately contacted my bank and from then on we can see a lot of money was cashed from our bankaccount. Sometimes even 4 withdrawals at the same time. All of the withdrawals happend in Grootfontein while we were in Tsintsabis and Etosha and did not have any access to ATM's. We always withdrew money from the ATM directly at the bank. Just this once the ATM at the bank right next to the Spar was not suitable for Maestro, only Visa, so we used the ATM of the FNB bank just outside the Spar.

  • tilly

    bij ons hetzelfde gebeurd maar dan in Windhoek