Erindi

  • amanda1

    Wie is er al eens in Erindi Game Reserve geweest? Wij hebben nog 2 nachten in te vullen tussen Oost Etosha en Windhoek en twijfelen tussen de nieuwe campsite bij Erindi of Okonjima. Frans Indongo Lodge valt af omdat de campsites daar ver van de lodge liggen.

    Wie o wie kent Erindi of Okonjima en kan zijn/haar ervaring vertellen?

    Groeten,

    Amanda

  • codemann

    Hey Amanda,

    Ik ben er nog niet geweest, maar heb wel 2 nachten vastgelegd in Okonjima in augustus 2013. Het leek ons een heel mooie plek met heel wat mogelijkheden om te gaan doen.

    Dus ik ga je discussie even volgen hier :-)

    Groeten,

    Marijn

  • Michel G

    Hoi Amanda,

    Wij zijn in beide lodges reeds geweest, nl. in Okonjima in 2007 en in Erindi in 2010.

    Okonjima is de basis voor Africat Foundation, een organisatie die opkomt voor het wel en wee van grote katten in Namibie. Ze doen veel aan herintroductie programma's.

    Ze hebben accommodatie in verschillende gradatie's, voor een redelijke prijs tot luxe en duur.

    Zoals gezegd, alles draait om de grote katten en je kunt bijvoorbeeld een drive doen waarbij cheeta's (met collar) worden opgespoord, waarna je de laatste km te voet aflegd

    onder begeleiding van de guides en de beesten redelijk dicht kunt benaderen. Daarnaast geven ze interessante rondleidingen op het complex en over de manier van werken.

    De accommodatie en de verzorging is (was toen) prima.

    Erindi is gewoon “luxe in de bush” en is een redelijk nieuwe game reserve van ongeveer 79.000 ha, bestaande uit bushveld van voormalige veehouderijbedrijven wat weer “teruggeven”

    is aan de natuur.

    Toen wij er in 2010 waren, waren ze nog met een aantal bungalows aan het bouwen. De accommodatie is meestal Full Board / all inclusive en zeker niet goedkoop. Wij vonden het toen al

    wel een beetje masaal aandoen! Dit zal mede veroorzaakt zijn door het feit dat we tot op dat moment alleen maar gekampeerd hadden en relatief kleinschalige lodges gewend waren.

    Ook hier worden de meest interessante dieren opgezocht met telemetrie (collars / antenne), iets wat toch een beetje kunstmatig aandoet. Sightings worden zo natuurlijk wel gegarandeerd.

    In 2008 / 2009 is hier “Into the pride” met Dave Salmoni opgenomen (uitgezonden op Discovery Channel), een serie over het wel en wee van nieuw geintroduceerde leeuwen in Erindi

    en het laten wennen van deze (voormalige probleem) leeuwen aan mensen / voertuigen.

    Familieleden van mij hebben Erinidi afgelopen September bezocht en hebben erg genoten. Ze hebben de groep wilde honden (waren er in 2010 nog niet) een wrattenzwijn kill

    zien maken vanuit hun bungalow en hebben de olifanten“up-close” gehad. De groep olifanten is de laatste jaren ook behoorlijk uitgebreid.

    Uiteraard is de beleving van dit soort lodges erg persoonlijk, en iedereen waardeert de luxe en de achterliggende gedachte op zijn / haar eigen manier.

  • amanda1

    Dank je wel Michel voor je uitgebreide antwoord! Inmiddels heeft Erindi ook een campsite, Camp Elephant. Dit ligt ten noorden van de lodge. Kamperen kost NA$ 500 per nacht. Niet goedkoop, maar Okonjima is duurder.

    We zijn dit jaar in Botswana geweest en zijn wel een beetje bang voor het kunstmatige van zowel Okonjima als Erindi. Vorig jaar zijn we ook op de cheetah farm bij Otjitotongwe geweest.

    Erindi lijkt me toch een aardige afsluiting van de reis. Zeker omdat het wild er gevarieerder is dan Okonjima.

    Groeten,

    Amanda

  • Michel G

    Hoi Amanda,

    Je zou ook Mount Etjo als afsluiting kunnen overwegen. Zij hebben ook een camp site nl. Camp Dinosaur, zo'n 3 km van de Lodge.

    Mount Etjo is ongeveer de helft zo groot als Erindi, veel persoonlijker en ook goedkoper. Heeft tevens een grote historie als oudste lodge van Namibie (eigenaar Jan Oelofse).

    Wij zijn er al 2 keer als afsluitende lodge geweest (dus niet op de camp site) en is ons prima bevallen. Ze hebben zeer veel en gevarieerd wild incl. olifanten en neushoorns,

    maar houden leeuwen in een appart gedeelte.

    Wij gaan straks in april / mei onze vakantie (NAM / BW / NAM) afsluiten in Omaruru Game Lodge. Eens kijken hoe het ons daar bevalt.

  • amanda1

    Hoi Michel,

    Kijk daar heb ik wat aan! Ik ga meteen eens googelen op Mount Etjo. Omaruru heb ik ook naar gekeken via het Duitstalige forum. Ik neem aan dat je dat ook wel kent. Wij zijn in 2011 in Namibie geweest en dit jaar in Namibie en Botswana. Vooral Botswana vonden we geweldig! Evenals de Caprivi trouwens. We willen niet 2 jaar achter elkaar exact hetzelfde doen, vandaar dat we nu alleen naar Namibie gaan. Wellicht staat in 2014 de combinatie Botswana en Zimbabwe in de planning!

    Hoe ziet jullie route eruit? Wij gaan in mei/juni overigens.

    Groeten,

    Amanda

  • Michel G

    Hoi Amanda,

    As. april / mei wordt voor ons de 11e “zuidelijk Afrika” reis. Helemaal “hooked”.

    Een groot gedeelte van de komende trip hebben we reeds eerder gedaan, maar in de voorgaande reizen ook veel gekampeerd. Vinden we niet erg, toch weer nieuwe

    en mooie dingen zien en oude bekenden opzoeken.

    Nu reizen we met mijn ouders (70+), dus niet kamperen op de auto. We gaan met 1 auto (Hi-Lux) en doen alleen B&B, DB&B en FB.

    Schema: WHK / Zelda / Discovery Maun / Elephant Sands Nata / Senyati Kasane / camp kwando Mudume / Tambuti Rundu / Namutoni / Okaukuejo / Dolomite /

    Camp Aussicht / Aabadi camp / Swakopmund / Omaruru / WHK.

    Als je meer info wilt, stuur dan even een prive berichtje.

  • amanda1

    Wat een heerlijk vooruitzicht weer! Senyati vonden wij dit jaar een topper. Dolomite gaan we ook 2 nachten naartoe, ben erg benieuwd. We gaan ook voor de 2e keer de duinen bij Sossusvlei bewonderen. Sommige plekken zijn nieuw (bv Epupa), andere niet.

    Groeten,

    Amanda