Hallo,
Misschien nog een kleine tip, al is het maar voor de goede gemoedsrust en om beter de uitleg te kunnen volgen die de autoverhuurder zal geven, al dan niet na een lange vlucht. Als het bijvoorbeeld een Toyota Hilux is, stap dan eens binnen bij een Toyota garage in jou buurt. De verkoper heeft een lijvige handleiding liggen die bij de wagen hoort. Daarvan zijn slechts een paar bladzijden nuttig en die zal hij zeker graag fotokopieren. Normaal gezien zijn dit de bladzijden 149 tot en met 161, doch afhankelijk van het bouwjaar. Die geven uitleg over de handgeschakelde transmissie ( zoals van een gewone 2x4 wagen ) en vervolgens over de BEDIENINGSHENDEL voor de vierwielaandrijving. Deze bijkomende bedieningshendel bevindt zich naast de gewone schakelpook en heeft 4 standen :
Stand H2 hoge gearing, achterwielaandrijving. Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen. In deze stand is de auto zuinig en rijdt de auto rustiger.
Stand H4 hoge gearing, vierwielaandrijving. Voor het rijden op wegen waarop de banden kunnen slippen zoals onverharde wegen. In deze stand heeft de auto meer grip dan met alleen tweewielaandrijving.
Stand N Neutraal. Er wordt geen kracht aan de wielen doorgegeven.
Stand L4 Lage gearing, vierwielaandrijving. Gebruik deze stand voor het rijden met maximale kracht en grip : bij het rijden door zand, terreinrijden, op-en afrijden van een steile helling.
Er brandt een controlelampje vierwielaandrijving, bij de stand H4, N, of L4.
Om te schakelen van H2 naar H4 : minder de snelheid tot minder dan 80 km/h en beweeg de bedieningshendel van de vierwielaandrijving. Het koppelingspedaal hoeft niet te worden gebruikt.. Idem om te schakelen van H4 naar H2.
Om te schakelen van H4 naar L4: STOP DE AUTO of minder de snelheid tot minder dan 8 km/h. Laat het gaspedaal los, trap koppelingspedaal in, en beweeg de bedieningshendel voor de vierwielaandrijving. Idem om te schakelen van L4 naar H4, maar dan maakt het niet uit met welke snelheid de auto rijdt.
Tenslotte is er ook nog op het dashbord een schakelaar om de achterdifferentieelsper in te schakelen. Dient alleen en uitzonderlijk te worden gebruikt als er wielspin optreedt in bijvoorbeeld een greppel, dus als één van de achterwielen slipt. Mag pas ingeschakeld worden als de wielen stilstaan. Er mag niet sneller gereden worden dan 8 km/h als de differentieelsper is ingeschakeld, en zo kort mogelijk gebruiken
Stuur mij gerust een mail om een scan terug te krijgen van de betreffende bladzijden van de handleiding. Eigenlijk is het eenvoudig en zal enkel de stand H2 en H4 in de praktijk gebruikt worden.
Op vorige reizen hebben we 2 maal een gebroken voorruit gehad, door steenslag van een tegenligger. Sindsdien stoppen we aan de zijkant, er is toch weinig verkeer. Rij vooral niet aan wat ze noemen de “schouders” van onverharde wegen. De zijkanten hellen soms af naar greppels en kunnen verraderlijk slipgevaar geven op gravelwegen, rij dus daar niet te snel, vertrek op tijd . De onverharde wegen liggen er te goed bij en geven een vals gevoel van veiligheid bij hoge snelheden.
Prettige reis