GEEN ervaring met 4x4 rijden

  • Marjop

    Hallo allemaal wij zijn van plan om in Namibie met een 4x4 auto een rondreis te gaan maken alleen hebben wij helemaal GEEN ervaring met het rijden van zo een 4x4 auto nu zouden wij graag willen weten of het heel moeilijk is om hiermee te rijden en wat het verschil is met een gewone auto .

    Groetjes Joop en Marian en vast bedankt voor de info

  • amanda1

    Hallo Joop en Marjo,

    De wegen in Namibie zijn redelijk goed. Veel gravel waar je geen 4x4 nodig hebt. Ik zou wel een 4x4 aanraden omdat het comfortabeler rijdt dan een gewone auto. Het ligt er ook aan waar je heen gaat. Ga je bv Kaokoland in, dan heb je de low gear wel nodig waarschijnlijk.

    Je kunt in Nederland ook een 4x4 cursus doen als je dat zou willen.

    Ik zou me er niet al te druk om maken en gewoon lekker doen! Oh ja, er wordt links gereden in Namibie, maar dat is geen probleem.

    Groeten,

    Amanda

  • Erik en José

    Hallo Joop en Marian,

    Het rijden in een 4x4 is echt niet moeilijk hoor. Instappen én gaan :).

    Het grote verschil is dat de auto hoger, langer en zwaarder is. In de regel merk je er met het rijden weinig tot niks van. Je zult in het begin wat onwennig zijn maar je raakt vanzelf vertrouwd met de auto. Je zult er waarschijnlijk eerder moeite mee hebben om te wennen aan het links rijden en dat went ook écht heel snel. Bij het ophalen van de auto krijg je ook altijd een duidelijke uitleg over de auto en hoe te gebruiken. En net zoals Amanda aan geeft ben je in weinig gevallen de 4WD of de low-gear niet nodig. Je zult het vaakst rijden in de 2WD. Wat misschien nog wel belangrijker is is om de bandenspanning aan te passen aan de ondergrond.

    Niet te druk over maken, lekker gaan genieten!

    groeten Erik

  • Cristiene

    Ik had ook helemaal geen 4x4 ervaring, maar dat was zo geleerd in de Toyota Hilux.

    http://www.flickr.com/photos/knoffelhuisie/7863187806/in/set-72157631123804136

  • Luc & Gisele

    Hallo,

    Misschien nog een kleine tip, al is het maar voor de goede gemoedsrust en om beter de uitleg te kunnen volgen die de autoverhuurder zal geven, al dan niet na een lange vlucht. Als het bijvoorbeeld een Toyota Hilux is, stap dan eens binnen bij een Toyota garage in jou buurt. De verkoper heeft een lijvige handleiding liggen die bij de wagen hoort. Daarvan zijn slechts een paar bladzijden nuttig en die zal hij zeker graag fotokopieren. Normaal gezien zijn dit de bladzijden 149 tot en met 161, doch afhankelijk van het bouwjaar. Die geven uitleg over de handgeschakelde transmissie ( zoals van een gewone 2x4 wagen ) en vervolgens over de BEDIENINGSHENDEL voor de vierwielaandrijving. Deze bijkomende bedieningshendel bevindt zich naast de gewone schakelpook en heeft 4 standen :

    Stand H2 hoge gearing, achterwielaandrijving. Gebruik deze stand voor het rijden op verharde wegen. In deze stand is de auto zuinig en rijdt de auto rustiger.

    Stand H4 hoge gearing, vierwielaandrijving. Voor het rijden op wegen waarop de banden kunnen slippen zoals onverharde wegen. In deze stand heeft de auto meer grip dan met alleen tweewielaandrijving.

    Stand N Neutraal. Er wordt geen kracht aan de wielen doorgegeven.

    Stand L4 Lage gearing, vierwielaandrijving. Gebruik deze stand voor het rijden met maximale kracht en grip : bij het rijden door zand, terreinrijden, op-en afrijden van een steile helling.

    Er brandt een controlelampje vierwielaandrijving, bij de stand H4, N, of L4.

    Om te schakelen van H2 naar H4 : minder de snelheid tot minder dan 80 km/h en beweeg de bedieningshendel van de vierwielaandrijving. Het koppelingspedaal hoeft niet te worden gebruikt.. Idem om te schakelen van H4 naar H2.

    Om te schakelen van H4 naar L4: STOP DE AUTO of minder de snelheid tot minder dan 8 km/h. Laat het gaspedaal los, trap koppelingspedaal in, en beweeg de bedieningshendel voor de vierwielaandrijving. Idem om te schakelen van L4 naar H4, maar dan maakt het niet uit met welke snelheid de auto rijdt.

    Tenslotte is er ook nog op het dashbord een schakelaar om de achterdifferentieelsper in te schakelen. Dient alleen en uitzonderlijk te worden gebruikt als er wielspin optreedt in bijvoorbeeld een greppel, dus als één van de achterwielen slipt. Mag pas ingeschakeld worden als de wielen stilstaan. Er mag niet sneller gereden worden dan 8 km/h als de differentieelsper is ingeschakeld, en zo kort mogelijk gebruiken

    Stuur mij gerust een mail om een scan terug te krijgen van de betreffende bladzijden van de handleiding. Eigenlijk is het eenvoudig en zal enkel de stand H2 en H4 in de praktijk gebruikt worden.

    Op vorige reizen hebben we 2 maal een gebroken voorruit gehad, door steenslag van een tegenligger. Sindsdien stoppen we aan de zijkant, er is toch weinig verkeer. Rij vooral niet aan wat ze noemen de “schouders” van onverharde wegen. De zijkanten hellen soms af naar greppels en kunnen verraderlijk slipgevaar geven op gravelwegen, rij dus daar niet te snel, vertrek op tijd . De onverharde wegen liggen er te goed bij en geven een vals gevoel van veiligheid bij hoge snelheden.

    Prettige reis