Hoe veilig is een camping?

• Maaike

Ik lees net in een reisverslag het volgende:

“Kamperen is een belevenis. Niet je tent uit mogen omdat er nijlpaarden en krokodillen op de camping kunnen lopen is een enorme ervaring.”

Ik had juist begrepen dat je op zo'n camping in ieder geval veilig was en afgesloten werd, zodat ik dieren zoals hierboven beschreven werd in ieder niet zou tegenkomen.

• MartinH

Dit kan inderdaad gebeuren. Wij hebben bij Ngepicamp gewerkt dat grenst aan de Caprivi en ligt aan de Kavango rivier. In het “vloedseizoen” staat het water hoog en kunnen Nijlpaarden en krokodillen makkelijk aan land komen. Een krokodil hebben we overigens nog nooit op het terrein gezien, nijlpaarden wel. Als je uit je tent moet schijn je eerst een paar keer in het rond of je oogjes ziet, daarna kan je er wel uit. Staat er iets, dan blijf je in de tent. Reisend door Afrika moet je altijd rekening houden met wilde dieren rond de tent. Een hek houd veel, maar niet alles tegen. Ik zou zeggen rustig blijven en je gezonde vertstand gebruiken. Vraag ter plekke wat je kan verwachten en volg de instructies goed op.

Martin

• Maaike

Met dit antwoord weet ik helemaal zeker dat we dus een auto met daktent nemen.

Ik dacht eerst dat het namelijk niet serieus was en durfde de vraag hier eerst niet op het pb te stellen.

• MartinH

Is idd een optie. Je moet er niet zo zwaar aan tillen. Dieren zijn geprogrammeerd om bij mensen uit de buurt te blijven. Als je dat omgekeerd ook doet is er niets aan de hand. Ik kon uit het stukje niet lezen dat er ook krokodillen en nijlpaarden gezien zijn op deze campsite, het komt waarschijnlijk voort uit een waarschuwing en dat leverd al genoeg spanning op voor een heus avontuur. Oversteken in Nederland is nog altijd gevaarlijker!

Martin

• Mart

In de Okavango-delta kan dit wel gebeuren, op de camping in Chobe N.P. kwam ook een nijlpaard de camping op en stonden er bordjes die waarschuwden tegen krokodillen.

In Namibië heb ik geen dieren op campings gezien. Althans…. geen grote dieren…..

Op de camping bij Abu Huab schijnen wel eens olifanten te komen, wij werden daar smorgens wakker van gestommel en gesnuif bij onze tent dus we zaten met een hartslag van 180 rechtop op het luchtbedje! Toen de geluiden weer wat verder van onze tent af klonken durfden we ons hoofd naar buiten te steken……. en wat denk je….. er stonden een paar ezels!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Maaike

Het stukje tekst staat op: www.andersreizen.nl

Eerst landenreizen aanklikken, dan Namibie, dan het 1e verhaal “Rondreis Namibië praktisch” aanklikken.

Dit was de volledige tekst:

Kamperen:

Kamperen is een belevenis. Niet je tent uit mogen omdat er nijlpaarden en krokodillen op de camping kunnen lopen is een enorme ervaring. Als je gaat kamperen, moet je er wel rekening mee houden dat de ondergrond niet altijd even effen is. Inflateble matjes zijn ideaal, maar vergeet geen plakspul mee te nemen.

OK, ik zal er proberen niet te hard aan te tillen, maar ja….. de eerste keer he! Dan zie je zelfs beren in Namibie :)

Ik ben inmiddels begonnen aan Juweel van Afrika van Ine Andreoli. De eerste keer dat ze kamperen in hun daktent staan ze in Daan Viljoen Game Park. Ze horen de 1e nacht ook van alles ritselen, krassen, piepen en schuiven. Op een gegeven moment ook allemaal snuivende geluiden. Er blijken dan zo'n 30 paarden rond hun auto te grazen.

Echt iets voor mij: volgens mij zou mijn hartslag over de hele camping te horen zijn. En dan te bedenken dat ik nog lang niet in Namibie zit, maar het grote spannende avontuur is al wel begonnen.

• Maaike

Sorry eerst landenindex aanklikken en niet landenreizen.

• MartinH

Er staat ook “op de camping kunnen lopen” met de nadruk op kunnen. Ik weet niet waar je woont maar hier op de veluwe zie je bij elke doorgaande weg een waarschuwingsbord met overstekend wild. Hoe vaak ben je daar al iets tegen gekomen…..? maar het zou wel kunnen.

Wij sliepen bij Ngepi Camp en de Okavango Delta in hangmatten of gewoon op de grond onder een klamboe. Als we bij onze familie of vrienden zijn, slapen we over het algemeen ook buiten. Belangrijk is wel dat je geen etensware of resten meeneemt je tent in.

De geluiden zijn wat mij betreft een belangrijk onderdeel van de hele trip. Ik lig nog steeds uren te luisteren naar allerlei (nacht)dieren of te kijken naar vuurvliegjes en de geweldig indrukwekkende sterren hemel.

Ik heb een tip, neem een videocamera met nightvision mee, zo kan je zelf zien wat er zoal bij je tent in de buurt staat. Stel dat het iets indrukwekkend is, heb je nog een geloofwaardig verhaal op video ook.

Ik ben ervan overtuigd dat als je je gezonde verstand gebruikt er eigen niets fout kan gaan.

Martin

• Ruud

Maaike,

ik ben het helemaal met Martin eens. En ondanks dat er misschien een hek om het kamp heen staat is dat zeker geen garantie dat er geen beesten over het terrein lopen.

In Kruger hebben wij ook een hyena naast de camper gehad die het nodig vond om de vuilnisbak nader te onderzoeken.

Maar gebruik je gezonde verstand en neem inderdaad geen etenswaren mee je tent in, maar laat dat in de auto liggen, dan loopt het allemaal niet zo'n vaart. De meeste mensen hebben geen verhalen over wandelende nijlpaarden of krokodillen naast de tent.

Maak er een mooie reis van!!

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Maaike

Wij wonen in Friesland en hebben alleen met loslopende geiten te maken gehad. (ook midden in de nacht in de tuin). En in de buurt van boerderijen de koeien, schapen en vossen.

Veluwe……. was het niet zo dat jullie daar een loslopende poema hebben? ;)

We nemen natuurlijk een fototoestel en een videocamera mee. Er zit op de laatste geen nightvision, maar kan wel met vrij weinig licht filmen. Het zal dus prettig zijn in geval van dieren op de camping, dat er ergens een lamp brandt en/of volle maan is. Verder heb ik zelf van filmen ik geen verstand. Ed maakt hier de website en films en ik zorg voor alle aanvoer van alle tekst en foto's.

Die tip van je om geen etenswaren mee te nemen in je tent lijkt mij een hele goeie en heb ik in ieder geval genoteerd.