Hoe veilig is een camping?

• tamara

Maaike, je gaat het vast geweldig vinden. De eerste nacht dat wij in daktent sliepen stonden we op Ben Lavin NR in Z-Afrika. We waren de enige gasten en het personeel ging 's avonds weg. En hoewel we wisten dat er geen gevaarlijk wild zat, hebben we geen ooog dicht gedaan. Overal zagen we ogen oplichten als we met het zoeklicht schenen en het stormde ook nog eens. De nachten darop ging het steeds beter. En de laatste week toen we een paar nachten bij vrienden sliepen hadden we zelfs heimwee naar de tent. Al die geluiden maken het zo mooi vind ik.

In Etosha hebben we alleen jakhalsen bij het avondeten gehad, later hoorden we wel dat er ook hondsdolheid was onder die beesten, dus dat is minder.

In Daan Viljoen hebben we ook die paarden gehoord, was wederom de eerste nacht van de vakantie dus altijd even wennen. En in de Caprivi waren er ook nijlpaarden 's avonds op het gras, maar ik slaap juist altijd wel lekker bij het geluid van die beesten ;-) . In Botswana is het enger, daar hadden we leeuwen op de camping in de Makgadikadipannen. Toen was ik ook blij met de daktent, want dat gebrul gaat echt door merg en been. En toen we in Khama Rhino Sanctuary stonden en het voor het eerst regende in maanden was het snachts ook een drukte van belang op onze campingplaats, omdat daar en plasje water was blijven liggen. Een hoop getrappel en gesnuif, maar dat maakt het juist zo mooi.

Geniet er gewoon van, de beesten zullen niet gauw een tent aanvallen. n neem geen sinaasappels mee, want daar zijn de olifanten gek op

Sorry voor het lange verhaal, maar ik word altijd weer zo enthousiast als de herinneneringen weer boven komen…

• Maaike

Nee hoor, absoluut geen lang verhaal. Ik geniet hier juist volop van. Ik heb inmiddels ook het hele internet afgespeurd naar reisverhalen (in het Ned.) en heb er inmiddels 29 gevonden. Ik heb nu aardig wat leesvoer. Alleen zit ik soms zo diep in die verhalen en foto's, dat ik vergeet om genoemde tips te noteren. Tevens heb ik nu 3 boeken: Juweel van Afrika, Olifanten in de nacht en Lannoo's routeplanner. OK dus ook geen sinaasappels. Ruud schreef het hierboven al: geen etenswaren mee in je tent. En in de buurt van een vuilnisbak zal ik dus ook niet zo gauw gaan staan.

• Ruud

Hallo Maaike,

heb je al een idee wanneer je naar Namibie gaat en hoe?

ben benieuwd wat het reisschema gaat worden.

Over een paar maanden dan gaan wij ook weer die kant op.

Namibie is prachtig.

groeten en succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Maaike

Wij kunnen volgend jaar pas. Vermoedelijk sept/okt. Hopelijk kan ik het zolang uithouden, want het Namibievirus heeft hier al aardig toegeslagen. Vandaar dat ik ook al diverse boeken heb aangeschaft, veel reisverslagen aan het lezen ben, inmiddels een grote lijst met tips heb aangemaakt etc. etc. Dit jaar zit er helaas gewoon niet in. Over 2 1/2 week gaan we eerst naar Sri Lanka. We gaan zogenaamd “vreemd”. We zouden namelijk 21 april een woestijn-/oasereis in Egypte gaan doen. Helaas heeft de reisorganisatie alles geannuleerd wegens te weinig deelname. Daarom willen we absoluut niet georganiseerd naar Namibie, want als zo'n reis om zo'n reden wordt geannuleerd, dan ben je heel erg ziek! Dat risico willen we dus niet lopen. Sri Lanka stond nog lang niet op ons verlanglijstje, maar we zitten hier met 2 werkgevers en kunnen niet meer met dagen schuiven. Vandaar nu een lastminute naar een compleet ander land. Het najaar hebben we al wat anders waar veel vakantiedagen in gaan zitten. Er zit niets anders op dan 2007, want we willen minimaal 4 weken. Bovendien groeit onze geldboorm af en toe heel traag. Voordeel: ik kan nu veel uitzoeken en de voorpret duurt lekker lang. Namibie gaan we dus op eigen gelegenheid doen, in een auto met daktent. We weten nog niet helemaal welke route we gaan doen. Tegen de klok in of met de klok mee. We zitten hier ook nog in de fase of we vanuit ZA of Windhoek zullen beginnen. Als het goed ik krijg ik binnenkort een goede wegenkaart tot mijn beschikking en kan ik wat beter bekijken welke wegen we ongeveer zullen nemen. Het vervelende vind ik gewoon dat je (zo heb ik het begrepen) voor Sesriem en vermoedelijk ook Etosha, soms al zo lang van tevoren moet reserveren. Ik ga liever op de bonnefooi, maar kan voor deze 2 plaatsen het risico vermoedelijk niet nemen.Verder willen we overdag, als het niet echt nodig is, grote afstanden rijden. Of bijv. de ene dag een grote afstand en de volgende dag rust. We hebben tenslotte vakantie.

Weten jullie al wat jullie route dit jaar wordt en wanneer jullie gaan en vanuit welk land/plaats jullie starten?

• MartinH

Hoi Maaike,

Op www.orusovo.com/nammap/distance.htm

kun je je alvast een beetje gaan oriënteren. Ik zou het er in sept/okt in Etosha nog wel op willen wagen zonder boeking. Sesriem is altijd riskant maar met een rooftop tent kun je altijd buiten het hek aan de kant van de weg overnachten. Heb dit zelf ook al gedaan.

Ik ben wel benieuwd naar de reden om eerst naar ZA te gaan als je bestemming Namibië is.

Martin

• Maaike

Iemand had geschreven dat je vanuit ZA goedkoper een auto kunt huren en de vlucht naar ZA een stuk goedkoper is. Je zit dan wel met 1 1/2 extra die je eerst in ZA doorbrengt, maar volgens de schrijver van onderstaande tekst zou die 1 1/2 dag verlies niet zo erg zijn, als je 4 weken gaat. Daartegenover zou het prijsverschil alles goedmaken. Ik heb alleen nog niet helemaal uitgezocht of dit inderdaad zo is.

Dit schreef iemand er namelijk over:

“Wij hadden zelf geboekt bij Sani Rentals, vestigingen in Jo’burg, Kaapstad en Windhoek, na uitgebreide prijsvergelijkingen op internet. Vooral goedkoper omdat we een contract voor 4 weken als enige bij hen konden afsluiten wat flink scheelde. Je kan bv in Kaapstad huren en in Windhoek achterlaten.”

• Maaike

Martin, je schrijft dat je het in sept/okt nog wel zonder boeking zou kunnen wagen, maar wanneer is het daar dan bijv. wel erg druk?

Dat is mooi dat het mogelijk is om In Sesriem om eventueel nog aan de kant van de weg te staan. Scheelt alvast weer om van te voren te moeten gaan vastleggen. Alleen als noodoplossing dan. Toen jij daar stond, stonden er toen meer?

• Maaike

Bedankt voor je link met afstanden.

Deze had ik ook nog gevonden:

http://www.namibia.de/dist/nam_dis.html

• MartinH

Hallo Maaike,

Hoogseizoen mei - aug, dus eigenlijk het Europese vakantieseizoen. En dan alle vakantiedagen zoals kerst, oud en nieuw, pasen etc.

Wij waren de enig toen, maar er is een parkeerplek net voorbij Sesriem richting het zuiden en daar hebben we al meerdere keren mensen zien overnachten.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat als je je overnachtingen drop-off etc. meerekend het goedkoper is als een locale autoverhuurder. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van je onderzoek.

Martin

• Ruud

Ha Maaike,

wij gaan dit jaar ook vanuit ZA(Jo'burg) en gaan dan eerst via Kgalagadi en dan door naar Namibie. Via Aus dan door naar Sesriem/Sossuvlei, Solitair, Swakopmund, Cape Cross, Palmwag naar Etosha en dan terug via Windhoek naar Gobabis. Steken dan dwars door Botswana om nog een paar dagen Pilanesberg mee te pakken.

Wij zitten in september in Etosha en ik zal eens kijken of je inderdaad in die periode van te voren moet boeken of dat je het er wel op kan wagen.

Je moet maar tegen die tijd even mailen als ik het vergeet te melden.

Een aanrader is tevens het boek Solitair van Ton van der Lee. Niet zo zeer als tips voor je reis maar het geeft wel een beeld van Namibie en zeker als je dan langs die plaats….da's eigenlijk een te grote benaming voor die paar huizen en een camping…komt is het wel heel erg herkenbaar.

Ik vond het een boek om in 1 keer uit te lezen. Je hebt toch nog even de tijd daarvoor.

Veel plezier met je plannen

Ruud

www.afrikafotosafari.nl