Sanistaire stop

• Maaike

Een praktische vraag voor diegene die al eerder in Namibië zijn geweest:

In de diverse parken mag je (zo heb ik het begrepen) niet uit je auto, behalve op de campings. Wij gaan bijv. naar Etosha en Kgalagadi. Je kunt hier van tevoren al rekening mee houden door niet al te veel te drinken. Maar als je tussendoor nou toch ontzettend nodig een sanitaire stop moet maken, wat dan? Stel nou dat je goed aan de diaree bent??. Goed om je heen kijken of je voor niemand een makkelijke prooi bent en dan toch maar de auto uit?

• MartinH

Maaike,

Deze regels zijn er vooral voor om dingen niet uit de hand te laten lopen. Mensen doen uit onervarenheid de gekste dingen. Nog gekker doen ze voor die ene gave foto.

Etosha heeft binnen het park een aantal toiletten voor Kgalagadi weet ik het niet, maar als je het niet meer houden kan zet je de auto aan de kant van de weg neer, ga je in de portieropening op de dorpel zitten en met de deur half open kan je prima toileteren. Misschien geen prettig idee voor je mede passagiers, maar als je niet kan gaan en je bent te laat is het ongemak veel groter. Ik zou je vooral in de bebosde gebieden toch aan willen raden niet van de auto weg te lopen. In Etosha kan je voor het verlaten van je auto een behoorlijke boete krijgen ook nog.

Martin

• Maaike

Ben blij met je antwoord, want het houdt mij al een tijdje bezig.

We gaan met een TRAX. Dan duik ik wel snel achter in de auto en daar hebben we voor noodgevallen een emmer die als wc kan dienen.

Maar jouw tip op de rand van de dorpel……. Als je maar nodig moet, dan wil je wel. Komt er wel wat aan dan kan Ed altijd nog wegrijden. Ik zie het helemaal voor me ;););)

• tamara

Ook in de Kgalagadi zijn onderweg picknickplekken met toiletten! En inderdaad zoals Martin het zegt heb ik het ook wel eens gedaan, voor en achterdeur open en dan daartussen gaan zitten. Dat is toch verstandiger dan als maatregel minder te gaan drinken, want uitdroging is erger dan af en toe naast je auto plassen ;-)

• Maaike

Die picknickplekken met toiletten zijn een hele geruststelling.

• Maaike

Op het pb van ZA heeft Ruud even een site voor me opgezocht, waarop div. foto's staan van mensen die onzinnige dingen doen, om maar foto's te kunnen maken van de dieren in de parken. Waar je dus je auto niet uit mag, maar waar ze dat wel doen. Zelfs kinderen die buiten de auto lopen!

Hier is die link:

http://www.sanparks.org/gallery/v/sightings/IDIOTS/Nsemani+Damm.JPG.html

• Tamara van Tess

http://www.sanparks.org/gallery/v/sightings/IDIOTS/PICT0086.JPG.html

deze heb ik gemaakt dec 2005, ongelooflijk he, hoe stom kun je zijn.

Wel een tip dus bij het plassen : let op dat je niet gefotografeerd word ;-)

• Jo

Ja, dat krijg je, als je met een gewone auto door de parken gaat rijden. Als je met een georganiseerde reis gaat, dan zit je met zijn allen in een safaribus en de ramen daarvan zitten op een respectabele hoogte, zodat je gewoon kunt filmen en fotograferen.

Ik heb eens bij een Waterhole in Etosha een man gezien, die met zijn personenauto een lekke band had. Hij had dat nog niet gemerkt, waarschijnlijk omdat de wegen daar niet zo glad zijn. Toe ik hem daarop opmerkzaam had gemaakt, stapte hij uit en hij verwisselde zijn band, terwijl zijn vrouw wel even op de uitkijk ging staan. Bij de Waterhole . . . We hebben toen geen commentaar gegeven.

Toen we daar wegreden, kwamen we binnen 2 minuten een grote leeuw tegen, die onder een bosje lag te slapen.

Aangekomen in Okaokuejo, gingen we daar bij het invallen van de duisternis naar de bekende Waterhole. En ja hoor, daar was die meneer weer! Ik probeerde hem in het Engels aan te spreken, maar hij verstond me niet. Uit zijn tongval maakte ik op, dat het een Duitser was. Toen werd het me wel duidelijk . . . Ik heb hem toen maar in het Duits verteld, dat je in een park NOOIT uit de auto mag. Ook niet voor het wisselen van een band. En toen ik hem vertelde van die leeuw, die er vlak bij was, reageerde hij op de manier van iemand, die net iets geweldigs had vernomen. Hij snelde gelijk naar zijn vrouw, om haar het te vertellen.

Jo

• Maaike

Tja, een band verwisselen is erger dan even snel plassen.

Maar welke oplossing heb je dan als je een lekke band heb?

• Tamara

je kunt dan beter aan een andere bezoeker vragen of hij ook op de uitkijk wil staan voor de zekerheid. Of je laat iemand naar het kamp sturen om een ranger te halen.