autorijden

• anne

Weer eens een vraagje van mij. Ik vroeg me af of het lastig is om met een 4x4, handgeschakeld voor het eerst te rijden en dan dus ook nog eens aan de linkerkant. We waren nl eigenlijk opzoek naar een automaat in de hoop dat het misschien iets makkelijker zou zijn, maar waar ik het ook aanvraag alle Nissan x-trails of ze nu 4x4 zijn of niet zijn handgeschakeld! (we gaan van kaapstad naar kasane rijden) En wij willen nu eenmaal heel graag een suv omdat je dan hoger zit.

gr en gelukkig 2007 allemaal!

anne

• Mart

Met 4x4 rijden heb ik geen ervaring maar ik vond het links autorijden best meevallen. Ik heb wel bewust niet meteen de drukte opgezocht, dus vanaf het vliegveld van Kaapstad eerst de stad uitgegaan.

Het gevaarlijkst vond ik het nog toen ik al een paar dagen onderweg was. In het begin ben je er nog heel bewust mee bezig maar na een tijdje verdwijnt dat. En toen kwamen de foutjes;

Na het tanken wegrijden….. aan de verkeerde helft van de weg! Rechtsaf slaan…… en de verkeerde weghelft opzoeken!

Een korte fotostop maken en snel weer wegwezen….. idem!

Gelukkig was er verder geen verkeer….. al kun je misschien ook zeggen (hopen?) dat de fouten niet voorkomen als er wel verkeer is omdat je dan het goede voorbeeld ziet.

Het meest lastig vond ik nog wel het richtingaangeven. De ruitenwissers zijn ontelbare keren aangegaan omdat ik richting wilde aangeven.

En het op een onbewaakt moment aan de verkeerde kant van de auto instappen (en tot je schrik ontdekken dat het stuur weg is) gaat je waarschijnlijk ook wel overkomen. Maar dat is alleen maar lachwekkend!

• Ruud

Hallo Anne,

Links rijden went heel snel, en links schakelen is uiteraard even wennen maar wij hebben er nooit echt veel moeite mee gehad. Er zijn wel automaten maar dat zal best lastig zijn om die te vinden. Je schrijft dat je van Kaapstad naar Kasane wilt gaan rijden. Wil je dan ook dwars door Moremi/Savuti rijden, want dan zou ik eerder voor een maatje groter kiezen. (een Toyota Hilux of een Nissan Hardbody)

Je hebt wel X-trails 4x4 maar het is echt af en toe behoorlijk diep zand waar je door heen gaat. En met een Hilux of een Hardbody sta je net wat hoger dan met een X-trail. Misschien is het een optie om in NL een keer een cursus van een halve of een hele dag 4x4rijden te volgen. Op zich is dat zeker geen overbodige luxe als je nog nooit 4x4 gereden hebt. Je krijgt allerlei handige tips wat je wel en wat je zeker niet moet of kunt doen met zo'n auto. Want ook aan een 4x4 zitten zo zijn beperkingen. Verder gebruik je de meeste tijd niet de 4wielaandrijving, maar alleen op die stukken waar dat echt nodig is. En dan gaat dat meestal op een laag tempo.

Waar je wel op moet letten maar dat is door Mart ook al genoemd, is wegrijden van een parkeerplaats of bij een benzinestation, op een rotonde en dat soort zaken, maar voor je het weet ben je eraan gewend.

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Maaike

Ruud, heb je een adresje waar je hier in Nederland eigenlijk een cursus van een hele of een halve dag volgen?

• Ruud

Ha Maaike,

als je onderstaande link gebruikt kom je op een site waar ik ook een keer een halve dag een cursus heb gevolgd.

Zeker de moeite waard. Maar overigens zijn er wel meer adressen.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

http://www.trafficcontrol.nl/activiteitenoverzicht/offroad_rijden/

• Maaike

Bedankt, ik zie dat ze ook in Drachten zitten. Dat is niet verkeerd, want daar wonen we daar in de buurt. We hebben net even gekeken en in een paar uur moeten we toch de basishandelingen een beetje onder de knie kunnen krijgen lijkt me.

• Ruud

Geen dank,

zeker als je nog nooit 4x4 gereden hebt…en tenslotte is eens de eerste keer, kun je dat beter hier onder begeleiding doen dan wanneer je in Botswana staat en denkt……. had ik maar een korte cursus gedaan. En verder is het ook gewoon hartstikke leuk en als je dan een keer tijdens de cursus vast komt te zitten in de modder, is er niets aan de hand.

Als je er de tijd en het geld voor hebt zou ik het zeker doen.

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• anne

Heel erg bedankt voor jullie tips!! Heb er zeker wat aan en het geeft me ook wel wat vertrouwen :-)

• Maaike

Ik was het het sowieso al van plan, omdat ik voor wat betreft belangrijke dingen graag op ‘save’ speel. Al maakte ik er nog niet zo'n haast mee tot nu toe. En Ed gaat ook mee. Cadeautje voor onszelf. En het fototoestel gaat mee. Onderdeel van de vakantievoorpret! We hebben rond de Kerst een stedenreis naar Marrakech gedaan. We zijn daar o.a. 1 dag met een 4 WD en chauffeur de Hoge Atlas in geweest. Dwars door de sneeuw, ijs en stijle afgronden. Wat was ik blij met onze ervaren chauffeur! Voor zover ik nog twijfels had om vantevoren wat te gaan oefenen, waren die op slag verdwenen. Dit onderwerp kwam dus als geroepen.

• Ruud

Maaike,

je kunt ook bij de ANWB een off-road-cursus volgen, maar ik weet alleen niet meer of dat een lave of een hele dag was.

In ieder geval veel plezier ermee en een mooie reis

Ruud

www.afrikafotosafari.nl